Italiaanse V6 3.0 Diesel debuteert in Amerika

VM V6 diesel

Italiaans autonieuws zit gelukkig ook steeds vaker onder de motorkap. Dit keer betreft het zelfs een grote V6, niet van Fiat maar van VM Motori. Hoewel…VM Motori is sinds kort voor de helft eigendom van Fiat en dit nieuwe blok is ook nog eens voorzien van de nodige techniek afkomstig van Fiat Powertrain. De 3.0 V6 Common-Rail is namelijk uitgerust met het MultiJet II inspuitsysteem en debuteert nu als eerste op de Jeep Grand Cherokee. Ook in Europa gaat dit model nu in de verkoop, via het recent opnieuw gerangschikte Jeep en Lancia dealernetwerk. Het blok wordt geleverd met 190 en 241 pk en is dankzij het MultiJet II systeem extra zuinig en schoon. Bij Jeep noemt men zo’n diesel traditiegetrouw een CRD 3.0. Deze nieuwe CRD levert 10% meer vermogen en 8% meer koppel. Hierdoor zal de grote Jeep alleen maar sterker aanvoelen, dankzij de nodige ‘Italian Power’. Het gemiddelde verbruik zit op 8,3 liter per 100 km en 218 gram CO² uitstoot per km. Het blok zal toegepast worden op de versies Limited en Lardeo van de Grand Cherokee.

Deze Italiaanse 6 cilinder diesel zal op steeds meer modellen worden toegepast binnen de de combinatie Fiat-Chrysler en ook z’n weg vinden naar modellen van Lancia, Alfa Romeo en zelfs Maserati. Uiteraard met verschillende karakteristieken. Uiteindelijk zal er wat 6-pitters op benzine-gebied betreft, naast de huidige V6 Pentastar ook een zeer Italiaanse evolutie komen van een V6. Volgens sommigen staat deze al een tijd in de keuken bij FPT. In 2009 schreven we naar aanleiding hiervan dit bericht over een nieuwe V6 die door voormalig Ferrari ingenieur Paolo Martinelli enkele jaren geleden werd ontworpen. Dit blok staat garant voor optimale prestaties en lager verbruik en uitstoot. Alfa Romeo en Maserati (plus Ferrari) zullen met name gebruik gaan maken van deze hoogwaardige krachtbron.

 

 

Deel dit artikel:

16 gedachten over “Italiaanse V6 3.0 Diesel debuteert in Amerika

  • 8 juni 2011 om 19:55
    Permalink

    Hm, ik vind de specs nou niet bepaald veelbelovend eerlijk gezegd… 🙁

    Beantwoorden
  • 8 juni 2011 om 20:17
    Permalink

    Sorry maar dat is toch best een bak vermogen op zo’n Jeeep, wat verwacht je dan? De gemiddelde tegenhanger met 3.0 Diesel doet het met net zoveel pk’s of minder. Wat verwacht men tegenwoordig toch allemaal!?! Lambo’s met ratelende oliegestookte krachtbronnen van 500 pk?? 😉

    Wat denk je dat je hier in Olland goed kunt gebruiken in zo’n soort auto? Ik denk dat 180pk al meeeer dan voldoende is.
    Ik verwacht dat de combi met MultiJet techniek bovendien juist super aantrekkelijk is qua acceleratie. De 2.0 170 pk JTDm is al heel erg goed, laat staan dit.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2011 om 21:28
    Permalink

    Ik doelde eigenlijk meer op die 190 pk. Die peur je ook uit de 2.0 JTDm en de good-old 2.4JTDm.
    De 240 pk is keurig, maar niet mindblowing. Audi en BMW 245pk… Ik zou zeggen 260pk… en 570Nm…. Alleen om de duiters te pesten.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2011 om 21:32
    Permalink

    Rond de 240pk moet er wel uit een 3.0D komen idd

    Audi A6 3.0TDI 201 en 241pk
    PSA 3.0 Hdi 237pk

    Beantwoorden
  • 8 juni 2011 om 22:07
    Permalink

    Die Duitsers (BMW) halen er tegenwoordig al 300pk uit, dus dit is inderdaad alles behalve baanbrekend. Uit de 2.4 jtdm is dit met een andere chip ook makkelijk te halen. En dat verbruik is ook aan de hoge kant als je het mij vraagt.

