Hogere lonen voor Servische Fiat-werknemers
Het personeel van de Fiat-fabriek te Kragujevac in Servië, heeft na onderhandeling met het management, een toezegging gekregen voor een loonsverhoging van +13%. De 2500 werknemers die onder andere aan de 500L werken, verdienen voortaan tussen de 320 en 340 euro per maand, in plaats van een bedrag tussen de 280 en 300. Het personeel accepteerde niet langer, dat het maar een vijfde verdiende, van wat een Italiaanse collega gemiddeld binnenhaalt (en een derde van de gemiddelde Poolse collega) en schakelde de vakbond in. De werkdruk nam namelijk wel toe en is inmiddels op het niveau, van die in Pomigliano en Tychy. Na een experimentele fase waarin twee ploegendiensten van 10 uur per dag (verdeeld over vier dagen) werden gedraaid, zijn er nieuwe eisen op tafel komen te liggen.
De werknemers komen naast de loonsverhoging nu in aanmerking voor een bonus tot 320 euro, een dertiende maand en een extra uitbetaling met terugwerkende kracht over de maand oktober. De vakbond heeft wel laten weten dat het nog met het management om de tafel zal willen in verband met het aantal te draaien uren. Volgens de woordvoerder is het huidige schema simpelweg te zwaar en wil men heel graag terug naar het oude rooster van een vijfdaagse werkweek in plaats van de huidige vier, plus een dienst van maximaal 8 uur per dag in plaats van 10.
Het Servische protest is vrij ongebruikelijk voor een Oost-Europese autofabriek. Het management in Lingotto moet dan ook enigszins zijn verrast, maar riskeert geen problemen rond de assemblage van de 500L. Het is overigens niet de enige kleine kink in de Servische kabel van Fiat, want premier Tadic is in deze periode te Belgrado opgevolgd door de meer nationalistische Nikolic. Deze wisseling van de wacht vormt een ruk richting Moskou, in plaats van de meer EU georiënteerde koers van z’n voorganger.
Maar nieuwe politieke onrust in Italië, is misschien wel het grootste probleem voor Fiat SpA. Er is namelijk veel kritiek op het nieuwe industriële plan van Lingotto, dat amper twee weken geleden werd gepresenteerd. Bovendien woedt er ook een heuse vakbondsoorlog waarbij links-radicalen de confrontatie zoeken met andere meer welwillende instanties. Een kantoor van de Uilm werd bijvoorbeeld beklad met rode verf.
Ik begrijp nog altijd niet waarom Fiat daar een nieuwe fabriek heeft neergepoot. Ze hadden al overcapaciteit, dus de 500L kan makkelijk ergens anders in een bestaande lokatie worden gemaakt. Het had een pak investeringen minder gekost en ook de gemoederen in Italië wat bedaard…
Dat heeft Marchionne uitgelegd. Hadden ze dit vorig jaar in Italië willen realiseren, dan had het hun een klap geld gekost en hadden ze er nu al verlies op gemaakt. Dus het was of dit, of geen nieuw model, wat weer riskant is voor de continuïteit in de VS. Het benutten van de capaciteit ligt wat minder eenvoudig dan we vaak denken. Daarom is de nieuwe Punto nu ook even een slecht idee.