Imparato spreekt op Balocco over Alfa Romeo’s toekomst

Altijd van de partij.

Tijdens de presentatie van de Alfa Romeo Junior Veloce aan de pers, was ook CEO Jean Philippe Imparato van de partij. Hoe kan het ook anders, want de Fransman met een hart voor Alfa Romeo wil het liefst overal bij zijn. Even openhartig als altijd sprak hij ook tijdens deze gelegenheid op Balocco over de toekomst van Alfa Romeo.

Eerst de Stelvio.

Medio volgend jaar mogen we kennis maken met een nieuwkomer in Alfa Romeo’s hogere segment. Het gaat om een volledige nieuwe SUV op STLA Large platform als opvolger van de Stelvio. De naam blijft hetzelfde, maar verder gaat het om een totaal andere voornamelijk elektrische auto. Designelementen van de Junior zullen we ook op de nieuwe Stelvio terugzien, maar volgens getuigen heeft de auto een heel ander karakter. De productie zal eveneens in Cassino plaatsvinden, waar momenteel de Stelvio, Grecale en Giulia van de band rollen. Een jaar later volgt ook de opvolger van de Giulia. De nieuwe Giulia zal geen klassieke sedan meer zijn, maar krijgt wel een overduidelijke Alfa Romeo signatuur.

E-segment model is eigenlijk zeker.

De toekomst is uiteraard altijd in een bepaalde mate onzeker, maar Imparato laat eigenlijk doorschemeren dat een groter topmodel boven de Giulia en Stelvio al min of meer groen licht heeft gekregen. De feitelijke opvolger van de Alfa Romeo 166, zou in de oorspronkelijke plannen en grote SUV worden, maar Imparato zegt dat het om een modeltype gaat dat niet direct voor de hand ligt. Het doel is om deze auto op z’n vroegst in 2027 te presenteren op de langste versie van het STLA Large platform. De grote premium Alfa’s worden allemaal in Italië te Cassino geproduceerd en het thuisland heeft zelfs het privilege om het nieuwe STLA Large platform als eerste te produceren.

Ook hybride?

Of alles enkel elektrisch zal zijn is Imparato ineens toch wat minder uitgesproken als in voorgaande interviews. Uiteraard is dat wel de insteek, maar Stellantis zal de plannen aanpassen waar nodig als de markt daar om vraagt.

C-segment.

Er wordt al druk nagedacht over de opvolger van de Tonale op het STLA Medium platform. Een volledige nieuw C-segment product in mogelijk meer dan één variant. Het gaat hierbij nog wel om een prille brainstormfase, maar er zijn duidelijke ideeën aldus Imparato. Ook hier gaat het niet om een doorsnee SUV of hatchback, maar eerder om een coupé-achtige lijn. Voor dit segment is het van belang dat Alfa Romeo kan blijven groeien de komende jaren. Imparato stelt dat Stellantis alles in huis heeft om dingen mogelijk te maken, zodra het rendabel blijkt.

Visioen over een nieuwe Duetto.

Al bij zijn aanstelling een paar jaar geleden, heeft Imparato laten doorschemeren dat een hoogwaardig sportief merk als Alfa Romeo, heel bewust is van de modellen waarmee het ooit furore heeft gemaakt. Daarom bestaat er een gelimiteerde nieuwe 33 Stradale, maar hoopt men ook ooit een wat minder zeldzame nieuwe Duetto Spider te kunnen realiseren. Een absolute niche, maar zoals gezegd is alles mogelijk als de zaken goed gaan.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Imparato spreekt op Balocco over Alfa Romeo’s toekomst

  • 11 juli 2024 om 10:19
    Permalink

    Ik ben met Fiat bloed geboren, zal altijd zo blijven.

    Beantwoorden
    • 11 juli 2024 om 11:02
      Permalink

      Ik ken het gevoel, in mijn garage een Tipo cross, een 127 1974, een 132 2000 1977, een Coupé 20V Turbo en in restauratie, een 1100 103 Lusso 1960

      Beantwoorden
  • 11 juli 2024 om 10:39
    Permalink

    De 33 Stradale die onbetaalbaar en al uitverkocht is maakt Alfa geen sportief merk.
    Imperato denkt precies te weten wat de klant wil: SUVs.
    De helft van de modellen van concurrenten BMW en Mercedes zijn klassieke sedans en coupés, die nog steeds fantastisch verkopen. De Giulia was eindelijk een serieus alternatief, waarbij je ook zag dat het klanten van de grote Duitse merken trok, maar als Alfa dit niet meer aanbiedt, gaan deze klanten gewoon weer terug.

    Beantwoorden
  • 11 juli 2024 om 13:35
    Permalink

    De Giulia verkoopt alleen voor geen meter. De Q is in NL 10% van de verkopen. Maar belangrijker reden is dat de verkoop tegen valt dat ze te duur zijn in de lease voor de zakelijke rijder mede door gebrek aan een instapper diesel passé was en hybride hot en ze daar nooit op ingesprongen zijn. De Giulia is een top wagen maar voor velen onbereikbaar. En er miste een Sportwagon. En dan mag de Stelvio nog zo goed zijn en beter rijden dan menig sport wagon hij ziet er nog steeds uit als een hoog potige lompe suv wat het niet is maar we zo uit ziet.

    We moeten geen SUV’s en al helemaal niet van de halfslachtige tussen vormen als een hoogpolige coupé. Nee gewoon sedans coupes hot hatch en sportwagon. Voor de liefhebbers van het merk die ze kopen als ze er zijn op het moment dat ze aan wat anders toe zijn. En niet af en toe een perfecte wagen maken die slecht getimed is en daardoor niet goed aansluit bij de markt vraag. Giullieta niet morgen maar 3 jaar geleden!!!

    Beantwoorden
    • 11 juli 2024 om 15:05
      Permalink

      Dat komt omdat het inmiddels een 8 jaar oude auto is. En zwaar overpriced vergeleken bij zijn concurrenten. €73.000 voor een Giulia, terwijl je een BMW i4 al vanaf €58.000 hebt, en een Mercedes EQE al vanaf €68.000. Logisch dat bijna niemand nog voor een nieuwe Giulia gaat die als enige niet elektrisch is. Tijdens de introductie jaren verkocht hij beter dan de Stelvio en Tonale.

      Beantwoorden
  • 11 juli 2024 om 20:34
    Permalink

    Ach inderdaad heren, tsjonge-jonge, die keuzes van het onze Italiaanse management-vrienden van weleer… Die waren inderdaad niet altijd gelukkig, ook al brachten ze ons volbloed Giulia’s, maar ook modieuze maar soms minder geslaagde SUV’s, met een ietwat opgelegd Alfa-imago. Feit is dat Alfa altijd de middelen heeft ontbroken om ècht mee te kunnen doen. Daar komt eindelijk verandering in. Als het onderscheidende Alfa’s blijven, met een weliswaar breed gedeeld platform en aandrijflijn, maar toch karakteristieke Alfa-kenmerken (zoals de Junior), word ik een gelukkig mens.

    Beantwoorden
  • 12 juli 2024 om 17:39
    Permalink

    Begin maar aan een betaalbare cabrio dueto spider, ik bestel wel eentje

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.