Il nuovo sito

AutoEdizione

Vanaf vandaag gaan we onder één dak verder. Vanaf vandaag is “AutoEdizione” een feit. 

Bijzondere merken met een bijzondere geschiedenis verdienen een mooie informatiebron vol met dagelijkse updates. Alfablog, Lanciablog en Maseratiblog waren blogs met elk dezelfde kwaliteit; Door gepassioneerde liefhebbers, voor gepassioneerde liefhebbers. AutoEdizione (als je het graag goed uitspreekt: Auto Ed-‘ie’-’tsie’-one) voegt dit geheel nu op passende wijze samen. Uiteraard blijft alles over je favoriete merk nog altijd makkelijk te vinden.

De meest stijlvolle Italiaanse automerken -volgens ons de drie grootste namen in de geschiedenis van de auto-  zijn nu elke dag online te volgen via onze site AutoEdizione.nl. De enige echte meest complete (en grootste) Nederlandstalige website, boordevol vers autonieuws uit Italië, eigen tests, opinie en geruchten. Ook historische feiten zullen niet ontbreken op onze site.

De wereld van de Italiaanse automobiel blijft boeien. Niet alleen vanwege een indrukwekkend verleden maar ook vanwege een karaktervol heden, en wie weet vanwege een spectaculaire toekomst. Daarom hoopt AutoEdizione nu en in de toekomst voor elke lezer een vertrouwde plek te kunnen zijn. Een virtueel genot voor wie de Italiaanse auto een warm hart toedraagt.

Blijf overigens in het oude vertrouwde ‘comment’ gedeelte onder elk bericht, gerust je statements maken zoals altijd. AutoEdizione is trots op de kennis en inzichten (+ het niveau daarvan!) die het afgelopen jaar zijn gedeeld op onze blogs.

Namens de redacteurs van AutoEdizione.nl ;

Buon divertimento!

Deel dit artikel:

73 gedachten over “Il nuovo sito

  • 5 oktober 2009 om 22:44
    Permalink

    Ik mis het item met laatste reacties, dit was enorm handig om in een oogblik te zien of er nog iemand gereageerd had. En om de korte inleiding van de reactie te zien.

    Is dit volledig weggevallen? Dat zou enorm jammer zijn want dan moet je steeds bij het onderwerp zelf op reacties gaan nakijken…. knap vervelend.

    Dus als het even kan graag terug de spot waar steeds de 4 laatste reacties ofzo opkomen. Zoals bij de blogs…. 😀

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2009 om 23:53
    Permalink

    Auto Edizione.. Alfablog.nl… Dank u. Prachtig initiatief!

    Italia… wat een prachtig land!
    Italiaans… wat een taal!
    Italiaanse gerechten… wat een lekkernij!
    Italiaanse wijn … wat een genot!
    Italiaanse design… wat een lust voor het oog!
    Italiaanse auto’s…hebben dit alles!

    En toch blijft de meute naar Spanje gaan
    Engels spreken
    Wurst fressen
    Bier zaufen
    Kitcherige meubeltjes kopen
    .. en Duitse wagens rijden.

    En dan heb je die mensen, die niet willen behoren tot die kudde.
    Geen massa-product voor hen…

    In België worden er meer BMW’s verkocht dan Toyota’s.
    Zegt dat niet voldoende?

    Bmw is een ‘Joepie-symbool’ geworden, een ‘M’as-tu vu wagentje’.

    Meeheulen met de massa… niet voor mensen met een persoon-lijkheid… mensen die wat anders willen…

    Goddank is er Alfa.. Lancia.. Maserati.. Ferrari.. Cinque Cento..

    Ik kocht vandaag nog het Belgische automagazine ‘Autogids’, waarin werden getest: Alfa Mito Multiair, 159 TB1750, Ferrari California en Lamborghini Gallardo Spider.
    Maar er waren ook testen van een Porsche Panamera, Audi 5 en een ‘artikeltje’ over een Bmw 5 GT.
    Welke foto’s staan er op de frontpagina?
    Ja , goed geraden. Porsche… Audi.. bmw.
    Zelfs Autogids heult mee met de massa.. voor de verkoop… natuurlijk.
    Arm België.

    Wensen die mensen dan een wereld zonder Saab, zonder Alfa, zonder Lancia, zonder Jaguar…zonder Ferrari… zonder Lambo?

    Wie heeft Rover gedood? Nochtans was de Rover 75 een mooie en verademende verschijning. (Antwoord: moederbedrijf bmw)

    Zijn die mensen dan zo bekrompen… zo zielig … dat ze al dat moois laten liggen?

    Waarschijnlijk is dàt juist de sterkte van onze Alfa, Lancia, Maserati..

    Stel je voor : je komt op de parking. En die staat vol met Alfa’s.. iedereen komt daar aan met Alfa.. en enkelen arriveren met een Bmw …
    Neen, a.u.b… laat dat nooit gebeuren. Dat is een nachtmerrie!

    Daarom danken we de meute.. de kudde..

    Louis

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 09:28
    Permalink

    Zoveel passie heb ik dit weekeinde tussen Tremelo en Leuven niet kunnen constateren. Ik dacht: Arm Vlaanderen bestaat nog immer! Dank voor je belijdenis Lowieke! 😀

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 10:26
    Permalink

    Wow, dacht echt effe op de verkeerde website beland te zijn.
    Maar ziet er goed uit. Vooral dat sterke logo.

    Gaat het goed met de ontwikkelingen van de webshop?

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 11:18
    Permalink

    Lijkt me een goed idee om de Italiaanse merken op één site samen te brengen. Auto Edizione staat alvast bij mijn favorieten! (Weldra ook een link op mijn Lancia blog natuurlijk)
    Succes vanwege Lanciacollection!!

