Strijd rond slooppremies en arbeidsplaatsen loopt op
Een economische crisis is in Italië altijd goed voelbaar.
Dat is zo’n beetje de understatement van de dag. Want niet alleen in de portomonee en op de arbeidsmarkt, maar ook vooral qua debat, is in in Italië vooral nu de spanning om te snijden. Met een groot gevoel voor drama, lijken de beschuldigingen en toewensingen in en rond de politieke en industriële arena, bijna surreëel heftig en schering en inslag. Iets wat wij Nederlanders nauwelijks kunnen voorstellen, ondanks dat we in een debatland leven waarin veel gezegd wordt.
Vandaag komen de kemphanen van politiek, industrie en sociale partners opnieuw bijelkaar in Rome voor een doorbraak in de licht ontvlambare kwestie Termini Imerese. De laatst dagen en weken waren alles behalve een ontspannen aanloop richting deze dag. Zo was er Scajola die hard uithaalde naar FGA, dat besloot om noodgedwongen alle fabrieken te sluiten van eind februari tot begin maart. De auobranche wees op haar beurt beschuldigend naar de regering voor het uitblijven van staatssteun waardoor heel Italië uiteindelijk lijdt. De bonden vinden weer dat FGA het wel heel bond maakt door de arbeider voor hun gevoel erg lang in het ongewisse te houden en dat er zelfs überhaupt geen plan is voor de fabriek. FGA zegt ondertussen niets anders te doen, dan een zo gezond mogelijk bedrijf te willen zijn op eigen kracht en dat ze daarin belemmert wordt. Hoe dan ook, het overleg van vandaag over de fabriek op Sicilië zal mede bepalend zijn voor de sfeer waarin al deze aspecten zich zullen ontwikkelen.
Luca Cordero di Montezemolo liet gister na de onthulling van de F10 formule 1 wagen weten, dat FGA samen met de partijen die vandaag ook om de tafel zitten, in nauw overleg is om werknemers alsnog aan het werk te houden zodat de fabrieken niet tijdelijk dicht hoeven den ‘Cassa Integrazione’ dicht mag blijven. Kwade tongen -o.a. minister Matteoli- beweren dat FGA de eventuele maatregel aangrijpen om de regering met de rug tegen de muur te zetten bij wijze van chantage. Anderen beweren weer dat het precies andersom is. Di Montezemolo zegt dat de instorting van de markt deze maand de enige werkelijke reden is. De Ferrari-FGA baas zegt over Termini Imerese dat er echt geen mogelijkheid is om daar wel auto’s te blijven produceren en dat de komst van de nieuwe Panda voor Pomigliano een dappere investering is van de groep. Volgens Di Montezemolo kun je dus niet vanwege de onmacht t.o.v. Termini Imerese spreken van nalatigheid en verwaarlozing van FGA t.o.v. Italië.
Er is nog niets officieel maar de Corriere della Sera zegt de blauwdruk rond de slooppremie reeds in handen te hebben. De subsidie zou van 1500 naar 700-800 euro per auto gaan over een periode van slechts 6 maanden. Maar er zal dan wel extra bonus zijn voor de mensen die een oude vervuilende auto inruilen voor een schone LPG of hybride auto. Italiaanse steden hebben momenteel last van de hoogste luchtvervuiling in Europa. Volgens Scajola is het nieuwe plan het beste pakket richting een afbouw, zodat de markt niet ‘gedrogeerd’ blijft, maar juist weer gezond kan worden. Na een injectie van een miljard vorig jaar zou dat nu zeer noodzakelijk zijn volgens de minister.
Blijf op de hoogte over deze kwesties op de enige site waar je dit kunt volgen; www.autoedizione.nl