Italiaanse en Franse overheid verwachten veel van fusie FCA-Renault
Het lijkt erop dat FCA en Renault er wel uit zijn over wat er moet gebeuren en dat de overheden van beide landen rekenen op een gewenst resultaat. Verder draait het qua overleg over een mogelijke fusie, vooral nog om de positie van Nissan binnen het geheel. Vorige week vloog al de eerste man van Renault naar Japan en deze week is het de beurt aan John Elkann. Inmiddels hebben de Japanners laten weten er wel brood in te zien, maar willen ze wel een nieuwe positie opeisen, vooral ten opzichte van Renault. Over die garanties wordt momenteel dus druk overleg gepleegd.
Frankrijk wil van FCA vooral zoveel mogelijk garanties dat banen behouden zullen blijven. Sowieso voor de komende vier jaar. Het liefst ziet Parijs ook het hoofdkantoor in eigen land gevestigd worden, maar dat is niet heel waarschijnlijk, aangezien het neutrale en veel voordeligere Amsterdam, de hoofdlocatie is voor de toekomstige autogigant, waarvan John Elkann de vaandeldrager zal worden.
De Franse minister Le Maire (foto boven) van werkgelegenheid, sprak afgelopen weekend met initiatiefnemer en regisseur Elkann en zette zo hoog mogelijk in. Zo wilde hij ook een plaats in de raad van bestuur voor de Franse overheid, garanties voor de positie van Senard en een speciaal dividend voor de aandeelhouders van Renault. Gezien dit type eisenpakket van de Franse regering, ziet het er naar uit dat het Renault is, dat vooral moet hopen op een zo gunstig mogelijke afloop. Nissan ziet namelijk geen heil meer in een samenwerking met Renault, zonder de hoofdrol van FCA. De Franse overheid heeft daarom al ingestemd met een gelijkwaardige 50-50 deal.
Intussen rekent men in Rome zelfs op meer Italiaanse banen dankzij de nieuwe samenwerking. Di Maio (foto onder) zegt daarover in contact te staan met Lingotto en is alvast positief gestemd. FCA blijft volgens de minister van werkgelegenheid, een sterk en onlosmakelijk Italiaans element binnen deze fusie. Ook premier Conte (foto bovenaan) zegt de ontwikkelingen met aandacht te volgen en neemt daarbij vooral de eventuele gevolgen voor de werkgelegenheid in acht.
A history in the making !!
En dat alles is pas een maand of wat geleden begonnen in het hoofd van John Elkann en met veel snelheid en Zuid-Europese charme in actie gezet. Leermeester Marchionne zou heel trots zijn.
Vooruitgang van zaken nu de Europese auto industrie sterker staat ten opzichte van de Amerikaanse auto industrie
Het is nog geen deal. Ik lees in het Financieel Dagblad dat de Franse overheid vindt dat Renault te laag wordt gewaardeerd in de deal. Ook wil Renault, net als FCA, dividend uitkeren aan de aandeelhouders.
Dat vond ik nog wel het meest schokkend aan het nieuws: FCA wil met het afronden van de deal 2,5 miljard (!) Euro aan dividend uitkeren aan de aandeelhouders, die eerder ook al dik profiteerden van de verkoop van MM.
Ik zou veel liever zien dat dit geld eerst wordt geïnvesteerd in nieuwe auto’s en als die echt goed gaan verkopen, doe dan maar dat dividend. Maar nu wordt steeds geld naar aandeelhouders geschoven en nauwelijks een cent geïnvesteerd in Alfa en Fiat en helemaal geen cent in Lancia. Het zal aan mij liggen, maar ik vind dat triest. Het lijkt sinds de Amerikaanse invloeden niet meer te gaan om veel, goede of speciale auto’s maken en verkopen maar om geld te schuiven naar aandeelhouders.
Er wordt druk overleg gevoerd met Hoekree en Henk. Zij weten dat FCA het middelpunt is van de auto industrie en dat alles goed komt. Geduld is een schone zaak weten we al sinds jaren!
