Italiaanse A-segment sterkste van Europa eerste helft 2013
Fiat is op Europese bodem nog altijd de sterkste in het A-segment. Met alle cijfers over Europese verkoopdalingen en de aanhoudende crisis op de belangrijke Italiaanse thuismarkt, lijkt het ons verfrissend om ook even aan te wijzen waar Fiat wél trots op kan zijn. Bovendien zijn de mooie cijfers van de meest compacte auto’s van FGA, ook een belangrijke reden waarom Turijn zich in deze zeer moeilijke fase qua marktaandeel nog redelijk weet te handhaven op ons continent. De mooie en betrouwbare Panda is over het eerste halfjaar gezien de absolute kampioen, met rond de 75.000 verkochte exemplaren. Vanaf januari gezien is dit model goed voor 14,1% van de hele markt in dit segment, en vorige maand was dat 12,5%. Sinds de introductie eind 2011, blijft de vraag gestaag toenemen, mede dankzij extra varianten op LPG, CNG en een unieke 4×4.
De veel oudere Fiat 500 is een echte evergreen en behaalde vorige maand een marktaandeel van 14,2%, waardoor het zelfs weer even de populairste A-segmenter is. Dit mondiale succesnummer, dat inmiddels zelfs tot apart label is uitgegroeid, werd sinds januari al ruim 45.000 maal verkocht op ons continent.
Maar ook de vijfdeurs Lancia Ypsilon zorgt voor een flinke inbreng met ruim 31.000 stuks vanaf januari gezien. De nieuwe in 2011 geïntroduceerde editie, heeft inmiddels de harten van de Italianen -maar ook heel wat Fransen en Spanjaarden- veroverd. Sinds januari werden er zelfs 2,8% meer verkocht dan vorig jaar. Ook dit model is er inmiddels op LPG en CNG.
Kortom het meest compacte segment uit Italië is nog altijd Europees kampioen, ondanks een grootschalig offensief van bijvoorbeeld VAG, dat met drie merklabels en 88.986 eenheden sinds januari 2013, flink van zich laat horen. Producten die bovendien soms tegen veel scherpere prijzen worden aangeboden op de zakelijke markt. De verwachting is dat Fiat het hier niet bij laat. Het A-segment is momenteel zeker niet het sterkst groeiende segment, maar zodra dit weer aantrekt, verwachten we de komst van een belangrijk nieuw (driedeurs) model, dat zelfs nog compacter zal zijn.