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 11:31
    Permalink

    Dankjewel Frank. Succes met je ‘Lancia werken’ 🙂

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 11:33
    Permalink

    @6C Jordy: Dank. Je hoort snel meer over de webshop. 😉

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 15:05
    Permalink

    Auguri, auguri, auguri!

    Van harte met dit initiatief. Ik hoop en wens alle redactieleden veel succes in de toekomst toe. Prachtig om dit erfgoed zo in leven te houden.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 15:23
    Permalink

    Goed bezig! Dank voor alle inzet. Ik hoop dat Edizione nog verder kan uitgroeien tot een verzamelpunt van de nieuwste informatie over AR. Ook het denkwerk in de artikelen spreekt tot mijn verbeelding.

    Dank,

    Damster

    P.S. Vrijdag aanstaande met de Brera onze nieuwe Mi.to ophalen in Purmerend 🙂

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 16:55
    Permalink

    Dank ook aan jullie. De commentaren van de huidige bezoekers zorgen voor een uniek karakter dat op weinig andere sites/blogs is terug te vinden. Het resultaat is een geheel in de stijl van deze unieke merken.

    @Damster, met de Brera een MiTo ophalen…. FOTO’s graag!!! 😉

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 17:06
    Permalink

    Na al dat positiefs… ben ik negatief…

    Ik vind de nieuwe site niet overzichtelijk., ik wil Alfa nieuws zien.. en als ik tijd over heb.. lees ik ook wel ander italiaans autonieuws.., maar dat kon vroeger ook.. (makkelijker)..
    Misschien moet ik nog wennen.. en komt het wel goed.. maar mijn eerste indruk is geen verbetering…

    (heb ook al eerder bij andere sites ervaren dat het bundelen van soortgelijke sites.. op den duur gewoon betekent dat het specifieke onderwerp waarvoor je je intereseeert ondersneeuwd.. en dan zijn we weer terug bij af… of autoblog..)

    Time will tell

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 17:35
    Permalink

    @Louis: Helemaal niets aan toe te voegen, ik zou het niet beter kunnen verwoorden 😉

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 17:54
    Permalink

    Hans geen paniek. Gewoon op je merknaam klikken op de homepage en je voelt geen verschil. 😉

    We waren die fragmentatie simpelweg zat vanwege de onoverzichtelijkheid en onpraktische neveneffecten.

    Ik hoop dat je er idd snel aan zult wennen verder.
    We zullen altijd het oorspronkelijke doel in ere proberen te houden. Als je vindt dat dat niet lukt horen we het graag.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 18:27
    Permalink

    De nieuwe site is top! Veel proffessioneler dan de blogs 😀

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 20:23
    Permalink

    Mischien idee om de banner/sitelogo te linken naar de homepage?

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 22:02
    Permalink

    Goed bezig Strak logo, ziet er goed uit. ga zo door.
    Hoe is het met de webshop?
    Succes

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 07:33
    Permalink

    Dank HSnertik en welkom op AE! 🙂

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 09:42
    Permalink

    Goed initiatief om deze merken samen te voegen.
    Ik denk dat liefhebbers van Alfa Romeo ook liefhebbers zijn van italiaanse auto’s in het algemeen. Misschien kan nu ook iets meer aandacht besteed worden aan italiaanse lifestyle. Dit heeft naar mijn idee raakvlakken, maar uiteraard blijft het een autosite.

    Laten we wel stoppen met het afkraken van andere merken, we moeten niet de ilusie hebben dat alleen Alfa Romeo leuke rijdersauto’s maken. Geef andere merken dan gewoon geen aandacht en praat over de mooie italiaanse auto’s.

    Ik ga deze site zeker bij mijn favorieten zetten.

    Ga zo door.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 10:39
    Permalink

    Dankjewel Lucca. Je hebt gelijk dat we geen ‘bash-site’ moeten zijn. Al is dat, mits met mate en goed onderbouwd, toch soms een verademing na het lezen van allerlei wat ik noem ‘dominante VAG onzin’ op het wereld wijde web.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 13:19
    Permalink

    @Louis: wat je niet moet vergeten is dat er over smaak WEL te twisten valt 😉
    Goede smaak voor estethica is een TALENT. Net als dat er weinig mensen zijn met een talent voor proeven met je tong (topkok), voetballen of piano spelen is ook een goed oog hebben voor esthetica iets wat maar een kleine groep mensen heeft. Wij dus 😉

    En dat verklaart de verschrikkelijke keuzes van de massa (VW Golf)

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 13:49
    Permalink

    Hoe zit het eigenlijk met Fiat en Abarth nieuws?

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 14:16
    Permalink

    Fiat is geen ‘hoogwaardig’ (we mijden sinds gister premium) Italiaans merk 😉 Abarth hebben we in overweging.

    Ook met het oog op de toekomst vinden we dat merken als Alfa Romeo en Lancia zoveel mogelijk uit de schaduw van Fiat moeten stappen.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 14:55
    Permalink

    🙂

    Goede redenering; echter soms is het Fiat nieuws ook erg interessant, maar daarvoor is reeds afdoende mogelijkheid binnen de huidige opzet.

    Abarth vind ik wel een goede toevoeging; hopelijk valt de overweging voor mij juist 😉

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 15:04
    Permalink

    Ik denk het wel. Helemaal als Abarth in de toekomst met een eigen model gaat komen. 😉

    Wat het Fiat nieuws betreft doen we zoveel mogelijk uitspraken binnen het bestaande FGA nieuws, maar dan geen scoops en introducties plus motorshows. Meestal gaat het dan over productieplannen en model positionering die we in een bepaalde context plaatsen.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 16:04
    Permalink

    Wat doen jullie met de andere italiaanse merken? Lamborghini, Bugatti bijv.. of zijn dat toch ’trojan horses’… sinds VAG daar de koers bepaald?
    Veel meer buiten die twee is er niet echt meer? Isotto, Pininfarina, Zagato?

