Intelligent design van Fiat Panda blijft copycats verleiden
Van Great Wall tot Toyota.
We weten nog goed hoe we in 2011 verslag deden van een jarenlange twist tussen Fiat en het Chinese Great Wall over het recht op het design van de Panda. Destijds had Fiat al moeite met het kopieergedrag van de Chinezen, maar schoot de poging om de kleine Chinees zelfs op de Europese markt te introduceren pas écht in het verkeerde keelgat. De Great Wall Peri was een lowcost herinterpretatie van de vorige generatie Panda, die op het punt stond te worden vervangen. Gelukkig kreeg Fiat het Europese recht aan z’n kant en bleef de Peri lekker in China.
Panda lijkt op Sienta.
Fiat ziet nu hoe 10 jaar na dato een andere autogroep wel heel goed heeft gekeken naar de huidige generatie Panda. De Fiat Panda is nu eenmaal een heel slim en kek ontworpen ruimteconcept. Zo goed bedacht dat zelfs de grootste autobouwer ter wereld Toyota, de verleiding tot herinterpretatie niet kon weestaan. Een groot compliment aan het adres van Centro Stile Fiat. Fiat broedt al jaren op de lancering van een grote Panda… Wel, Toyota heeft ‘m vast gemaakt in de vorm van de 7-zits Sienta, al oogt de Panda nog altijd een stuk meer uitgebalanceerd en puur. Fiat maakt zich er niet te druk over, want de auto opereert in een ander segment en komt niet naar Europa. Bovendien heeft Fiat met de Centoventi laten zien, dat het prima in staat is een al redelijk perfect concept verder te laten evolueren. Deze zal de basis vormen voor een compact en tevens een ruimer model. Wie weet of er over 10 jaar een Aziatische kopie van zal volgen…
Panda blijft Panda
Alleen maar positief, toch? Extra aandacht voor de Panda die buiten Italië toch een beetje vergeten en ondergewaardeerd blijft.
Toyota had ooit de Yaris Verso.
Dit lijkt me een evolutie ervan ?
PS : de 1e Yaris leek op een gepikte Lancia Y ….