Italiaanse politicus gaat vrijuit bij te hard rijden
Veel discussies in Italië worden op het scherpst van de snede gevoerd en voor een langere tijd.
Zo ook als het gaat om de discussie over het beboeten van de zogenaamde ‘blauwe auto’. Dat is het meestal geblindeerde voertuig waarmee de Italiaanse politicus of officier van justitie zich dagelijks mee voortbeweegt. Of beter gezegd mee voort laat bewegen, want de opdrachtgever van de rit zit natuurlijk meestal achterin. Nu blijkt al een tijdje dat menig ‘blauwe’ Thesis of Quattroporte veel te hard door de stad rijdt en dat het dikwijls niet eens voor rood licht blijft stilstaan. In de Italiaanse autogekke klassenmaatschappij is dit heel lang oogluikend toegestaan, maar sinds enkele aanrijdingen met zelfs dodelijke afloop is de maat voor velen toch echt vol.
In het land van ‘Berlus-Kaiser’ of ‘Tsaar Silvio’ schuwt men echter geen enkele maatregel om een heksenjacht op te hard rijdende Senaatsleden te voorkomen. Zo werkt men aan een wet om ten allen tijde de chauffeur te beboeten (plus puntenaftrek van het rijbewijs) en te vervolgen. Zelfs als de beste man in opdracht van zijn baas de overtreding beging. Dit laatste wordt uiteraard vaak geheel in Romeinse stijl onder grote druk en met de nodige machtsmisbruik gedaan. Als de chauffeur eenmaal gedwongen thuis zit, kan de rijksambtenaar gewoon weer een nieuwe inhuren.
Intussen is de publieke opinie kokend heet aan het worden als het gaat om deze kwestie. Iets waar overigens bijna geen enkele Italiaanse politicus nog van schrikt. Er wordt door de vakbond voor betere chauffeurs van lokale en nationale ambtenaren nu druk onderhandeld. Niemand weet echter nog waar dit schip gaat stranden. Intussen knallen de Lancia Thesis modellen met hoge snelheid over de kasseien voor het Sint Pieter plein langs.
Zag op het nieuws een soortgelijk verhaal in Moskou.
Daar rijden allemaal hotemetoten met blauwe zwaailichten op de auto met top snelheid door de stad.
Nu is daar een burgerprotest waarbij mensen met een blauwe emmer of blauw plastic op hun dak rond gaan rijden.
Naar mijn beleving rijdt alles wat enigzins officieel is altijd te hard in Italie. Voorheen geen probleem omdat iedereen te hard reed maar nu met de strengere controles kennelijk wel.