Italiaanse overheid steunt investeringsplannen FCA actief
Het was niet voor niets dat het landelijk overleg voor de Italiaanse nationale auto-industrie (ANFIA) in de FCA-fabriek te Melfi is georganiseerd en dat premier Conte daar maandag ter plaatse de inzet van de overheid vertolkte. Dat laatste was de kers op de taart, niet in de laatste plaats omdat de premier zelf in de buurt van het nabijgelegen Foggia is opgegroeid. Het drassige politieke landschap kwam dankzij dit bezoek ineens heel solide over, ondanks recente kopzorgen over de toekomst van de staal-industrie, Alitalia, overstromingen in Venetië en instortende infrastructuur door het noodweer van dit najaar. Het kwakkelende Italië ademt ondanks alles weer en FCA is weer eens de economische gids van het land.
De fabriek in Basilicata waar compacte SUV’s worden gebouwd, is het bewijs dat FCA de komende jaren wil blijven investeren in Italië. Het ligt in het armere zuiden en is intussen één van de modernste fabrieken van Europa. Hier zullen binnenkort vooral hybride auto’s van de band rollen (Jeep Renegade en Compass), terwijl men zich in het noorden opmaakt voor de productie van elektrische auto’s vanaf volgend jaar. Het is de start van de vergaande elektrificatie van het gehele wagenpark van FCA, dat dankzij de fusie met PSA alleen nog maar sneller kan gaan.
Premier Giuseppe Conte noemt het de juiste en de enige weg richting een competitieve toekomst, die FCA heeft gekozen. Vakbonden in zowel Italië als Frankrijk zijn inmiddels positief gestemd, nu de plannen vanaf de fusie steeds meer vorm gaan krijgen. Volgens FCA-baas Pietro Gorlier is 90% van alle plannen inmiddels in gang gezet. Het zijn overigens niet alleen mooie woorden die Conte namens de regering in Rome sprak. Het ministerie van economische ontwikkeling maakte gisteren bekend dat er 27 miljoen euro wordt vrijgemaakt, ter ondersteuning van de investeringen in de fabriek te Melfi. Deze daadkracht is een teken dat de Italiaanse overheid niet langer op de achtergrond wil blijven, nu een fusie met het door de Franse overheid gesteunde PSA aanstaande is. Overigens is het bezoek van de premier aan de fabriek in San Nicola di Melfi met groot enthousiasme van het personeel ontvangen.
Ik heb gehoord dat er een opvolger komt voor de Lancia Musa
Zou mooi zijn want dat was een succesvol model. EenEV versie als stijlvol alternatief voor een BMW i3 zou het best goed kunnen doen.