Italiaanse fabrieken FCA in 2018 weer op volle sterkte
Fiat Chrysler Automobiles klimt in Europa langzaam maar zeker uit een diep dal omhoog. Zoveel is inmiddels duidelijk. De plannen van de Fiat-groep krijgen stilaan vorm en hervormingen op politiek vlak onder het premierschap van Renzi, dragen bij aan het op gang helpen van de industrie. Een missie die vooral de afgelopen 7 jaar veel voeten in aarde heeft gehad en niet altijd makkelijk was. Vorige maand eindigde FCA als vierde autoproducent (Ford werd ingehaald) op Europese bodem, wat een teken aan de wand is. De Panda en de 500 zijn nog altijd het meest succesvol in het kleinste segment (samen goed voor 32% in het A-segment), de 500L komt in het segment van ruime compacte auto’s op 29,3% en de 500X en Renegade behoren tot de best verkopende compacte SUV’s van ons continent. Ook het succes van de Fiat Ducato is ongekend binnen de markt van lichtere bedrijfswagens. De Fiat Tipo (sedan) is al meer dan 22.000 keer besteld en doet het erg goed in Italië. Eerder dan verwacht kwam FCA vorig jaar op break even en dit jaar zullen de targets, zoals het nu gaat, ook overtroffen kunnen worden. Vooral die in Europa.
Marchionne liet gisteren aan de nationale bonden weten dat tegen 2018 alle fabrieken weer onder volledige bezetting draaiende moeten zijn. Cassino (foto) zal steeds meer Alfa’s gaan bouwen en Mirafiori kan op meer luxe modellen rekenen ook na de Levante. Pomigliano d’Arco gaat volgens de CEO ook een toekomst tegemoet waarin Alfa Romeo een belangrijke rol zal spelen. Naast de Panda zal een nieuwe Alfa van de band rollen straks. Mogelijk start men eind dit jaar al met de voorbereidingen. Precies zoals we bij AutoEdizione al diverse malen in de wandelgangen hebben opgevangen. Wij gokken op de nieuwe Giulietta op een kortere versie van het Giorgio platform.
Premier Renzi maakte gisteren als reactie op het voornemen van Marchionne een groot compliment aan het adres van de CEO uit Lingotto en Detroit; Marchionne is volgens Matteo Renzi een belangrijk referentiepunt voor de hele Italiaanse economie. De strategie van de topman fungeert als groot voorbeeld voor de economische koers van ‘il bel paese’. Een economie dat zich voorzichtig herpakt momenteel, wat volgens Renzi juist ook te danken is aan de toename van de productie in de auto-industrie.
Pomigliano d’Arco de giulietta opvolger? Kunnen ze het niet beter allemaal in Cassino doen wat het zelfde platform heeft. Maak naast de panda een A segment Alfa. De 500 panda en Ypsilon zijn daar oppermachtig maak dan ook een baby Alfa en ze zijn onverslaanbaar en een groter publiek dat Alfa leert kennen. Maar dan ook voor een scherpe prijs de Mito is in het B segment te duur voor wat je krijgt (te veel een dure punto) en mist daarom animo. Helaas zitten A en B segment niet in MS zijn strategie opgenomen en mogen we lang blij zijn met een Giulietta opvolger. Maar toch zou ik graag betaalbare instappers zien. Al is het maar een leuke betaalbare boodschappen wagen met goede rij eigenschappen.
Helemaal (of gedeeltelijk eigenlijk) met AR159 eens. De MiTo verdient ook in mijn ogen echt een opvolger, dat is dan ook wel gelijk de kleinste Alfa. Nog kleiner is wel “merk-onwaardig”. Maar een echte benchmark in het B-segment zou zo mooi zijn, eentje die de Mini wel echt aankan en beter is dan de hot-hatches van Ford, PSA, Renault, VAG en die enkele Japanner. Ze zullen zich daar de vingers voorlopig niet aan branden. De Mito is niet geworden wat het zou moeten zijn, op uiteenlopende redenen, dat kan niet nog een keer. Eerst de segmenten op de rit krijgen waar nu echt om gaat, om pas daarna aan de onderkant weer wat te gaan doen, dat zal de weg zijn. Dus na 2020, eerder verwacht ik echt niet wat.
Ik denk dat het niet zozeer belangrijk is of er een nieuwe Mito komt, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat Alfa Romeo in het B-segment actief blijft, al is het maar omdat dat segment goed in Italië verkoopt en ondanks alle voornemens de thuismarkt van belang blijft. Met enkel de Punto en 500L zou je de concurrentie erg veel ruimte geven. Alfa is nu al teveel een niche-merk en dat zou er niet beter op worden als het alleen maar in de hoge segmenten zit.
Mooie woorden van de hr. Renzi, maar zelf persoonlijk heeft hij niet meegewerkt aan de wederopstanding van FCA. Zelf rijdt hij een auto van buitenlandse makelij.
De toekomst ziet er rooskleurig uit.wat hebben vele deze man bekritiseert maar sergio weet echt wel wat hij doet.
Op het huidige Punto-platform (of het doorontwikkelde 500X-onderstel) kan je geen Alfa-waardige auto bouwen, en dus moet je het niet doen. Dat hebben ze goed begrepen bij FCA. De Mito is een leuk autootje, maar geen Alfa. Het zou wel kunnen in het B-segment, een Alfa-model, maar dan moet je zorgen dat ‘ie net zo goed rijdt als een Mini en verkrijgbaar is met vijf deuren.
Ze kunnen een Lancia-opvolger van de Mito maken. Dat sluit mooi aan bij de Y.
One five nine de 500x staat op het platform van de giulietta net als de jeep renegade
@Alfarijder; de 500X staat op het zgn. ‘B-Wide’ platform waarvan ook nog een verlengde versie bestaat (500L Living, Tipo, en Toro). De Giulietta staat op het ‘Compact-Wide’ platform, waarvan eveneens een verlengde versie bestaat (Chrysler 200, Dodge Dart/Fiat Viaggio). Ook de Chinese Ottimo maakt er gebruik van. ‘Mini’ is trouwens tegenwoordig de naamgeving van het platform voor 500, Panda, Ypsilon. Daarboven noemt FCA alles op papier ‘Large’ en ‘Body on frame’.
de jeep renegate en de 500x staan op het platvorm van de giulietta .google het maar eens ,ik weet alles van alfa ,vertel mij niks
Ik weet niet wat jij googled beste Hans maar je zit er hartstikke naast 😉 Small en Compact zijn twee verschillende platforms
https://it.wikipedia.org/wiki/Pianale_FGA_Small Kijk maar rond in de geschiedenis van deze site en je komt zelfs van alles tegen over de ontwikkeling van de 500X (en de Giulietta). Bovendien zou FCA tegenwoordig nooit meer twee dezelfde platforms uit twee verschillende Italiaanse fabrieken (Cassino en Melfi) laten rollen omdat dit kosteninefficiënt is. Hooguit in het buitenland zoals Servië en Turkije bv. omdat dat juist weer rendabel is.
lancia4ever je hebt helemaal gelijk de jeep cherokee heeft het onderstel van de giulietta ik zat fout
@hans is ook makkelijk in te vergissen. Zeker als de benamingen af en toe worden aangepast om de aandeelhouders het gevoel te geven dat ze naar iets nieuws zitten te kijken 🙂