Lancia is een merk met veel potentie en razend populair
Gaat aandeelhouders bepalen in welk auto als ik moet rijden ????
Toch is het jammer en blijft het jammer dat zo vaak en door zo velen niet begrepen wordt dat zonder de afgelopen jaren Marchionne en nu John Elkann heel Fiat helemaal niet meer bestaan had en volkomen dood was geweest..
Dan lag Fiat, met vele miljarden schulden, al vele jaren in een graf naast Alfa Romeo, Maserati, Lancia (ja, er is nu nog een beetje hoop voor Lancia).
Als het allemaal goed uit gaat komen dan komt er eindelijk na 15 jaar (het bijna totale faillissement van de Fiat groep in 2004) een serieuze toekomstverwachting.
@Hilbert
De aandeelhouders bepalen welke auto’s gemaakt worden, jij bepaalt of je die gaat rijden. Vrij overzichtelijk.
@ Henk
Ik ben de heren zeer erkentelijk voor het op orde brengen van de financiën. Maar in het plan zaten ooit een serie nieuwe Alfa’s, Maserati’s en daarna ook Fiat’s en misschien ook Lancia’s.
Daar is niks van terecht gekomen. Al 10 jaar wordt vrijwel niks geïnvesteerd in nieuwe auto’s. Terwijl wel miljarden naar aandeelhouders gaan. De verkoopcijfers zijn zo dramatisch in NL en in Italië dat ze niet eens meer op dit forum worden gepubliceerd. Iedere belofte van nieuwe auto komt niet of veel later dan gepland. Daar ben ik de heren niet dankbaar voor.
Kan je dat niet een beetje begrijpen? Echt niet?
@CCHans
Wie zegt dat ik het niet begrijp?
De situatie van de afgelopen jaren is heel duidelijk, maar ik kijk liever naar de toekomst en wat dan mogelijk wordt. Al vele jaren is FCA op zoek naar een partner om überhaupt te overleven en dat gaat nu mogelijk worden zodat er ook over 10 jaar en 20 jaar nog mooie Italiaanse auto’s gebouwd kunnen gaan worden.
Kan je dat een beetje begrijpen?
Waarom worden dan geen Lancia gemaakt gelijk aan Alfa Romeo, ik kan alleen met betraande ogen zien dat Lancia kapot wordt gemaakt..
Voor de aandeelhouders zou het gemakkelijk zijn dat iedereen Jeep ging rijden minder risico ( kassa).
Ik vind de Renault Zoë een mooie basis voor een nieuwe Lancia Ypsilon.
Met deze fusie is de F1 ook sterk vertegenwoordigd met 3 merken wie zal er dan uit stappen?? Geen van de 3 maakt erg veel indruk in prestatie oke Alfa doet het als nieuwkomer met beperkt budget beter als onder de oude naam maar gaat geen podium halen Renault even min en Ferrari lijkt te gaan voor de poedelprijs met de beste motor maar niet de beste strategie en voor het eerst ook niet een chassis dat uitblinkt in het bochten werk. Ik hoop dat 2020 een beter seizoen gaat worden 2019 is zoals het er nu naar uit ziet een gelopen race merc 1 en 2 en redbull met max op 3 Ferrari 4 en 5. Het zou wel mooi zijn als Alfa en Ferrari weer eens klassiek om de titel strijden maar of ze dat binnen FCA zouden toestaan??? Ben bang van niet. Maar met de nieuwe organisatie vraag ik me wel af of Renault nog aan blijft in de race
@Hilbert
Je schetst een droomscenario voor de aandeelhouders. Er zijn echter altijd dwarsliggers die geen Jeep blijven. 😉
Blieven
Marchione had gedacht dat Lancia rijders massaal overgestapt zou gaan naar Alfa Romeo vandaar dat 400.000 auto’s
Ondertussen zijn de Lancia rijders overgestapt naar Audi of BMW.