Icona-serie wordt Ferrari’s nieuwe speciale lijn
De vele initiatieven van kleine doch redelijk vermogende ondernemingen, om oude iconen uit het verleden weer te doen herleven middels een uniek gelimiteerd project in retrostijl, moet Ferrari op het idee van de Monza SP1 en de Monza SP2 (tweezitter) hebben gebracht. Het huis uit Maranello dat al enkele jaren aan ‘SP’ modellen op bestelling werkt, is zelfs van plan om een speciale assemblagelijn in te richten voor wat het legendarische sportwagenmerk de ‘Icona’ series noemt. Modellen die stuk voor stuk het (race)verleden van Ferrari moeten doen herleven. Deze Monza ‘barchetta’s’ doen ons wat aan de oogverblindende Ferrari Sergio denken van Pininfarina uit 2013. Ze zijn officieel geïnspireerd op de Monza 750 en 860 uit midden jaren ‘50, maar ook de wereldberoemde icoon 250 TR zou zomaar model kunnen hebben gestaan.
Technisch zijn de Monza SP1 en SP2 alles behalve retro, dankzij een onderstel dat voor een groot deel uit Carbon fiber is opgetrokken. Het gewicht is echter niet extreem laag en stopt bij respectievelijk 1500 en 1520 kg. Extra verstevigingen tegen torsie liggen hier aan ten grondslag. De auto’s zijn 465 m lang. Voorin ligt een imponerende 6,5 liter V12 van 810 pk (bij 8500 t/min, 719 Nm). De topsnelheid ligt boven de 300 km per uur (0-100 in 2,9 seconden).
Ferrari moet het wat deze unieke nogal open modellen betreft misschien voor een keertje wat minder van de Amerikaanse klant hebben, aangezien ze daar nooit de weg op mogen. Misschien valt een venster met A-stijl later nog wel te bestellen, maar voorlopig is dat niet het geval. Ferrari onthulde de Monza SP1 en de SP2 op de autosalon van Parijs, waar dit jaar maar weinig fabrikanten überhaupt aanwezig zijn. Er worden enkele honderden Monza’s geproduceerd uiteindelijk, voordat Ferrari een nieuw Icona model zal presenteren.
[nggallery id=1219]
Fabuleuze auto,
maar met ‘onderstel’ wordt hopelijk het frame bedoeld, normaliter wordt met het onderstel de wielophanging bedoeld.