Homemade Lancia
Men neme een BMW Z3M, en haalt zo’n beetje alles weg wat er aan vast zit om het vervolgens tot iets mooi te kneden wat ook nog goed rijdt. Bijvoorbeeld iets wat lijkt op een historische Lancia. Dat is wat de Italiaanse ondernemer en Lancia liefhebber Stefano Possati heeft gedaan om zo een fanatieke droom waar te maken; De reïncarnatie van een elegante legendarische Aurelia B20 in je garage hebben staan.
Ondanks dat er een hoop concessies moesten worden gedaan en alles wat modern is aan de auto vooral doet denken aan de Duitse donor, is het resultaat imposant en smakelijk om te zien. Deze auto zou zo in een nieuw uit te brengen Kuifje boek kunnen. Possati doopte hem ‘B32′. Een krachtige 3,2 liter BMW Z3 M onderging de metamorfose van exterieur tot interieur. Al prijkt er geen enkel Lancia logo op de auto. Waarschijnlijk uit respect voor het legendarische autohuis uit Turijn. Wie door de oogwimpers kijkt herkent de klassieke lijnen van de Aurelia (met name recht/schuin van voren), en wie de ogen ietsje wijder open doet herkent ook nog de minder oude maar eveneens klassiek ogende Lybra D segment zakenauto van een paar jaar geleden. Vooral als je let op de ronde voorspatborden en de iets liggende ovale koplampen. Wie weet moet Stefano Possati op het idee gekomen zijn door ook naar hedendaags design te kijken. Zijn doel was namelijk smaakvol retro neer te zetten, dat typische Lancia kenmerken volledig in ere houdt. Aan de achterzijde zijn de achterlichten en het nummerplaat paneel met achteruitrijlichten van de Thesis gebruikt. Stefano dacht vast; ‘wat Morgan kan, kan ik beter’. Ook koos hij voor mooie dichte 18 inch velgen die de ‘wannabe’ Lancia stijlvol doen ogen. Wat ook in ere is gehouden, zijn de geweldige rijeigenschappen van de snelle BMW. De auto laat zich makkelijk sturen en haalt een top van 250 km per uur. Binnenin ga je er als bestuurder op vooruit aangezien de afwerking is gedaan met verfijnde materialen afkomstig van een Ferrari 360 Modena. Ook is de zitpositie is beter dankzij de geplaatste Recaro race stoelen. Een Lancia is immers uiterst sportief en luxe bovendien.
Omdat Possati CEO is van een megaconcern uit Bologna, kon hij kosten nog moeiten besparen om lokale designers, techneuten en carrosseriebouwers om zich heen te verzamelen voor dit ambitieuze project. Voor ons is het hiermee eens te meer duidelijk. Er is maar één nadeel aan het Lancia van dit moment: Het gebrek aan meerdere modellen, waardoor je het dromen van de rijke brede historie van het merk, makkelijk kan omzetten in wat je hedendaags in de showroom vindt. De Fulvia concept uit 2003 leek bijna zo’n smakelijke droom die uitkwam. Wie weet wat de toekomst brengen zal, nu Lancia een meer dan rendabel merk is dat gestaag groeit! ..Ontsnapt aan een triest einde.
[nggallery id=27]
Respect voor deze man. Hij was het wel echt beu om te wachten op een nieuw sportief Lanciamodel…Waar zou Lancia vandaag staan moest het Fulvia prototype toch op de markt gebracht zijn???
Precies mijn gedachte Frank. Toch ligt er meer in het verschiet voor Lancia. Langzaam maar zeker worden de mogelijkheden groter en kunnen we achteraf toch beter dankbaar zijn dat de Fulvia niet kwam. Ze hadden ons alleen nooit lekker mogen maken met zoiets moois. De enige die er van profiteerden waren de concurrenten dankzij de geweldige styling elementen. Een hoogstandje.
Wat er voor Lancia aan zit te komen is meer dan je verwachten zal. Ons is iets ter ore gekomen wat binnenkort met de nodige aandacht gepresenteerd zal worden op onze vernieuwde site. Iemand uit Lingotto wilde ons graag te woord staan namelijk…
Respect idd. voor het detail.. en de afwerking…
maar toch snap ik het niet…. waarom een Beamer als donor.. Waarom dan geen Maserati QP of Thesis onderdelen… dan had hij ook met trots dat Lancia logo op de motorkap kunnen laten pronken..
(het enige voordeel dat zijn keuze heeft.. is dat er weer een beamer minder in/op de weg staat)
Ik omdat hij een sportieve compacte rijdersauto zocht…
En aangezien de Fulvia nooit gemaakt is…..
Mooie Auto. Kwam hem al een tijdje terug in de Ruote Classiche tegen als ik me niet vergis.