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 16:40
    Permalink

    Bugatti wordt al geruime tijd door Fransen en Duitsers opgeeist ondanks dat Ettore Bugatti van geboorte ras Italiaan was en behalve in Frankrijk, ook erg actief was in Italië waardoor hij als Italiaanse pionier wordt gezien. Maar afgezien daarvan is de VAG stempel reden genoeg om daar niets mee te doen.
    Ditzelfde geldt voor Lamborghini supercars.

    Maar zelfs Ferrari dat een heel ander soort publiek aantrekt blijft voorlopig buiten beschouwing.

    Al houden we nog het een en ander nog wel open. 😉

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 17:03
    Permalink

    Toevoegen van Fiat zou fantastisch zijn. Alfa en Lancia hebben immers meer met Fiat van doen dan met ‘hoogwaardig’ 🙂 Maserati..

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 19:01
    Permalink

    Ja maar toch zou ik graag foto shoots van nieuwe Fiats en updates blijven zien. Uiteindelijk is het wel dankzij Fiat dat Alfa en Lancia evenals Ferrari overeind zijn gebleven. Dus je mag zeker de kracht van massa productie niet onderschatten.

    Alleen met de inkomsten van massaproductie kunnen de niche merken immers overeind blijven (Alfa, Lancia)

    Dus als er een nieuwe croma uit komt, graag posten die handel 😀

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 19:24
    Permalink

    Dat is waar maar als Audi de hele dag in een adem met VW genoemd zou worden krijgt het merk ook een imago probleem voreg of laat.

    We zijn juist trots dat we eindelijk de meest historische Italiaanse merken (historisch grootser dan alle andere Ital. merken) een podium kunnen geven.

    Lancia en Alfa Romeo hebben meer gemeen met Maserati dan met Fiat. Alleen niet veel mensen weten dat meer. Dat blijkt ook hier 😉

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 19:55
    Permalink

    Ja je hebt gelijk, de tijd is gekomen om deze merken die zo befaamd waren in het verleden terug op een podium te zetten 😉

    Zodat ze terug de zelfde eer kunnen opstrijken zoals de periode toen ze nog niet waren opgeslorpt door Fiat 😀

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 22:08
    Permalink

    Wat ik overigens aan de nieuwe opzet wel jammer vind is dat je niet ziet of er nieuwe reacties op betreffend onderwerp zijn toegevoegd (27 reacties); nu moet je het item altijd openen (en lui als ik ben laat ik dit dan vaak achterwege).

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 10:11
    Permalink

    @Mattia,

    Ieder zijn mening natuurlijk maar op bijna geen enkel vlak zie ik een band tussen Alfa en Maserati. Kwa ‘hoogwaardigheid’ van produkten is Alfa tot de 2e wereldoorlog nog wel te vergelijken. Maar daarna heeft Alfa duidelijk een heel andere weg ingeslagen dan concurenten Ferrari en Maserati.
    Op sportief vlak heeft Alfa (vooral na 1951) meer met Fiat van doen gehad dan met Maserati. Alfa streed tegen Fiatjes, Abarthjes en Lancia’s in TW-klasses en niet meer tegen Maserati’s en Ferrari’s in de GP’s.

    Voor de 2e wereldoorlog werd ook geregeld engeniers onderling uitgewisseld. Meestal met Fiat en voor zover ik tot nu toe weet nog nooit met Maserati.

    Op gebied van modellen aanbod hebben ze elkaar vrijwel nooit overlapt waardoor ze ook amper ooit samen in dezelfde markt zaten.
    Mijn mening is dat Alfa zeker veel te maken heeft gehad met Abarth, Lancia, Ferrari en Fiat maar (misschien helaas) amper iets met Maserati.

    Kan wel begrijpen dat mensen Alfa graag hand in hand zien met Maserati. Het is simpelweg een prachtig merk.

    Misschien zie ik een belangrijke link onderling over het hoofd.
    ‘Passie’ zal het niet zijn, want dat heeft elk Italiaans merk. Groot of klein. 😀

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 10:28
    Permalink

    Oorsprong Jordy, alles draait om de oorsprong.

    Lancia en Alfa Romeo hebben idd een concurrentie van Fiat geschiedenis die veel langer is dan die indrukwekkende begin jaren.

    Maar de oorsprong is heilig, met het oog op een glorieuze toekomst. 😉

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 10:42
    Permalink

    @6C Jordy: Je zit er nogal naast 😯

    Alfa Romeo was ooit een merk wat slechts voor de de rijken der rijken was weggelegd. Een Alfa Romeo was sneller dan een Bugatti, luxer dan Rolls Royce en duurder dan beide. Na de 2e Wereldoorlog is Alfa Romeo inderdaad een andere weg ingeslagen. Toch hebben ze ook na de 2e Wereldoorlog dure sportauto’s/GT’s gemaakt. Denk aan de 6C 2500, 2000, 2600, Tipo 33 Stradale, Montreal, GTA’s, SZ en RZ. Bedenk dat een Tipo 33 Stradale destijds duurder was dan een Ferrari 250 GTO! Bedenk ook dat Maserati een heel ander merk is geworden, sinds de samenwerking met Ferrari. De Alfa Romeo 75 3.0/Evoluzione was bijvoorbeeld een geduchte concurrent van de Bi-Turbo.

    Wat betreft het raceprogramma van Alfa Corse en Autodelta zit je er ook behoorlijk naast. Alfa Romeo is een lange periode succesvol geweest. Denk aan de 2- overwinningen in de F1 (Alfetta’s), Targa Florio (Tipo 33), Le Mans, Formule 3, Group C en tourwagen races. Ook hebben ze in de jaren ’80 weliswaar met minder succes aan de F1 deelgenomen.

