Italiaanse consumentenbond keurt Fiat 500 in tv-show af
De veel besproken Siciliaanse presentator en komiek Rosario Fiorello keerde begin deze week na een aantal jaren terug op de eerste publieke zender van de Rai. De man die vaak grappen maakte over de inmiddels vertrokken premier Berlusconi staat garant voor hoge kijkcijfers en presteert dit zelfs met een maandagavondshow (“Il più grande spettacolo dopo il weekend”) waar eergisteren maar liefst 9,8 miljoen Italianen naar hebben gekeken. In zijn show kwam Fiorello met een origineel liedje gebaseerd op ‘Tu vuo fa l’americano’ van de Napoletaanse zanger Renato Carosone (we kennen in Nederland vooral een bewerking van Yolanda be cool uit 2010: ‘We no speak Americano’) en ‘Englishman in New York’ van Sting. Hij gaf het de grappige titel ‘I am a Sicilian in New York’. Als figuranten reden vier als Yellow Cab uitgedoste oude Fiat 500 modellen mee.
Een leuk avondje onschuldige Italiaanse nostalgie zou je zeggen waar niemand problemen mee kan hebben in deze onzekere crisistijd. Niet als het aan de Codacons consumentenbond ligt, dat haar werk heel serieus neemt. Zij beschuldigen de Rai nu van het maken van sluikreclame voor Fiat. Wellicht neemt deze organisatie zichzelf iets te serieus, want hoewel Fiorello al eerder reclame heeft gemaakt voor Fiat, kun je toch niet echt zeggen dat de oude 500-tjes -zonder logo- in zijn show, een uithangbord zijn voor de firma uit Turijn. Toch zegt Codacons dat Fiat vanwege deze goed bekeken show, eigenlijk een flinke som geld zou moeten betalen aan de publieke omroep. Geld dat de Rai goed zou kunnen gebruiken aldus deze consumentenbond. Al met al een typisch Italiaanse situatie die we ook al tegenkwamen toen Lancia met de slogan ‘Luxury is a right’ kwam, bij de lancering van de nieuwe Ypsilon. Lingotto gaf op het hele gebeuren geen enkel commentaar.
httpvh://youtu.be/jBXHUAC46m0
Codacons heeft zelf het geld hard nodig voor het updaten van hun eigen webpage 8-O. Hoezo we worden niet serieus genomen?!
En ik denk dat Lingotto op dit gebeuren ook beter geen commentaar kan geven.
Astrix zei het al… rare jongens die Romeinen.
Maken ze een keer reclame voor een Italiaanse product in een tijd dat de Italiaanse economie (dus ook Italiaanse producten) wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken, is het weer niet goed. En volgens mij heeft FGA al via belastingen meer dan voldoende bijgedrag aan de RAI.