Is Abarth 600e opmaat naar nieuwe deelname in autosport?
Abarth en Stellantis Motorsport.
We weten nog goed hoe Abarth tijdens de ontwikkeling van de 124 Spider in 2015 hintte op een terugkeer in de autosport. Vervolgens ontwikkelde het een zeer goede Rally variant waar volop gebruik van is gemaakt in competitieverband, zoals de FIA RGT-rallyklasse. Gisteren liet Abarth weten dat dit jaar een tweede elektrisch product zal verschijnen van het merk op basis van de FIAT 600. In dit bericht wordt vooral de link gelegd met de Stellantis Motorsport divisie. Nu kan dit een tactiek zijn om te laten zien dat Abarth in de toekomst steeds meer een eenheid zal vormen met deze tak van Stellantis en dat er zelfs een scenario denkbaar is dat de schorpioen ook op modellen van andere merken binnen de groep zal worden gebruikt. Dat laatste kunnen we als FIAT en Abarth liefhebber overigens maar moeilijk voorstellen gezien de Italiaanse identiteit van Abarth.
Abarth 600 op Perfo e-CMP.
We hopen dan ook dat de bewuste link met Stellantis Motorsport vooral te maken heeft met de ambities die men heeft met Abarth in het algemeen en dit nieuwe model. Mogelijk werkt men naar een carrière in de autosport zoals FCA dat ook deed in voorgaande jaren. Abarth is de afgelopen jaren op meerdere terreinen actief geweest in de autosport en bouwde zo naam en faam op. Het zou een gemiste kans zijn als men er nu bij weg zou blijven. Het platform van de Abarth 600e is omgedoopt tot Perfo-eCMP en zal naast een specifieke ophanging en remmen ook heel andere prestaties leveren dan de FIAT. De 240 pk die deze Abarth zal leveren, is trouwens hetzelfde aantal dat genoemd is in verband met de nieuwe Alfa Romeo Milano in meest sportieve uitvoering. Je kunt dus dezelfde aanpassingen verwachten op de kleine (elektrische) Alfa. Abarth zal de komende tijd meer details prijsgeven over het debuut van de sportieve 600e.
Hinten, opmaat, denkbaar, link etc etc. Yaris GR is gewoon een feit, heeft een update gekregen!
Ik begrijp dat Stellantis Motorsport-geneuzel niet zo goed. Abarth is als apart merk al nauwelijks te verantwoorden (zeker in het huidige elektrische tijdperk) en dan ga je het nog zwakker maken als een soort van labeltje van Stellantis Motorsport. Heel vreemd. Ik hoop wel dat ze van die saaie 600 wat leuks weten te maken, we gaan het zien!
De auto zal heel licht moeten zijn om op te vallen met het weggedrag. Nu heeft de elektrische 600 een gewicht van 1420 kg. Zeg maar 300 kg te zwaar. Verder dan ook aandrijving in de wielen, vectoring plus een dikke range bij veel rallyewerk. En die geluidjes zijn leuk maar de Hyundai Ioniq 5N heeft het opgelost: de nagebootste geluiden van een verbrandingsmotor met versnellingsbak klinken echt goed en het draagt bij aan het contact met de auto.
PS Wat staat er naast de 600? Geen Ypsilon of 600. Wel een flinke dakspoiler. Achterlicht een beetje zichtbaar. Iemand een idee?
Een elektrische 600 zonder dakspoiler en diffuser. Een normale denk ik