Italiaanse slooppremie: 1 op de 2 auto’s

Bij de huidige markttendens hoort staatssteun en daarom berichten we zo nu en dan over de Italiaanse variant van stimulerende middelen voor de automarkt. Hier zijn weer wat meer feiten over de eerste grote injectie van afgelopen jaar.

Maar liefst 49% van de verkochte auto’s in Italië, werd verkocht dankzij deze extra steun vanuit Rome. Dat is dus ongeveer de helft, oftewel 1 op de 2 auto’s. De cijfers komen van de ANFIA (l’Associazione Nazionale Filiera Industria Automobilistica) en de Automobile Club d’Italia.

Slecht nieuws voor liefhebbers van youngtimers, want bij zelfs 90,29% van alle aankopen met subsidie, werd ook gebruik gemaakt van de slooppremie. Veel mooie Italiaanse auto’s van eind jaren ’90 zullen nu dus inmiddels tot een pakketje zijn gereduceerd. Een culturele verarming als je het ons vraagt, in een wereld die al steeds lelijker dreigt te worden door gebrek aan diversiteit. Slechts 9,71% koos dus voor een auto met LPG uitrusting, aardgas of een hybride functie, aangezien deze groep niets in hoefde te leveren voor een dikke beloning.

Een zeer goed resultaat volgens Enrico Gelpi van de ACI. Hij benadrukte in een brief aan minister Scajola, ook het feit dat er niet alleen aan schoner verkeer is gewerkt met deze premie, maar ook aan een veiliger verkeer. De auto’s die verkocht werden zijn immers veel veiliger dan de ingeleverde modellen.

Vooral in het zuiden was de maatregel een succes. In Calabrië werd bijvoorbeeld voor 98,63% van de verkopen met bonus een oude auto ingeleverd. Op Sicilië was dat 98,48% en in Basilicata 98,26%. Daar zullen veel Panda’s, Punto’s en Ypsilon’s afgevoerd zijn naar de sloop. In Emilia Romagna in midden Italië, werd het minst ingeleverd en kocht men dus het groenst. 18,9% kocht daar een auto op gas of een hybride. Gevolgd door Piemonte met 15,72% en Toscane met 15,35%.

62,38% van de verkochte auto’s met staatssteun, betrof modellen met een motorinhoud tussen de 1,2 en 1,5 liter. 12,49% zat zelfs onder de 1000 cc. 45,67% van de gesloopte auto’s, had een euro 2 normering. 32,37% euro 1 en 21,96% Euro nul.

Cijfertabel van de ACI per regio:

Premie per regio 2009

REGIO Aantal met subsidie plus sloop. % zonder sloop %
ABRUZZO 25.606 24.416 95,35 1.190 4,65
BASILICATA 8.526 8.378 98,26 148 1,74
CALABRIA 27.893 27.511 98,63 382 1,37
CAMPANIA 77.370 74.875 96,78 2.495 3,22
EMILIA 95.494 77.448 81,10 18.046 18,9
FRIULI V. G. 22.403 21.268 94,93 1.135 5,07
LAZIO 94.098 87.453 92,94 6.645 7,06
LIGURIA 25.012 22.969 91,83 2.043 8,17
LOMBARDIA 184.183 161.616 97,75 22.567 12,25
MARCHE 35.274 32.221 91,34 3.053 8,66
MOLISE 4.825 4.632 96 193 4
PIEMONTE 92.579 78.021 84,28 14.558 15,72
PUGLIA 55.621 53.927 96,95 1.694 3,05
SARDEGNA 28.489 27.495 97,26 994 3,49
SICILIA 75.614 74.465 98,48 1.149 1,52
TOSCANA 80.802 68.398 84,65 12.404 15,35
TRENTINO 13.490 12.014 89,06 1.476 10,94
UMBRIA 20.288 18.978 93,54 1.319 6,46
VALLE D’AOSTA 3.282 3.170 96,59 112 3,41
VENETO 88.655 77.357 87,26 11.298 12,74
ITALIA 1.059.504 956.612 90,29 102.892 9,71
Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.