    Een grote overeenkomst met Maserati in de sportiviteit ontzettend hoog in het vaandel staat, zonder afbreuk te doen aan comfort.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 11:21
    Permalink

    Trouwens Lancia reed F1 naast Ferrari’s en Masers ide jaren ’50 😉 De legendarische D50 (na 1957 overgenomen door Ferrari)

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 12:28
    Permalink

    @Il Quadrifoglio,

    “”Alfa Romeo was ooit een merk wat slechts voor de de rijken der rijken was weggelegd. Een Alfa Romeo was sneller dan een Bugatti, luxer dan Rolls Royce en duurder dan beide. Na de 2e Wereldoorlog is Alfa Romeo inderdaad een andere weg ingeslagen.””

    Hetzelfde als wat ik zeg?

    “”Tipo 33 Stradale destijds duurder was dan een Ferrari 250 GTO!””

    De TZ-2 ook. Maar doet niks af aan mijn punt.

    “”De Alfa Romeo 75 3.0/Evoluzione was bijvoorbeeld een geduchte concurrent van de Bi-Turbo””

    AlfaSud en 33 versus meerdere Fiats en Abarths. GTV versus Monte Carlo. Dat men 1 keer in de 30 jaar een concurerend model met Maserati produceerd betekend niet veel voor me. Noem ik gevalletje “toeval”.

    “”Wat betreft het raceprogramma van Alfa Corse en Autodelta zit je er ook behoorlijk naast. Alfa Romeo is een lange periode succesvol geweest. Denk aan de 2- overwinningen in de F1 (Alfetta’s), Targa Florio (Tipo 33), Le Mans, Formule 3, Group C en tourwagen races. Ook hebben ze in de jaren ‘80 weliswaar met minder succes aan de F1 deelgenomen.””

    Als ik iets “onvollediger” ben betekend niet dat ik “ernaast” zit. On-topic heeft bovenstaande ook niks met mijn punt te maken. Alle successen die je opnoemt zijn bekend bij mij. Echter de link met Maserati is er nog niet echt. (echt trots op 1950 kunnen we overigens ook niet echt zijn toch?)

    “”Een grote overeenkomst met Maserati in de sportiviteit ontzettend hoog in het vaandel staat, zonder afbreuk te doen aan comfort.””

    Dat wilde ik horen! Een link tussen Alfa en Maserati!
    Daar had ik die korte racegeschiedenis en verwijten niet voor nodig gehad. Even goede vrienden hoor……… 😀

    Maar laten we vooral met onze benen op de grond blijven staan a.u.b. Ook een Alfist moet dat kunnen.
    Wat deelt Alfa op dit moment met Maserati?
    Technisch helemaal niks. Marktpositie ook niet.
    Met Fiat echter wel. Platformen worden gedeeld. Motoren worden gedeeld. Tot voor kort werden dealers gedeeld.

    Potentiele klanten dubben eerder tussen een MiTo en Fiat/Abarth dan tussen een 159 en een Quattroporte. Dat is nu eenmaal realiteit.
    De enige link onderling is op dit moment de 8C.
    En hoe mooi, prachtig en gaaf ik dat ook vind, het is eenzelfde gevalletje Alfa ARNA in mijn ogen.
    (ja, dat durf ik te zeggen tussen andere alfisten 😀 )

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 12:33
    Permalink

    Uh… misschien kan AE voor 6C Jordy eens een excursie naar de Museo Storico in Arese regelen? Dan kan hij met eigen ogen zien wat voor een super auto’s Alfa Romeo vóór en na de oorlog heeft gebouwd voor racery maar ook voor weggebruik. De oorsprong van Ferrari, Maserati en Alfa Romeo ligt dichter bij elkaar dan menigeen uit het huidige modelaanbod zou afleiden.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 12:40
    Permalink

    @6C Jordy: Wat ik alleen wil aangeven is dat er meer raakvlakken zijn. In de toekomst zal de link met Maserati veel sterker worden. Met name omdat men een baby QP wil uitbrengen, en de nieuwe 6-cilinders zullen worden gedeeld. Dat de positionering door FIAT is verpest, staat inderdaad als een paal boven water.

    Toch zijn er meer modellen die met dezelfde filosofie zijn gemaakt. Alfa Romeo is zeker veel meer een volumemerk dan Maserati. Maar toch zijn er vergelijkbare modellen uitgebracht. Deze waren inderdaad net onder de Maserati’s gepositioneerd. Denk aan de 2600 (GT/Spider), Tipo 33, TZ1, TZ2, Montreal en GTV6 en RZ/SZ.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 12:41
    Permalink

    @6C Jordy: …En dan pak ik toch de door jou uitgeworpen handschoen op. Stellen dat de 8C een gevalletje Arna is, komt erg dicht bij vloeken in de kerk, maar daarnaast ook nog eens niet juist. De nuance die je in je reactie zo waardeert schuif je wel heel erg abrupt opzij? Waarom? Ooit eens in een Arna of een 8C gereden? De Arna was een Nissan met boxer motor. Een racepaard voor een boerenkar gespannen zeg maar. Een 8C heeft heel veel Alfa DNA, een meesterlijke prestatie als je inderdaad ziet dat de meeste onderdelen gewoon uit de Maserati schappen komen. Maar om te zeggen dat het een gevalletje Arna is…. leuk voor de polemiek waar ik nu zelf aan mee doe, maar het slaat verder echt nergens op wat mij betreft.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 12:41
    Permalink

    @Mattia,

    “”Lancia en Alfa Romeo hebben idd een concurrentie van Fiat geschiedenis die veel langer is dan die indrukwekkende begin jaren.””

