Italiaanse exportwaarde pasta nu groter dan die van auto’s

Volgens Italiaans bureau voor de statistiek Coldiretti-Censis, is door de daling van de export van auto’s vanuit Italië en de groei van de voedselindustrie in dat land, nu niet langer de auto-industrie de nummer 1, maar komt ‘Made in Italy’ vooral op naam van giganten als Barilla uit Parma (sinds 1877). Dat kwam naar voren tijdens het bezoek van premier Monti aan de pasta en sauzenfabriek van Barilla in het gehucht Rubbiano langs de Taro rivier nabij Parma. Zo’n 50% van alle tomatensaus van Barilla gaat tegenwoordig naar het buitenland. De export van Italiaanse wijn en voedsel groeit dit jaar met 18%, terwijl die van auto’s en vrachtwagens met 14% daalt.

In Amerika gaat het succes van Italiaanse pastamerken hand in hand met die van de Italiaanse auto, hoewel deze laatste uiteraard niet langer uit Italië komt.

De totale exportwaarde van eetbare Italiaanse producten komt vanaf januari 2012 gerekend op 15,2 miljard euro, terwijl die van de auto-industrie op 13,2 miljard blijft steken. De export van pasta groeide het eerste half jaar met 7% en die van tomatensaus met 8%, ten opzichte van de eerste zes maanden in 2011. Eind dit jaar verwacht men naar aanleiding van deze cijfers een nieuw record van meer dan 30 miljard euro, terwijl het totaal vorig jaar op dit bedrag bleef steken.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.