Italiaanse Fiat-fabrieken lopen voorlopig geen risico
Na alle vruchtbare en productieve aankondigingen van deze week vanuit Amerika, kwam bij het management van Fiat uiteraard weer de vraag op het bordje; ‘Hoe zit het dan met de Italiaanse fabrieken?’ Met name minister Fornero van werkgelegenheid, kan niet wachten op meer helderheid.
Fiat Group Automobiles maakt kenbaar dat het komende jaar nog wel dikwijls het productieschema afgestemd zal worden op de teruglopende markt, maar dat er zeker geen fabriek is, die met sluiting wordt bedreigd. De overcapaciteit is groot (circa 800.000 auto’s), maar fabrieken zullen in stand blijven, vooral voor de toekomst. Het eventueel delen van de capaciteit met fabrikanten als Mazda en Suzuki is een denkbaar scenario, maar scheelt enkel in de kosten voor de ontwikkeling van een bepaald model. Als er al een fabriek is dat eventueel voor afslanking in aanmerking komt, dan is dat Mirafiori, de grote locatie in Turijn. De assemblagelijn van de nieuwe Fiat 500X moet daar nog worden opgebouwd en zal 12 maanden in beslag nemen.
Grote investeringen zijn uiteraard uitgesteld en dus blijft de metamorfose van Pomigliano d’Arco voorlopig de laatste verbouwing. Cassino en Melfi lopen geen risico, al was het omdat deze moderne (WCM) fabrieken te belangrijk zijn en er nog niet zo lang geleden in is geïnvesteerd.