Italiaanse ondernemers zijn al lang klaar voor ‘Fabbrica Italia’
Dat blijkt uit een korte steekproef van een Italiaanse krant (Il Sole 24 Ore) dat de opinie polste bij toeleveranciers van Fiat.
Gister kwam naar buiten dat de Italiaanse producerende bedrijven rondom de autoindustrie het behoorlijk goed doen ondanks de crisis. Beter dan verwacht blijkt dat de Italiaanse industrie behoorlijk weet te concurreren (vaak beter dan andere landen) dankzij een bepaalde opzet en de sterke innovatiekracht. Overigens is de werkwijze van veel van deze bedrijven ook te vergelijken met het nieuwe ontwerp dat Marchionne in gedachten heeft voor Fiat, oftewel ‘Fabbrica Italia’. Emma Marcegaglia van de Confindustria heeft gisteren evenals minister Sacconi, er bij de bonden daarom ook op aangedrongen om de veranderingen die Fiat (SpA) wil niet eindeloos uit de weg te gaan. Het zou in combinatie met de huidige werkwijze van de toeleveranciers namelijk een ‘perfect match’ vormen en dus een flinke impuls voor de Italiaanse economie kunnen zijn. Ondervraagde ondernemers kunnen dan ook niet wachten op groen licht voor Mirafiori en de rest van de fabrieken. Het nieuwe contract voor de autoindustrie had er wat hen betreft al lang moeten zijn. Hieronder zijn wat voorbeelden te lezen:
Walter Fontana uit Calolziocorte (Lecco) (Fontana Group: toeleverancier voor de autoindustrie, 300 werknemers en omzet van 72 miljoen euro, is voor 90% afhankelijk van klanten in het buitenland); “Marchionne heeft gelijk, punt uit. Wie met de globalisering te maken heeft weet dat maar al te goed. Het zijn zeker geen halve maatregelen, maar wel degelijk de juiste en voor iedereen de beste. Probeer maar eens iedere dag te concurreren met Duitsers, Fransen, Chinezen en Indiërs en je weet voldoende. Vanuit Italië werken we vaak op de internationale markt met de handen geboeid op de rug. De verandering waar we het nu over hebben had al tien jaar geleden moeten plaatsvinden als je het goed bekijkt. Helaas is dat nooit gebeurt. Marchionne en Marcegaglia hebben er goed aan gedaan om een nieuwe ingang te zoeken voor de autoindustrie. In dit land moet gewoon iets veranderen. Ik kreeg onlangs zelfs een boete omdat ik zelf een bloemperk had aan laten leggen voor mijn bedrijf. De Italiaanse werkgever en nemer moet meer kansen krijgen, want dit land heeft voldoende kwaliteit in huis. Onze wijze van innoveren is gekend tot in China. Na jaren van verkeerde politieke bemoeienissen, moet men zich maar eens en voor altijd richten op de internationale markt.” (Fontana is een typisch voorbeeld van een in techniek gespecialiseerde Italiaanse firma, dat zich geheel eigenhandig om wist te smeden tot international zonder alle productie in eigen land op te geven. Fontana Group is de belangrijkste leverancier van Ferrari.)
Alberto Dal Poz uit Alpignano (Turijn) (Comec: toeleverancier van onderdelen, 65 werknemers, 12 miljoen omzet); “Dankzij de veranderingen die in de lucht hangen door de samenwerking tussen Fiat en Chrysler, kunnen we straks niet functioneren zonder ons op Amerika te richten. Als dat laatste niet lukt gaat men straks verder zonder ons. Dat is iets waar je knap onzeker van kunt worden, maar dat geldt voor alle nieuwe dingen. Ik denk dat Marchionne nog meer kaarten achter de hand heeft voor ons hier in Italië. Ik weet zeker dat een van zijn hoogste en belangrijkste persoonlijke doelen juist de autoproductie in Italië is. Het zou een groot drama zijn voor heel het land als dat niet zo zou zijn trouwens. Het is bovendien zo dat sinds de komst van Fiat naar Detroit reeds 30 Italiaanse bedrijven zich hebben gevestigd in Michigan. Een groot contrast met de moeilijkheden hier is niet denkbaar. Er is zoveel potentie. De afstand die Fiat nu neemt rond de Newco voor Mirfiori is volgens mij de juiste strategie op weg naar een lange termijn oplossing. Een oplossing waarbij de brug tussen Italië en het buitenland eindelijk stevig genoeg is, waardoor productiviteit en flexibiliteit niet langer meer onder druk staan.
Michele Scasserra uit Molise (toeleverancier, 110 werknemers, 25 miljoen omzet); “In Termoli heeft Fiat een fabriek met 2800 werknemers en nog eens 1000 werken eromheen. Ik ben het wel eens met het plan maar vrees voor de aanpak van Marchionne. Fiat heeft altijd in de Confindustria gezeten en altijd de gang van zaken hier in Italië gerespecteerd. Door dat nu niet meer te doen vrees ik dat Fiat zichzelf alleen maar in de vingers snijdt.”
Filippo Girardi uit Soave (Verona) (toeleverancier van voornamelijk accu’s, 400 werknemers, 110 miljoen aan inkomsten); “Dat huidige contract heeft toch al lang geen zin meer? We zijn hier zo langzaam door het altijd over dit soort oude afspraken te hebben. Ondertussen hebben zowat alle andere markten zich telkens aangepast aan de meest recente marktcondities. We moeten dus af van al deze afspraken met de tal van bonden Confindustria en overheid. De markt is tegenwoordig helemaal open en beweegt met de snelheid van het licht. Marchionne doet er goed aan om even uit de Confindustria te stappen, om er vervolgens weer in te gaan. Fiat kan daarna immers ook in de toekomst de toon bepalen voor de ontwikkeling van Italiaanse firma’s.
De internationale markt beweegt met de snelheid van het licht en de Italiaanse markt beweegt als een log oud stoomschip.
Tijd voor veranderingen of te zinken.