Investeringen Mirafiori slechts een paar maanden uitgesteld

De Italiaanse Fiat-fabrieken lopen geen risico en de investeringen in Mirafiori worden enkel een paar maanden uitgesteld vanwege de huidige marktcondities. Dat is de conclusie nadat afgevaardigden van de Italiaanse bonden gisteren contact hadden met Sergio Marchionne. De CEO zou gezegd hebben dat er geen fabrieken zijn die risico lopen en dat er ook geen bedrijfsonderdelen eventueel te koop komen te staan, aangezien daarover werd gespeculeerd. De situatie van Fiat laat zich niet vergelijken met die van PSA, aldus Marchionne.

Wat Mirafiori betreft volgt dit najaar alsnog een ontmoeting in verband met het ingang zetten van de verbouwing, die oorspronkelijk deze zomer zou zijn gestart. Eind 2013 moet dit resulteren in een operationele assemblagelijn voor de 500X en later ook de Jeepster. Ondertussen zijn investeringen in de Maserati-fabriek te Grugliasco wel in volle gang, evenals die in Pratola Serra, waar de nieuwe 1.8 motoren voor onder andere Alfa Romeo geproduceerd zullen gaan worden.

Fiat vertraagt omdat de marktcondities dermate slecht zijn, dat men eerst wil afwachten of er begin volgend jaar ook maar enigszins sprake zal zijn van herstel. In juli daalde de Italiaanse markt weer eens met -20%. Vakbondsleiders maakten zich gister dan ook minder zorgen over de goede intenties van Fiat, maar des te meer over de enorme depressie op de automarkt en de volgens hen te passieve houding van de overheid. Fiat heeft ruim voldoende liquiditeit in kas, maar wil uiteraard geen risico lopen op verlieslijdende projecten. Daarom zijn vooral projecten die direct met de lokale en Europese markt te maken hebben -zoals de toekomstige Fiat Punto- op de langere baan geschoven, evenals een eventuele opvolger van de MiTo.

Sergio Marchionne zou tegen vakbondsleider Bonanni van de Cisl persoonlijk het volgende gezegd hebben;

“Ik geef Italië onder geen beding op. Als het een verloren strijd zou zijn, zou ik hier niet zijn. Ik denk overigens dat enig herstel van de markt voor eind 2012 erg onwaarschijnlijk is.”

Uiteraard was de Fiom niet aanwezig. Deze kwam enkel traditioneel met een veroordeling via de pers, waarin men aangeeft dat Marchionne Italië aan het lijntje zou houden en dat hij zich verbergt achter de crisis. Volgens hen is er helemaal geen investeringsplan voor de Italiaanse fabrieken.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Investeringen Mirafiori slechts een paar maanden uitgesteld

  • 2 augustus 2012 om 12:22
    Permalink

    De vervelende van de zaak is dat de zwakke Italiaanse markt alles te maken heeft met de economische situatie van het land. De beste manier voor Italië om zich uit de nesten te werken is het opvoeren van de export. Een belangrijk Italiaans exportprodukt zijn automobielen.

    Er zal dus eerst geëxporteerd moeten worden, voordat de Italiaanse interne markt zal herstellen. Het plan van Marchionne is wat dat betreft niet slecht: Die 500X en Jeeps die geproduceerd gaan worden in Mirafiori zijn in belangrijke mate bedoeld om te exporteren.

    Echter uitstel daarvan betekent ook uitstel van de groei van de Italiaanse export, en dus van het herstel van de Italiaanse economie.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2012 om 22:13
    Permalink

    Je kunt de winkel nog zo vol zetten met produkten , wanner de klant niet koopt kun je de tent zo sluiten.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2012 om 07:49
    Permalink

    Jamaar, de klant koopt wél. Nog altijd iets van een 1,6 miljoen auto’s in Italië. De klant wil wel waar voor zijn geld natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2012 om 08:45
    Permalink

    ik denk net dat je als autofabrikant kan wachten op herstel van de markt voordat je wat gaat doen… dan ben je gegarandeerd te laat. de reactietijd van zelfs een echte lean manufacturing plant is daarvoor te lang.