    Beter had ik het niet kunnen omschrijven eigenlijk. Snap soms niet waarom ik niet op die juiste woorden kan komen. 😉

    @Quadrifoglio,

    Bovenstaande alinea van Mattia zegt eigenlijk alles wat ik wilde duidelijk maken. Alleen had ik er weer eens 200+ woorden voor nodig. (met het oog op zo veel mogelijk “hits” voor Alfablog.nl natuurlijk 🙄 )

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 12:57
    Permalink

    Kom kom OttoCi,
    Niet zo serieus nu he? 😀

    ARNA : Nissan met beetje Alfa-techniek. (alleen de boxer + sub-frame + voorwielophanging) 70% Nissan. 30% Alfa.

    8C : Maserati met Alfa hoesje. Sorry, maar dat is alles wat ik ervan vind. Het is 90% Maserati/Ferrari. 10% Alfa.

    Bovenstaande cijfers (%) moeten in mijn ogen andersom in mijn ogen om een “echte Alfa” te kunnen zijn.

    Voorbeeld:
    Van de 3 meest bekende Giulia’s (berlina, bertone, spider/duetto) is de berlina de meest “echte” Alfa in mijn ogen. De enige van de 3 die bijna geheel in eigen huis geproduceerd. Zowel de bertone en spider zijn deels buitenshuis ontwikkeld. Echter met zo’n kleine invloed (20%??) dat ik het nog wel als echte Alfa bestempel.

    Voorbeeld 2:
    En deze is voor jullie als huiswerk.
    Wat is een “echtere” Alfa?
    De 159 of de 8C?

    En ook voor jou OttoCi. Vertel me a.u.b. niet wat ik moet leren over historische Alfa-modellen. Ik ken ze.
    Maar het gaat hier over de link tussen Alfa en Maserati.
    Geen korte alfa introductie.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 13:08
    Permalink

    Even het kaf van een hoop koren scheidende: Laten we ons aub beperken tot productieauto’s (daarom hebben we op deze site voorlopig een broertje dood aan Ferrari en Pagani).

    Wat Jordy aangeeft is dat wat dat aangaat het in de loop der jaren met Alfa Romeo en Lancia kei en keihard achteruit is gegaan. Vaak weten we niet echt of we Fiat moeten bedanken (voor het voortbestaan na overnames) of hekelen in deze. Laten we het maar op het eerste houden. Vanaf de jaren ’70 is elke vorm van glamour die er nog over was rond deze grote namen bijna helemaal verdwenen. (geldt in grote mate ook voor Maserati) Vandaag de dag zijn we getuige van een mooie omslag dat onherroepelijk doet denken aan waar deze merken altijd oorspronkelijk op af leken te stevenen nl. een glorieuze toekomst. Ik denk dat iemand als Marchionne ook vooral aan deze merken dacht toen hij de naam operatie Phoenix initieerde voor deze Italiaanse industrie.

    Conclusie al met al (los van de feiten die als bewijs hier worden aangevoerd): Het DNA van Lancia en Alfa Romeo heeft een structuur die groots is. Deze namen zijn officieel dus in 1 adem met merken als Maserati, Ferrari, Porsche, Aston Martin, Mercedes en BMW te noemen.

    …En daarom hebben we geen Fiats op deze site 😉

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 13:12
    Permalink

    6C ik moet je met klem op 1 ding wijzen:

    De 8C Competizione is ALLES BEHALVE een Alfa met Maser hoesje.

    Ik weet het..want ik voel het verschil na enkele maanden nog steeds mijn opgewonden lichaam. Ik reed in beide indrukwekkende auto’s. GranTurismo én 8C Competizione. Die eerste maakt je heel blij. Het genot van luxe en sportiviteit binnen een sfeer van ambachtelijke vakmanschap. Die tweede………

    Daar schrijf ik ooit nog een dik boek over. Titel: “De zintuigelijke waarneming van een Alfa Romeo 8C Competizione”

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 13:22
    Permalink

    @6C Jordy: Beste 6C Jordy, laat ik vooropstellen dat ik dit soort “discussies” waardeer… om meteen te vervolgen dat ik het absoluut niet met je eens ben! Als je een Alfa moet afmeten aan het aantal unieke onderdelen vrees ik dat de enige conclusie is: Alfa is jaren geleden ter ziele gegaan en zal nooit meer opstaan. Hetzelfde geldt voor bijna alle automerken (dus ook de Italiaanse), behalve misschien Ferrari. Ik neem aan dat je zelf ook beter weet. We praten over Alfa Romeo DNA. Dat is wat anders dan de vergelijking die jij aan het maken bent. Dus… overtuig me svp met echte argumenten. De 8C is een echte Alfa. Misschien niet qua onderdelen (het zou onmogelijk zijn om zo’auto vandaag aan de dag te bouwen want Alfa heeft sinds de jaren 80 geen sportwagens meer gemaakt) maar wel qua link naar de Alfa traditie. Deze traditie leeft, getuige alleen al de run op de 8C toen deze uitkwam. Ik denk niet dat er mensen zijn die dergelijke bedragen overhebben voor een Maserati met Alfa badge (of ze moeten er allemaal naast hebben gezeten; dat kan natuurlijk ook ;-))

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 13:35
    Permalink

    @6C Jordy: Wat betreft voorbeeld 2, denk ik dat beide modellen gepast zijn. In de 99- jaar dat het merk bestaat, zijn er veel modellen gepasseerd.

    De eerste zin in het Wikipedia artikel omschrijft dat het beste (heb ik overigens intensief aan bijgedragen 😉 )

    “Alfa Romeo Automobili S.p.A. is een Italiaans automerk met een sportief imago. Naast sportieve gezinsauto’s staat het merk ook bekend om zijn legendarische sportwagens.”

