Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?

John Elkann noemt FCA’s huidige conditie sterker dan ooit. Hij haalde in een interview over 120 jaar Fiat aan, hoe slecht de groep er aan toe was, toen in 1999 het eeuwfeest werd gevierd. Hij was toen zelf drie jaar actief binnen de hoogste gelederen van het concern van zijn grootvader en weet nog goed hoe toen de situatie was. Vandaag is het precies andersom, zegt roerganger Elkann. De groep uit Lingotto is sterker dan ooit te voren. Ruim 100 fabrieken, 46 centra voor productontwikkeling en 200.000 werknemers. Bovendien worden er zwarte cijfers geschreven en had FCA eind 2018 een netto-omzet en winst van respectievelijk 110 en 5,6 miljard euro; Volgens Elkann zal de productie van de elektrische 500 het beginpunt zijn, waarop de groep op toekomstbestendige wijze, tot de sterkste autoproducenten in de wereld zal behoren…”

Maar hoe concreet is FCA’s toekomstbestendigheid eigenlijk écht? Het marktaandeel op de Italiaanse thuismarkt is lager dan ooit (24,79% van januari tot juni) en de positie op de Europese markt is al even bleekjes. Goede Amerikaanse cijfers vormen de enige échte stabiele factor op dit moment. Nieuwe marktintroducties lijken nog ver weg en zijn relatief laag in aantal bovendien. Kortom, er zijn momenteel meer vragen dan antwoorden, terwijl FCA het glas heft om diverse verjaardata de vieren. Elkann haalt in het interview het besluit om van de onderhandelingstafel met Renault weg te lopen ook nog even aan en noemt het een moment van dapperheid… Doelt hij daarmee ook op het risico dat FCA heeft genomen? Want de segmenten voor de massa kunnen immers niet adequaat worden bespeelt door FCA, zolang het geen vergaand partnerschap heeft met een andere producent, waarmee de ontwikkelingskosten gedeeld zouden kunnen worden.

Het zijn verwarrende tijden en weinig lijkt zeker. Het is voor producenten als FCA veel lastiger geworden om nog een goed rendement te halen op de productie van auto’s. De kosten blijven over het algemeen te hoog in verhouding tot de opbrengsten. Momenteel werken er 13,8 miljoen mensen in de Europese Automotive sector. Dat zullen er een stuk minder worden de komende jaren verwacht men. Uiteraard is er op andere terreinen weer groei, zoals die van de digitale technologie en nieuwe innovatieve diensten. Het is de vraag echter of de elektrische auto wel een nieuwe soort groei met zich mee zal brengen voor de industrie en dus voor FCA.

Voor dit soort auto’s is minder personeel nodig, maar er is ook minder expertise nodig om ze te kunnen produceren. Dat zal dus kunnen betekenen dat veel meer soorten bedrijven zich in deze sector kunnen gaan begeven. Prijzen komen dan opnieuw onder druk te staan. De productie van batterijen vindt vooralsnog in Azië plaats en producenten kopen ze dus in. Een autoproducent is dus eerder een samensteller op dit gebied dan een producent. Een derde van de kosten gaat juist in de batterijen zitten als het om luxe auto’s gaat en zelfs de helft als het om kleinere massaproducten gaat. Da laatste is erg ongunstig voor een fabrikant als Fiat, dat juist op de compacte elektrische stadsauto mikt. De marges zijn dus niet veel groter dan voorheen en de prijs van een dergelijke auto zal dus aan de hoge kant blijven.

FCA heeft de laatste jaren vooral geïnvesteerd in een gezondere boekhouding, maar dreigt daardoor eerder op een doodlopend spoor te komen, wegens een technologische achterstand. Vooral als het alleen verder zou moeten. Als Renault de enige optie blijft, zou dat ten nadele van de groep uit Turijn en Detroit zijn. Nissan heeft namelijk nieuwe afspraken gemaakt met het Elysée, waardoor er voor FCA minder in zal zitten. Een andere mogelijke partner lijkt nog niet in beeld. Wat FCA wel goed doet intussen, is het zich zo goed mogelijk voorbereiden op de hierboven geschetste realiteit en de bliksemsnelle transformatie van de industrie. Maar of dit toereikend is en of Lingotto dit nog lang vol kan houden, valt nog te bezien. Hopelijk komt 120 jaar aan ervaring nu goed van pas.

