Italiaanse Fiat-fabrieken ondervinden veel hinder van staking op de weg
De vier grootste Italiaanse productielocaties van Fiat, hebben erg veel last van de landelijke stakingen die momenteel gaande zijn. Gisteren stipten we al even aan, hoe dit voornamelijk op Sicilië voor veel problemen en economische schade heeft gezorgd. Maar ook de blokkade’s voor de diverse tolpoorten aan het begin en eind van de snelwegen elders in het land, hebben hun ’tol’ geëist: Vanmorgen blijven de fabrieken van Melfi (Punto), Cassino (Giulietta, Delta en Bravo) en Pomigliano d’Arco (Panda 2012) dicht en gisteravond moest de fabriek van Sevel Sud (Fiat Professional) noodgedwongen de hekken eerder sluiten. Sommige fabrieken draaien momenteel toch op een lager pitje wegens overcapaciteit, maar locaties als die van Cassino, Sevel Sud in Atessa (provincie Chieti in regio Abruzzo) en Pomigliano d’Arco zijn toch gevoelig voor een abrupte onderbreking van de dagelijkse toevoer. Mirafiori zou er daarentegen minder last van ondervinden, maar ligt niet in een gebied waar momenteel de wegen worden geblokkeerd.
Onbegrijpelijk toch hoe die Italianen hun eigen industrie en economie naar de knoppen helpen. Dit is voor Marchionne een reden te meer om de productie nog sneller te verplaatsen naar Servie, Polen, Argentinie, China, India, Canada en de VS. Zouden ze dat nu zelf niet inzien?
Ben het helemaal met je eens,dan heeft fiat ook geen last meer van FIOM.