Investeringen Fiat komende 3 jaar rond 9 miljard euro

fiat plan

Meer details aangaande een herstructurering van Fiat’s Europese productie in Italië en Polen, komen vandaag naar buiten via het persbureau Bloomberg. Vermoedelijk citeren zij uit eerste hand en gaat het om een investering van circa 9 miljard euro over een periode van 3 jaar. Het plan moet vooral Italiaanse merken als Fiat en Alfa Romeo in een volledig nieuwe richting duwen met een heel eigen identiteit.

Zo zien we de bevestiging van de komst van een vijfdeurs 500. Dit model blijkt zelfs de klassieker Punto te gaan vervangen en rolt vermoedelijk begin 2015 uit de fabriek te Tychy in Polen. De keuze voor Tychy is vooral een financiële. Intussen zal Melfi op termijn afscheid nemen van de huidige vijfdeurs B-segmenter van Fiat en kan deze fabriek zich volgend jaar al volledig storten op de bouw van twee compacte Crossovers. Over een uitbreiding van het Panda-gamma in Pomigliano lezen we in deze berichtgeving niets, maar van het management weten we inmiddels dat dit wel degelijk tot de plannen voor deze termijn zal behoren.

alfa plan

Voor Alfa Romeo begint alles pas na de lancering van de open versie van de 4C. Het gaat vanaf dat punt om sedans en SUV’s uit D en E-segment, die het gamma zoveel mogelijk compleet moeten gaan maken (zie afbeelding uit recente presentatie van FGA). Fans moeten nogmaals een lange adem hebben, want het D-segment zal pas in 2016 van de band in Cassino beginnen te rollen, volgens de informatie van vandaag. Over een topmodel in een eerder stadium uit Turijn bijvoorbeeld, wordt nu niets gezegd. We hopen en vermoeden ook dat deze informatie over het Milanese merk nog onvolledig is.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Investeringen Fiat komende 3 jaar rond 9 miljard euro

  • 9 december 2013 om 18:16
    Permalink

    Wederom een gelikte PPT, maar zoals altijd: The proof of the pudding is in the eating!

    Beantwoorden
  • 9 december 2013 om 19:32
    Permalink

    Het kan nog uitgesteld worden, nog aangepast worden, beiden zullen ook nog gebeuren, maar… ze hebben nu dan toch een bedrag genoemd. Dat is toch wel een lichtpuntje.

    Beantwoorden
  • 10 december 2013 om 10:34
    Permalink

    Wel spijtig dat de Giulia tot nu toe dus blijkbaar geen ontwerp heeft waarop voortgebouwd kan worden, aangezien we die pas (Alfa kennende) op z’n vroegst in 2016 zullen zien. Een hoop verloren tijd. Succes aan alle Alfadealers!
    Maar hoe dan ook, er wordt eindelijk weer eens geld in gepompt.

    Beantwoorden
  • 12 december 2013 om 10:00
    Permalink

    Heb ik de geruchten dan gemist,

    Over een 5-deurs “500”?
    Nou dat zou wel een slimme aanvulling kunnen zijn op het 500-gamma, zolang de proporties en verhoudingen niet zo extreem uit verband worden getrokken als bij de 500L, geloof ik er wel in!
    Moet je je voorstellen, met de achterdeuren als “suicide-deuren”, zou dat niet geweldig zijn!
    heeft er iemand ook eventuele artist-impressions van gezien op het net?

    Beantwoorden
  • 12 december 2013 om 11:45
    Permalink

    Ach, Fiat (of eigenlijk ZKH Marchionne) en plannen gaan niet echt goed samen, dus ben benieuwd wat er daadwerkelijk over drie jaar uitgevoerd is. Sneu ook dat ze naar Ford moeten verwijzen aangaande AR.
    Vraag: waarom komt de 500 vijfdeurs eigenlijk niet uit Italië? Lijkt me een logischer land dan Polen, ook omdat naar alle waarschijnlijk de meeste aantallen in Italië gemaakt zullen gaan worden.

    Beantwoorden
  • 12 december 2013 om 13:41
    Permalink

    @dac1991 schijnt kostentechnisch toch interessanter te zijn (EU steun>?) om grote aantallen van zo’n auto in Polen te doen volgens de officiële verklaringen. Bovendien heeft Melfi het al druk genoeg en Pomigliano ook (wanneer alles weer goed gaat bedoel ik natuurlijk). Ik denk dat dat de echte reden is.

    Beantwoorden
  • 12 december 2013 om 17:21
    Permalink

    @ Lancia4Ever

    Dat kan ik me inderdaad voorstellen, maar het lijkt mij logischer om ‘budget-auto’s’ a la Panda en Yp in Polen te produceren en de 500 (en dus z’n vijfdeursbroer) in Italië, omdat er op deze modellen meer marge zou moeten zitten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.