IED presenteert in Genève de Abarth Scorp-Ion
Het ‘Istituto Europeo di Design’ uit Turijn presenteert op de Zwitserse autosalon een redelijk interessant concept van een volledig elektrische sportwagen. Het is vooral interessant omdat dit project gemaakt is onder het label van Abarth. Het is dus duidelijk wie de oorspronkelijke opdrachtgever is. De Scorp-Ion is dan wel een voertuig dat volledig op lithium-ion batterijen loopt, maar we kunnen het ons levendig voorstellen dat Fiat Powertrain flink wat in de keuken heeft staan borrelen op het moment, wat betreft compacte hybride oplossingen voor de toekomst. IED werkte voor deze proef samen met Pirelli en OZ.
De Scorp-Ion is 401 cm lang, 190 breed en 119 hoog met een wielbasis van 235 cm. Een compacte tweezitter dus, waar je met enige fantasie een mooie sportwagen in kunt zien. Op papier heeft Abarth ook een dergelijk uniek model in de planning staan, dat heeft CEO Antonio Labate, inmiddels bevestigd. Mogelijk zal dat een Targa model zijn en is er dus een link met deze elektrische creatie, gemaakt door zeven studenten onder leiding van Luca Borgogno, de Senior Designer van Pininfarina, en Luigi Giampaolo van Maserati’s designafdeling.
Mooi, we ontkomen echt niet aan electrisch. Maar eerst nog een paar jaar genieten van heerlijke benzine-motoren
Of zo rap mogelijk die ‘heerlijkheid’ in elektrische motoren aanbieden!
Of gewoon een auto die geen Chrysler is 😉
Of die beauty die Bertone vandaag heeft geintroduceerd, maar dan met een ander merklogo dan dat er nu op staat. Schitterend ontwerp. Een Biscione dan graag erop!
Ik begrijp je wens maar vind dit prachtige ontwerp eerder passen bij het Britse?/! merk.
(Enig koloniaal denken is toch toegelaten?)
@djeedjee: Tja, zit misschien wat in, na al het slechte nieuws van begin van deze week, was ik waarschijnlijk enigszins verblind toen ik de foto’s van de Bertone vanmorgen zag 🙂
@Nuvola En terecht. Ik huiver er nog altijd van. Toch moet ik bekennen dat ik er stiekem goede hoop in heb, dat men begrijpt dat het voor het merk met de Biscone nodig is om eens grondig naar een aantal kernwaarden te kijken. Alleen hoop ik dat ze ook de moed hebben om deze te hertalen naar de 21ste eeuw.
Volgens mij moet je nu eenmaal rekening houden met het milieu en ipv dit als een beperking op te vatten kan je hierin ook een nieuwe uitdaging zien. Zodat ik terug van flinke versnelling in een lichte, wendbare, niet-alledaagse, stijlvolle bak kan genieten. In dit kader ook mijn eerste opmerking. Ten slotte zegt men toch dat Alfa de Ferrari voor ‘jan met de pet’ (of gezien de huidige ontwikkelingen ‘Joe sixpack’) is. En laat Ferrari (of Tesla en konsoorten) nu niet binnen mijn budget liggen.
Alhoewel dat die met de sixpack binnen deze nog wel een beetje toleranter lijkt dan diegene met de pet.