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 13:47
    Permalink

    Ik doe ook ff Wikipedia werk: “….en om de legendarische GT’s en limousines van voor en net na de oorlog.”

    Ik denk dat de 8C trouwens meer een echte Alfa is afgaande op techniek dan een 159. In stijl zijn ze allebei donders Alfa.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 14:52
    Permalink

    @Mattia,

    Velen zijn jaloers op je dat je met de 8C hebt mogen toeren. Zelf ben ik ook jaloers op diegenen die zowel met de 8C als met de 8C-“maserati twin” hebben mogen rijden. Conclusie van hun is dat de 8C alleen een iets meer hardcore Maserati is. Zonder de 8C bereden te hebben kan ik veel waarde hechten aan die “begrijpelijke” conclusie. Een vergelijking tussen oer-8C en new-8C zit vooral in het gevoel dat je krijgt als je die overbekende badge op het stuurwiel terug ziet die je in vroegere Alfas ook zo gelukkig maakte. Had de 8C met Ferrari-badge op de markt gebracht zijn had de helft van de “Alfisten” er niet naar omgekeken. Te snel bestempelen wij Alfisten een Alfa tot een Alfa simpelweg door de bekende badge die er op zit.
    Waarschijnlijk kun jij bovenstaande weer in 1 zin samenvatten. 😉

    Wat ik me daarbij afvraag: Zou je bij de Maserati-“twin” minder opgewonden zijn geweest als je die had mogen berijden? Zo ja, dan ligt dat in mijn ogen meer aan het “merkgevoel” dan aan het desbetreffende model met badge waar je in rijd.

    @OttoCi,

    Klopt wat je zegt wat betreft “Alfa ter zielen gegaan”. Feitelijk al na het moment dat Nicola de boel overnam. Of nog feitelijker hebben we het wellicht over Darraq DNA? (jaja, vloeken in de kerk, ik weet het!)

    Echte argumenten wil ik je wel geven. Maar heeft het zin? Kans is klein dat jij en ik hetzelfde DNA in Alfa terug vinden. Pas geleden ontstond hier een discussie over hoe “buitenstaanders” Alfa zien. Antwoord was geloof ik in de trand van “sportieve lichtvoetige sportwagentjes”. Waarna een discussie ontstond over hoe fout “men” zat omdat Alfa “zo veel meer produceerde”.

    De ene denkt bij Alfa aan AlfaSud, de andere aan de Alfa 6.
    De ene ziet de Giulia’s knokken tegen Cortina’s en 600’s, de andere ziet Alfa als een fabrikant van wagens voor Bernard Junior en De Bouvri.
    De ene ziet weer graag echt plakhout (ik!). De ander graag plak-carbon.

    Alfa DNA bestaat niet in 1 vorm. Wij allen hebben onze eigen visie op een DNA wat wij zelf verder “romantiseren”.

    @Quadrifoglio,

    (ik krijg sterke indruk dat je voorheen Alfablog heette? 🙂 )
    Respecteer je mening. Zelf bestempel ik de 159 meer als “echtere” Alfa. Simpelweg omdat wat Fiat binnen hun “groep” als Alfa Automobilli S.P.A. ziet.
    In al het personeel wat daar zit, van kantoor tot research tot marketing tot assemblage-personeel, zit in mijn ogen ook het “Alfa-DNA”. Zij zijn 99 jaar lang diegene die dat DNA op ons overdragen. Met de 159 heeft een groot deel van dat personeel de kans om dat DNA op ons over te dragen.
    Bij de 8C zal ik altijd het gevoel hebben dat alleen marketing en design door “Alfa S.P.A.” geleverd is. De rest van het “DNA” komt van in blauw-gekleurde-hesjes-dragend-personeel van “Maserati S.P.A.”. (of wat hun officiele naam ook is)

    Bij de 159 zie ik een figuurlijke Jani of Busso. Bij Maserati een “god-who-knows-who”……….

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 14:59
    Permalink

    Oh ja:

    “”Ik denk niet dat er mensen zijn die dergelijke bedragen overhebben voor een Maserati met Alfa badge (of ze moeten er allemaal naast hebben gezeten; dat kan natuurlijk ook””

    De woorden “E-bay” en “dagwaarde” schieten in mijn kop. Weet niet waarom….. 😉 😀

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 15:00
    Permalink

    Ik kan je blij maken met je laatste ongelijk Jordy 🙂
    Ik weet toevallig dat bij de ontwikkeling van de 8C voornamelijk Alfa Romeo technici de leiding hadden over het project. M.a.w. een echte Alfa dankzij een berg aan knowhow wat nog altijd aanwezig is binnen organisatie van het Milanese merk.

    Er is geen Maserati in productie die qua rijervaring en karakteristieken op de 8C lijkt

    PS Je leest te veel Telegraaf berichten. Er staat geen enkele 8C te koop op ebay omdat het geen klant zou kunnen vinden 😉

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 15:07
    Permalink

    @6C Jordy: Klopt inderdaad 😉

    Natuurlijk bepalen deze mensen het DNA, maar ook de 99- jaar dat het merk bestaat. Er zijn inderdaad veel onderdelen van Maserati geleend voor de 8C. Maar dit neemt niet weg dat een auto van dit kaliber perfect bij het merk past. Dit blijkt ook uit het succes 😉

    Maar iedereen heeft inderdaad zijn eigen interpretatie bij het DNA van Alfa Romeo. Erg uniek in de autowereld, nietwaar?

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 15:08
    Permalink

    Kan zijn Mattia,

    Ik geloof je gelijk. Maar wat was hun invloed? Oftewel wat was hun stempel op het project?
    Verder dan rijden op de testbaan met “welk toe te passen Maserati-materieel” en het “Alfa-waardig afstellen van Maserati-materieel” kom ik niet.

