Italiaanse minister eindelijk weer om de tafel met Marchionne
Het duurde minstens een half jaar, de persstilte tussen de Italiaanse regering en de leiding van Fiat, maar nu ‘de grote stap’ in Detroit inmiddels gezet is, volgt er eindelijk een inhoudelijk gesprek over de toekomst van de autofabrieken op het schiereiland. Minister Flavio Zanonato van economische ontwikkeling laat in een interview eind vorige week weten, dat er deze maand eindelijk een concreet gesprek zal volgen met de hoogste baas van Fiat, Sergio Marchionne. Er heeft over dit aanstaande overleg inmiddels een kort telefonisch gesprek plaatsgevonden tussen de minister en de CEO.
De veel gehoorde klacht dat de Italiaanse overheid totaal niet is ingespeeld op een voortvarende mondiaal georiënteerde nationale industrie, is volgens Zanonato al ietwat achterhaald. Er heeft achter de schermen veel overleg plaatsgevonden en ook in het laatste gesprek heeft de minister met Marchionne vooral ook over politieke hervormingen gesproken. Dat Fiat dus een slag om de arm zou houden wat de plannen in het thuisland betreft nu het volledig eigenaar is van Chrysler, is absoluut niet aan de orde aldus Zanonato.
Eind deze maand zal er over concrete productietoename gesproken worden. Fabrieken als die van Melfi en Mirafiori staan daarbij hoog op de agenda. De Maserati-fabriek in Grugliasco mikt inmiddels op een totale productie van 50.000 eenheden op jaarbasis. Er wordt behalve over Fiat en Maserati, ook over de productie van Alfa Romeo- en Jeep-modellen gesproken. Dit wordt volgens de minister een belangrijke pijler voor de exporterende Italiaanse auto-industrie. De minister sprak tevens over een eerste stimulans voor de noodlijdende nationale automarkt, in de vorm van een subsidie voor auto’s op gas en hybride modellen op batterijen.
Hopelijk komt er nu eindelijk iets concreets naar voor wat betreft Europa. De toestand in Italië is inderdaad belabberd. Sommige buitenlandse merken zien hun verkopen in Italië wél stijgen omdat ze regelmatig met nieuwe modellen komen. Fiat, trek je conclusies!
Gas is gunstig voor FGA alleen jammer dat dat voornamelijk de oude Fire blokken zijn en niet de MA blokken op een 2 pitter na dan.
Hybride daar gaat FGA nu dus de boot missen want die hebben ze niet op een LaFerrari na dan. Verbasing wekend dat ze in dat opzicht toch geen ijzer in het vuur hebben liggen. Een porche panapad is ook met deze techniek leverbaar ik zou het dan ook in een Ghibli, QP, GrandTourismo toepassen, maar ook in een wat betaalbaarder model als een Giulietta/Bravo/Delta.
@ AR 159
Volgens mij heeft FGA met Chrysler toegang tot de techniek uit het Global Hybrid Cooperation project. 😉
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Hybrid_Cooperation
@Il Quadrifoglio
Toegang tot de techniek is 1 maar producten met de techniek moet je dan wel hebben om te verkopen en daar is het nu net erg stil.
En die enkele 500E die in een staat in de VS is te krijgen zet ook geen soden aan de dijk.
Hoewel ik nog geen voorstander ben van El reiden wegens de beberkte rijkweite zou een 4C met EL wel maanzig leuk kunnen zijn. Hoewel ik voor de sound en de beleving er een 2.0 V6 of beter V8 in zou willen zien net als bij de Tipo 33 met 2.0 V8.
Maar in Hybride zit wel een + ik zou het wel willen hebben op mijn 159JTDm in stads verkeer zuipt hij bij het leven men met die prijzen vandaag de dag ben ik daar echt niet blij mee. Gelukkig rijd ik 95% snelweg dus doet hij bij normaal gebruik een nette 1:18 gemiddeld maar met alleen stadsverkeer gaan we sneller richting 1:10 en snelweg alleen 1:20 in de tunnen bij utrecht gaat de meter naar 1:24 en dat voor een oude 8 klepper met 160PK 360NM met dank aan Suadra Tunning 😀 http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/158/auto/114.html
De las laatst dat de aandrijflijn van de 500E bijna kant en klaar ingekocht wordt bij Robert Bosch. Dat verklaart ook waarom ze ‘m niet graag verkopen: Bosch maakt er zo de meeste marge op.