Italiaanse auto-industrie flink in de lift dankzij groei FCA
De groei in FCA’s fabriek te Cassino de komende jaren, maar op de langere ook op locaties als Mirafiori en Pomigliano d’Arco, zorgen dat Italië’s autoproductie weer noemenswaardige aantallen zal maken. Dat is goed nieuws voor FCA, maar vooral ook voor Italië en eigenlijk de hele EU. Er worden dit jaar op het schiereiland weer voor het eerst meer dan 1 miljoen auto’s geproduceerd. Iets wat langere tijd onmogelijk was, aangezien Fiat enkele jaren op een dood spoor heeft gezeten. Dat is nu wel anders en de sterk groeiende winstcijfers binnen de industrie tonen dat aan.
Cassino zorgt momenteel voor de grootste verandering waar inmiddels 4678 eenheden van de Giulia zijn gebouwd. De Alfa Romeo-fabriek in de regio Lazio zal met de Giulia (foto’s) en binnenkort de Stelvio, voor aanzienlijk grotere aantallen zorgen. Modellen die bovendien, evenals die uit Melfi, voor een deel ook buiten Europa geëxporteerd zullen worden. Bovendien kan er na de eerste SUV van Alfa Romeo, ook alweer naar een derde model uitgezien worden. Mogelijk een coupé versie van de Giulia. Over een Sportwagon wordt intussen ook al een tijdje druk gespeculeerd. Kortom voldoende perspectief voor een verdere groei van de industrie. Eind dit jaar zal volgens de prognose al 62% van de totale winst in de industrie, uit de hoek van de hogere segmenten komen (20% in 2012). De strategie om op vooral op dit type product te mikken, lijkt dus een succesvolle.
De productie in Turijn krijgt intussen een nieuwe impuls dankzij de Levante uit Mirafiori. Deze grote oude, doch gemoderniseerde fabriek, zal de komende jaren eveneens haar productie uitbreiden. Zowel Maserati als Alfa Romeo spelen daarin een belangrijke rol. Grugliasco, waar de Quattroporte en Ghibli samengesteld worden, vormt nagenoeg een eenheid met deze productielocatie even verderop. Topmodellen van Alfa Romeo (E-segment sedan en SUV) zullen in de periode tussen 2018 en 2020, onder andere worden toegevoegd aan de productie in de Piemontese hoofdstad, mits in de jaren ervoor voldoende rendement wordt gehaald.
In Pomigliano d’Arco zorgt de Panda nog altijd voor goede aantallen en kan er op termijn tevens worden uitgezien naar de productie van een nieuw compact model van Alfa Romeo. In Melfi zal intussen dit jaar ongeveer hetzelfde resultaat geboekt worden als in 2015. Vanaf januari tot nu zijn er circa 105.000 van het model Renegade, 54.000 exemplaren van de 500X en 36.000 stuks van de Punto geproduceerd. Melfi is veruit de modernste faciliteit van FCA. Dat zien we deze week ook terug in de Duitse erkenning van het magazine Automobil Produktion en de adviserende instantie Agamus Consult. Zij noemen de Fiat-fabriek de beste uit een aantal van meer dan 1000 productiefaciliteiten in 17 landen. Bedrijven (ook buiten de automotive sector) waar stuk voor stuk volgens het principe van World Class Manufacturing (WCM) wordt geproduceerd.
Deze Giulia met mistlichten wil ik, mjam
Nou liever niet, met die ouderwetse koplampen. Zelfs de 159 had standaard projectiekoplampen!
De 159 had standaard ook gewoon halogeenkoplampen, alleen zaten die in een kleine behuizing. Ik vind de “lege” blik van auto’s met xenonlampen of met LED’s ook niet zo mooi.
@peba: wrong! De 159 heeft standaard projectiekoplampen. Inderdaad met halogeen, maar zonder zo’n goedkoop ogend spiegelpaleis eromheen.