    Zo dadelijk komt iemand hier nog vertellen dat de huidige Maserati (en ferrari) techniek ontworpen is door Alfa! 😀

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 15:33
    Permalink

    @Mattia,

    Je weet zelf ook nog wel dat vele 8C’s na enkele weken voor meer dan de nieuw-prijs te koop stonden. Vooral op de duitse E-bay.
    En eerlijk denk ik dat minstens de helft van de kopers voorheen geen enkele Alfa gehad heeft. Die dus “spontaan” bij een gelimiteerde Alfa (meer aanvragen dan produktie) spontaan “Alfist” werden. Nee, er zullen heus enkele Alfisten tussen zitten. Maar de rest…….

    Maar bijvoorbeeld ook deze:

    http://www.maseratiofminneapolis.com/used_car_details/2008/Alfa%20Romeo/8C%20Competizione/BN10037/

    Klein detail. Het is een Maserati-dealer. Over toeval gesproken. 🙄 😉

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 21:08
    Permalink

    @OttoCi: 8C is alles behalve een echte Alfa, onder de motorkap zit het hart dat rechtstreeks is afgeleid van maserati, wat zeg ik het is gewoon een motor van maserati. Kan je dus moeilijk alfa noemen hé 😉

    @6C Jordy: je hebt volledig gelijk. De 8C is een vermomde maserati 😀

    Ik begrijp dat de Alfisti het graag anders zien, maar het is nu eenmaal zo… Niets aan te doen op een echte Alfa sportbak is het nog even wachten (teminste met een echt uniek Alfa hart)

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 21:23
    Permalink

    Als je ziet wat voor een emoties een 8C los maakt als je ‘m ziet en rijdt dan denk ik dat de logica achter het verlangen naar een echte Alfa krachtbron net zo nobel is als het verlangen naar kaviaar uit Rusland i.p.v. een portie uit de Oekraïne.

    Dikke onzin dus.
    Bovendien zal het nooit gebeuren aangezien de grote motoren van de toekomst in samenspraak met Amerikaanse donoren tot stand zal komen. Kijken of je de 8C dan nog steeds geen echte Alfa vindt. 😉

    Ik vind persoonlijk dit statement trouwens eigenlijk een dikke belediging aan het adres van Alfa Romeo. Het is namelijk zowat het meest nobele wat er in de geschiedenis van de mensheid is gedaan sinds de afschaffing van de slavernij.

    🙂

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 21:25
    Permalink

    Lekker belangrijk…. of een 8c een echte Alfa is.. IK wil er een.. maar dat zal nog wel ff op zich laten wachten.

    Als imagebuilder is hij zeker geslaagd.. maar ik vraag me wel of. of hij niet te ver van de ‘normale’ Alfa’s afstaat.. om werkelijk veel imago af te stralen op het gehele merk. Mijns inziens is hij eigenlijk te exclusief, te exotisch, en niet toegankelijk genoeg voor een Alfa.. dat hoort mijns inziens niet bij de ‘poor mans ferrari’, die Alfa ontegenzeggelijk is geworden sinds de jaren 50.
    Met veel italiaans DNA, sportief en eigenzinnig.. maar altijd toegankelijk… zelfs de meer exotische varianten waren meestal.. nog relatief betaalbaar… (TZ1, Sprint Zagato’s, Montreal, SZ etc..)

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 21:31
    Permalink

    @Mattia Mariani: Ja ok we kunnen er fier op zijn. Maar waarom zetten ze hem dan niet in een Alfa showroom? Als het een echte Alfa is hoort hij daar thuis en niet bij broer Maserati 😉

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 21:35
    Permalink

    @Hans toch is de keuze snel gemaakt als je weet dat het gebruikte budget voor deze auto voor publiciteitscampagnes bestemd was. Oftewel reclames voor modellen die er niet of nauwelijks zijn. Een meesterlijke zet dus, want zelfs kleine kinderen hebben in deze tijd door de 8C Alfa Romeo als merk leren kennen.

    @B.A.L: In Zwolle staat ie gewoon bij de Alfa dealer hoor. 😉

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2009 om 21:37
    Permalink

    Ja dat is waar, als reclame stunt kan het tellen 🙂 een betere campagne heb je niet.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 10:27
    Permalink

    De 8C heeft in ieder geval tongen bij de concurentie losgemaakt. Mercedes die met een nieuwe gullwing aan komt zetten (geslaagd in mijn ogen) en hardnekkige geruchten over een nieuwe M1 van BMW.

    De 8C is gewoon een prachtbak die op gebied van design zijn verre (veel te verre) voorgangers eer aan het doet. Al blijf ik de voorspoiler een twijfelgeval vinden. (en mocht ik ooit het geld hebben dan lonken enkele modellen uit Blackpool toch ook wel)

    Bang voor een opvolger van de 8C met amerikaanse techniek ben ik niet. Denk dat de 8C de komende 20 a 30 jaar geen opvolger krijgt.
    Als het “potje t.b.v. publiciteit” weer vol is hoop ik van harte dat het besteed wordt aan GTA-modellen. De tijd van de oer-8C’s heeft Alfa te lang onder het stof laten liggen. (al dan vrijwillig of niet) De link die Alfa ooit had met Mercedes, Bugatti, Bentley, Maserati en Audi is niet meer. (zakdoekje please 🙂 )Maar de tijd van kleine lichtvoetige GTA’s en Ti’s (en bijbehorende concurenten) ligt bij vele verser in het geheugen. Menig “niet-alfist” zal zich de Giulia’s beter herinneren dan de 33 en Montreal uit dezelfde tijd.