    Met alle respect, naar de feiten kijkend, denk ik dat de Fiom nog wel eens gelijk kan hebben… volgens mij heeft SM/Fiat Italie al compleet opgegeven., wat ik me ook goed kan voorstellen met de arbeidsmoraal en instelling van de italianen. Nu is alleen nog de vraag, hoe vertellen we het de itacs?
    Zelfs het design is al verhuisd naar Detroit… wat blijft er dan nog over?

    Hoe meer je naar de feiten kijkt in Europa, hoe meer je tot de conclusie moet komen dat het gevecht hier volledig is verloren. Er is geen enkel model meer uit Italie in de midden en bovenklasse…Geen echte opvolger voor de Thesis, 164/166/159 of Croma… (de QP is duurder, de 300 geen echte Lancia). Vind je het gek dat iedereen, inclusief alle italianen die wat te besteden hebben, naar VAG/BMW/Mercedes vluchten?

    Wanneer krijgen we nu eindelijk eens een keer goed nieuws uit de Fiat-koker… ik begin mijn geduld en vertrouwen te verliezen.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2012 om 10:07
    Permalink

    Tijdens de introductie van de 166 kochten de italianen al andere merken daar zal een nieuw model van Alfa of Fiat niets aan veranderen. Dit heeft te maken met mentaliteit en niet met het produkt.een Italiaan is een trend gevoelige koper en zal nu alleen nog maar kopen wat de rest van europa ook koopt. Of je moet een knalprodukt op de markt brengen waar iedereen warm voor loopt.na het verdwijnen van de 156 is de markt ingestort voor Alfa.
    Voor de liefhebber leeft Alfa nog ,voor de klant al 10 jaar niet meer. Audi heeft er ook heeel lang over gedaan voor dat men is waar men nu staat . Dat gaat Fiat ook niet redden met een nieuw modelletje. Daarvoor zullen ze wereld wijd van start moeten gaan om dat op te lossen.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2012 om 10:50
    Permalink

    @ alfaspeed

    Ik ben het met je eens dat italianen trend-gevoelig zijn van nature, echter er is een klein nuance-verschil; ze achtervolgen meestal niet een trend, maar italianen kun je over het algemeen beschouwen als early-adaptors of zelfs innovators om het maar in marketingtermen aan te geven; trendsetters dus.
    Dat ze dus nu en masse duitse wagens kopen is een trend, maar niet een die ze achtervolgen maar zelf voor kiezen, de reden daarvoor is niet alleen te wijten aan het bijzondere “sobere” modellengamma van AR of van de in italiaanse en puristen-ogen bekeken “net-niet-lancia-modellen”. Geschiedenis heeft aangetoond dat dergelijke verschuivingen op bevolkingsniveau niet alleen te wijten is aan 1 oorzaak, er zijn er ongetwijfeld meer die er aan bij dragen, economie, gebrek aan vertrouwen in eigen product, etc.
    En ik denk dat het verstandig is om bij Alfa net zo’n volhoudende mentaliteit te handhaven als de Duisters hebben gedaan bij Audi, kijk eens waar ze Audi nu hebben neer gezet in de markt. Anderzijds is dat resultaat juist oa te danken aan de Duitse volhardende mentaliteit, die niet echt italiaans is(misschien maar goed ook).
    Als VAG (en god verbiede het!) nu AR zou kopen garandeer ik je dat het net zo’n succesnummer gaat worden als Audi, overigens qua design ook net zo levenloos(kijk naar Lamborghini). Maar de duitsers zijn niet achterlijk, ze weten donders goed wat designtechnisch wel kwalitatief hoog staand is, aangezien ze al jaren azen op AR en nu Ducati hebben.

    Ik denk ook dat Fiat het hier in Europa wel gezien heeft(voor voorlopig) en nu de pijlen gaat richten op markten daarbuiten en geef ze eens ongelijk, jammer voor ons, maar helaas.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2012 om 18:42
    Permalink

    Laten we hopen dat t de goede kant op rolt met de nieuwe produkten. Komt AR in duitse handen koop ik liever een echte duitser.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.