Il Giro del Centenario: Spa Italia
Dag 2 van onze Centenario reis; Spa, België.
Onze ronde in het teken van 100 jaar Alfa Romeo begint op een druilerige zondag op een van de groenste stukjes van België.
Hier in het Waalse gewest ligt heilige grond dat eigenlijk best vaak een vochtige deken over zich heen heeft hangen. Het circuit van Francorchamps is prachtig, authentiek maar vooral ook gevaarlijk vanwege de diepere ligging en sterke glooiingen. Een soort badkuip waar je flink in uit kunt glijden als je er te enthousiast in gaat. Internationaal gezien is Francorchamps al sinds de opening in de jaren ’20 van de vorige eeuw, een circuit dat een onuitwisbare indruk achterlaat bij zowel de coureur als de bezoeker. Een circuit waar je als bestuurder een haat-liefde-verhouding mee kunt hebben. In 1960 lieten er maar liefst twee coureurs het leven binnen één wedstrijd. Hier in de provincie Luik ligt dus onder andere een groot stuk F1 geschiedenis. Het is niet voor niets dat een evenement als Spa Italia hier gehouden wordt. Ferrari, Maserati en Alfa Romeo wonnen hier dankzij namen als Ascari, Fangio en later bij voorbeeld Schumacher. Wij komen natuurlijk vooral voor het merk uit Milaan dat we vanaf vandaag zullen volgen richting het zuiden. Hopelijk zal het weer enkel beter worden vanaf nu.
We komen aan in onze trouwe metgezel voor de komende dagen, een rijk uitgedoste 159 Sportwagon met heerlijke 1750 krachtbron. Een deel van de AutoEdizione redactie volgde ons in een vlotte zuinige MiTo Multiair met 135 pk. Deze zullen we uiteindelijk pas terug zien als we de reis afsluiten in Zandvoort. Op onze eerste dag vertrokken we vanaf de Alfa Romeo dealer Galleria Wensink te Zwolle. Vandaag stapen we uit op deze legendarische plek en worden we direct gelokt door geluiden die het nodige kippenvel teweeg brengt. Een mix van oude en nieuwe technieken die vol lef de natuurlijke vormen van het Francorchamps circuit bedwingen. De brul van een Lambroghini Jarama, Countach of zelfs Miura. De gil van een F430 en de schreeuw van een 8C Competizione. De laatste herkennen we inmiddels zelfs zonder de auto daadwerkelijk te zien. Het geblaf (bij het terugschakelen) van achter de bomen zei voldoende, inclusief die typische luide grom.
Grote groepen Alfa Romeo’s met Centenario sticker op de voorruit vertrekken even later als een rijdende erehaag over het circuit. De begeleidende Giulietta QV Safety Car ziet er goed uit. Leuk om deze voor het eerst hier te zien. Wie weet hebben we in Monza een tweede ontmoeting. Het Centenario wordt ook gevierd in de vorm van enkele monumentaal opgestelde unieke modellen van het Museo Storico. In het kader van 100 jaar Alfa Romeo hebben we ook nog even de hand geschud met leden van de Nederlandse Alfa Romeo club.
Verder zie we grote groepen Fiats in allerlei uitvoeringen en van verschillende leeftijden. De Abarth van nu is dominant aanwezig. Zelfs twee showexemplaren van de nieuwste modellen zijn nu al present. Een plein vol Ferrari’s ontgaat het publiek duidelijk niet. De grootste eyecatcher is toch wel de nieuwe 458 Italia. We wisten niet dat een ‘racer’ zo’n mooi ontwerp kan hebben. Voor ons is het duidelijk; Ferrari is weer sterker dan ooit. Lancia was deze gezellige middag minder aanwezig evenals Maserati, maar wat er stond was uiteraard niet te versmaden.
Na enkele uren beseffen we dat we nog vele kilometers voor de boeg hebben voordat we in Arese aan zullen komen. We starten onze Alfa Romeo en zwaaiden met ontzag naar die unieke plek aan de rand van de Ardennen. Spa heeft wat Zolder niet heeft, namelijk geschiedenis.
[nggallery id=365]