    De 8C was leuk voor ons “wel-alfisten” die de herinnering aan de (te) lang vergane tijd konden waarderen. De vele “niet-alfisten” krabden hard achter de oren omdat ze geen enkele link zagen met de 8C. Op die “niet-alfisten” zou Alfa zich meer moeten focussen.
    Focus Alfa, FOCUS!
    (nee geen enkele link met die Ford natuurlijk) 😀

    Mooi hoe een topic over een nieuwe naam van de website een heel andere wending kan krijgen he? 🙂
    Kan me nog een test uit de kleuterklas herinneren waarbij we in een kring gingen zitten en in volgorde met de klok mee een bepaalde zin moesten doorfluisteren. Bij de laatste kleuter kwam er altijd iets heel anders uit dan bij de eerste. Misschien ben ik de enigste die zich zo iets weer herinnerd…….. 🙄 😀

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 10:44
    Permalink

    @6C Jordy: Link met Audi? Gelukkig niet! Ik hoop dat je Auto Union niet met Audi verward. De Montreal was niet voor iedereen weggelegd, daarom zal hij ‘minder herinnerd worden’. Ik begrijp ook niet waarom men de tijd van de oer 8C moet laten rusten. Alfa Romeo schrijft al 99- jaar autogeschiedenis, maar alleen de post-war periode is relevant!?

    Laat mij maar een uitzondering zijn, maar ik vind dat Alfa Romeo voor veel meer staat dan de Giulia.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 10:57
    Permalink

    hey van harte met jullie vernieuwde site, keep up the good work!
    Ik hoop dat al jullie plannen verder goed zullen lukken.
    Verder wil ik nog toevoegen dat de site er gelikt uit ziet

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 11:04
    Permalink

    Il Quadrifoglio,

    Audi…. Auto Union……… 1 pot nat, je weet wat ik bedoel. Wij typen Alfa ook niet meer als Anonima Lombarda Fabrica di Automobili toch?

    Natuurlijk is de post-war periode relevant. Voor ons als Alfisten.

    Marketing technisch zet het gewoon geen zoden aan de dijk.
    Hoeveel mensen die een MiTo kopen of gaan kopen gaan een link leggen met de huidige 8C en de post-war periode? De link met de huidige 8C word de koper opgedrongen met de folder van de MiTo. Pronken met de oer 8C trekt geen klanten.

    Ik wil simpelweg dat Alfa overleefd. Dat zal niet lukken als men blijft hangen in de post-war periode.

    Ga anders even in je plaatselijk winkelcentrum een enquete houden met de vraag welke Alfa zich men herinnerd. Je weet dan zelf ook wel dat de oer-8C weinig (lees heeeeeeeel weinig) genoemd zal worden. Denk je ook niet dat een Giulia, Spider/Duetto, GTV velen malen vaker genoemd zal worden? En dat je daar als “marketing-afdeling” gebruik van zal moeten maken?

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 11:08
    Permalink

    Of wil je ook gaan pronken met de Alfa 2 en Alfa Matta bij de dealer? Is ook deel van 99 jaar Alfa.

    Ik probeer me nu vooral in te leven als “niet-alfist”. Dat mogen duidelijk zijn toch?

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 11:20
    Permalink

    @6C Jordy: Dat is niet zo heel vreemd, omdat nog maar weinig mensen die tijd bewust hebben meegemaakt. Maar mensen die specialty gaan kopen, willen zich toch vaak refereren aan niche. De oer- en huidige 8C zijn daar toch ontzettend goed voor. Audi doet precies hetzelfde met Auto Union. Auto Union heeft vrijwel niets te maken met het huidige Audi. Zelfs de naam niet!

    Het zijn de prestige modellen van Alfa Romeo die altijd herinnerd zullen worden. Deze modellen zijn/worden vereeuwigd in de geschiedenisboeken. Dat moeten we/ze koesteren, en gepast trots op zijn.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 18:22
    Permalink

    Alfa heeft met Audi te maken gehad. Zelfs 1 jaar eerder opgericht dan ons geliefde Alfa. Door dezelfde oprichter (en naamgever) van Horch in 1899. Pas vanaf de jaren ’30 voegden Horch, Audi, Wanderer en DKW zich samen tot “Auto Union”. Dit was echter niet meer dan een overkoepelend orgaan en dus eigenlijk niets meer dan een “virtueel merk”. De 4 merken opereerde nog steeds onder de eigen naam. Competitiewagens werden wel voor het gemak Auto Union genoemd. Maar onder die naam streed ons eigen Alfa eigenlijk tegen Audi (en Co.)
    Onduidelijker werd het toen NSU zich bij Auto Union voegde waardoor het “4-ringen-logo” niet meer voldeed maar wel behouden bleef. 😕

    Vreemd vind ik dat Audi onder de vlag van VAG blijft pronken met het logo van Auto Union. Terwijl Audi niks meer met Horch, Wanderer en DKW te maken heeft. Nou ja, nog wel met Horch. Audi schijnt latijns voor Horch te zijn.
    Het originele logo van Audi en Horch ken ik eigenlijk nog niet. Moet ik weer terug eens in de encyclopedi duiken. 😀
    Maar dat doe ik graag.

    Maar ik ben vreselijk off-topic aan het gaan………… 😀

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 18:33
    Permalink

    @6C Jordy: Audi was lang niet zo prestigieus als Alfa Romeo. De successen van Auto Union mogen absoluut niet verward worden met Audi, dat slechts in een groep opging. Niets van de technieken van de Auto Unions zag je terug in de straatauto’s van Audi. Bij de andere merken die je noemde was dat wel het geval.

    Een discussie moet toch kunnen? 😉

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2009 om 00:39
    Permalink

    Hier kun je tenminste fatsoenlijk discuseren.
    Op een “bepaald” ander autonieuws-blog gaat dat stukken moeilijker. 🙂

    (er is geen prijs voor diegene die dat blog kan raden 😉 )

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.