Italiaanse Fiat-fabrieken gaan rustige herfst tegemoet
Na een zeer weinig productief voorjaar en zomerseizoen, zal waarschijnlijk ook de herfst van 2012 voor veel Italiaanse autofabrieken de boeken in gaan als een nieuw dieptepunt. Zo heeft Fiat gister aangegeven dat Pomigliano d’Arco, waar de Panda geproduceerd wordt, ook na augustus nog met het afremmen van de capaciteit te maken zal krijgen, te weten van 24-28 september en van 1-5 oktober. Op die dagen zullen er geen auto’s geproduceerd worden. Ook de fabrieken in Melfi (Fiat Punto) en Mirafiori (Alfa Romeo MiTo) zullen nog regelmatig met een productiestop te maken hebben. Cassino (Fiat Bravo, Lancia Delta en Alfa Romeo Giulietta) is deze week weer aan de slag gegaan, maar zal de komende twee maanden slechts drie dagen per week open blijven. Inmiddels neemt in Cassino bij de 3900 werknemers ook de onzekerheid verder toe over het toekomstige productieplan dat voorlopig nog altijd uitblijft. Lingotto zal dit najaar meer duidelijkheid scheppen wat dit betreft, al is het voor de autobouwer in deze tijd ook behoorlijk koffiedik kijken.
De nog altijd sterk teruglopende Italiaans markt, maar ook het algehele ondernemingsklimaat in Europa, zijn natuurlijk de directe aanleiding van deze situatie. Bovendien maken steeds meer autobouwers -met een kleiner marktaandeel- zich ernstig zorgen over de wijze waarop merken als VW, Hyundai en Kia momenteel de concurrentie aangaan. Nieuwe auto’s worden voor zeer lage prijzen aangeboden wat een desastreuze gevolgen heeft voor de minder bedeelde producenten.