    Maar wel positief dat er wat meer keuze komt aan de bovenkant van het segment wat betreft motoren.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2011 om 22:11
    Permalink

    Ach was Aurelio Lampredi er nog maar die kon pas motoren ontwerpen.
    Saya is nostalgisch vandaag.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2011 om 23:32
    Permalink

    @leb: Dat valt wel mee hoor… 😉

    Audi 3.0 V6 245 PK
    BMW 3.0 6L 245 PK
    Mercedes 3.0 V6 231 PK
    Citroen 3.0 V6 241 PK
    FGA 3.0 V6 241 PK

    Audi 3.0 V6 500 Nm
    BMW 3.0 6L 540 Nm
    Mercedes 3.0 V6 540 Nm
    Citroen 3.0 V6 450 Nm
    FGA 3.0 V6 550 Nm

    Niet met de Twin Turbo versies vergelijken natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 9 juni 2011 om 00:28
    Permalink

    Een 2.0 Biturbo als vervanger van de 1.9 moet toch wel net boven de 200 kunnen komen Opel had namelijk al eens de 1.9 biturbo op iets van 210 staan. Dus de 2.0 kan nog wel wat verder.

    De 190 PK versie is opzich niet verkeerd voor een model als dit waarbij je in het terein koppel wil en geen PK’s nodig hebt. Maar is niks voor in een FGA.

    Beantwoorden
  • 9 juni 2011 om 00:46
    Permalink

    Dit is echt een enorme vooruitgang!Vergelijk eens met de vorige Grand Cherokee:
    2010: 218 pk / 510Nm / 10,3 l verbruik / 272 gram per km, G label
    2011: 241 pk / 550Nm / 8,3 l verbruik/ 218 gram per km, E label

    Ruim 10% meer vermogen en 8% meer koppel, maar dus ook zo’n 20% zuiniger en 20% lagere CO2-uitstoot.

    Maar een voorsprong op de concurrentie is het niet,zie de specs van de BMW X5 3.0 diesel, dankzij zijn 200kg lagere gewicht:
    245 pk / 540 Nm / 7,4 l verbruik /195 gram per km, D label.

    De Porshce Cayenne Diesel heeft zelf nog een fractie betere specs en is even duur als de Jeep. Fiat doet een goede stap op weg, de motor is up to date, nu nog het overgewicht van de Jeep aanpakken.

    Beantwoorden
  • 9 juni 2011 om 07:54
    Permalink

    Enerzijds vind ik de 190pk in vergelijking met de concurrentie ook wel weinig eerlijk gezegd. Anderzijds zou ik wel liever een 3.0 hebben met 190pk dan een 2.0. Ik hou niet zo van die extreem met turbo opgepepte motoren.

    @AE: ik moet je ook wel gelijk geven dat 190pk wel volstaat in het verkeer. Mijn 3.0 spider heeft ook ‘maar’ 192pk en ik heb in het huidige verkeer nog nooit het gevoel gehad dat ik vermogen te kort kwam…

    Beantwoorden
  • 9 juni 2011 om 09:44
    Permalink

    En we praten hier bovendien nog niet over de TwinTurbo variant die ook nog wel zal komen voor de E-segment Maserati. Dan is 300 een peuleschil.

    Ik vond dergelijke techniek op de 1.9 Delta al waanzinnig. Heerlijke bak met 190 pk waar ik met veel plezier naar Italië ben gereden. 8)

    @BJ: Duitsers pesten is een goed idee idd, maar wordt wel steeds moeilijker met al dat motorische geweld. Alfa Romeo kan nog altijd met een ideale wegligging en stuurgevoel Duitsers gaan pesten en dat zullen ze doen ook! :-)))

    Beantwoorden
  • 10 juni 2011 om 15:47
    Permalink

    Ik rij zelf een Alfa 2.0TS.Ben tevreden met m’n PK’s hoor.Waar heb je ze voor nodig?Alleen om zo snel mogelijk op te trekken om dan weer langer stil te staan bij het stoplicht?Hoeveel mensen hebben hier meer dan 200PK dan?Iemand ooit een Lamborghini z’n volle aantal PK’s zien gebruiken toen hij wegtrok bij het stoplicht?

    Beantwoorden
  • 11 juni 2011 om 12:02
    Permalink

    Het gaat vooral waarschijnlijk om 240pk/..koppel? met een weinig vervuiling voor het milieu. 2.0jtdm met 200pk zal meer vervuilen.
    En hij zal best wel een groot stuk meer koppel hebben dan de 2.0jtdm dan pk’s alleen.

    Beantwoorden
  • 12 juni 2011 om 15:12
    Permalink

    Ik trek met m’n 2.4 jtd 20v heel wat 30D eruit en dat heeft meer te maken met gas respons dan met vermogen.de italianen weten wel wat ze doen.koude cijfers zijn alleen een indicatie. 😉

    Beantwoorden
  • 14 juni 2011 om 13:04
    Permalink

    Volgens de laatste gegevens (officiële presentatie FGA) moet de 3.0 V6 (RA 630) 250 tot 320 PK kunnen leveren. Dus toch een BiTurbo uitvoering… 😆

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.