Deel dit artikel:

14 gedachten over “Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?

  • 13 juli 2019 om 21:29
    Permalink

    Ze hadden beter merken als Lancia en Maserati kunnen verkopen aan partners die verstand van auto’s hebben

    Beantwoorden
  • 13 juli 2019 om 22:30
    Permalink

    Ik denk dat men zich vooral vergist in hoe moeilijk het is de klant die je weggejaagd hebt (vanwege gebrek aan aanbod) weer terug in je showroom te krijgen.
    @Hibert: Verstand van auto’s hebben ze zeker; alleen de focus is te smal (marges draaien) geweest voor een te lange periode.
    Bij de Giulia hadden ze door moeten pakken met een coupe en een SW. En er had nu al een serieuze update moeten staan. De Tipo MY2020 krijgt nog steeds geen Firefly motoren. Waarom niet?

    Beantwoorden
  • 14 juli 2019 om 12:11
    Permalink

    Prima stukje. Ik hoop dat het ooit goed komt en liefst zo snel mogelijk. Aan de kwalitijd licht het niet. Wel marketing en product aanbod. Misschien moeten ze niet samen gaan met Renault maar net als fors en VAG afspraken maken om veel samen te werken en platformen te delen. En samen electro motoren en batterijen inkopen of beter ontwikkelen.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2019 om 14:15
    Permalink

    De USA markt EN de Zuid-Amerika markt (met name Brazilië) zijn grote, belangrijke, sterke en heel goed winstgevende factoren, vooral ook heel stabiel.

    Europe is zwak en instabiel, maar juist hier zijn hele sterke wijzigingen in de markt te verwachten, precies waarom FCA hier een heel terughoudende aanpak heeft vastgehouden (waar op deze site continue over geklaagd wordt) om het bedrijf als geheel niet in de gevarenzone te brengen. De aanpak hier de komende jaren moet subtiel zijn en scherp reagerend op de schokken die gaan komen.

    Er zullen vast en zeker samenwerkingsverbanden komen en wees niet verrast als Renault weer over de brug komt. In de officiële media zijn vele verhalen van sterke afkeur van de houding en actie van de Franse overheid en nadrukkelijke oproep dit te veranderen en een hand uit te steken naar FCA. Mocht hier iets gebeuren dan staat FCA (John Elkann) heel sterk!

    Beantwoorden
  • 14 juli 2019 om 16:04
    Permalink

    Winstcijfers Zuid Amerika vallen tegen hoor. Is eerder quitte

    Beantwoorden
  • 14 juli 2019 om 17:40
    Permalink

    @ Henk; terughoudendheid is al jaren het kenmerk van FCA. Dus nu doen alsof dit een deugd is, echt niet. Andere merken timmeren wel aan de weg, zijn gefocust op de toekomst en produceren ondertussen wel. Voor FCA geldt alleen het tweede.Blijven kijken naar de veranderingen en staan aan de zijkant. Daar heb ik geen begrip voor.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2019 om 13:14
    Permalink

    Eens Marco en bertone. Als de Tipo ook in 2020 nog niet als firefly, bij voorkeur incl hybride, leverbaar is, dan kan je ‘m net zo goed schrappen uit het programma. Zeker in NL maar ook andere landen om ons heen wordt ie door CO2 heffing uit de markt geprijsd.
    In tijden van onzekerheid niet alle modellen in één keer vervangen is slim. Niks vervangen is echter gewoon dom. Los van de mooie vorm heeft FCA weinig meer te bieden. Waarbij onbestaanbaar blijft dat FCA de nieuwe generatie motoren nauwelijks levert. Straks is die serie motoren verouderd voor ie goed en wel is uitgerold. Ik begrijp totaal niet wat die strategie inhoudt.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2019 om 14:50
    Permalink

    Winst. maken door zo min mogelijk auto’s te bouwen

    Beantwoorden
  • 15 juli 2019 om 15:13
    Permalink

    Zijn de Italiaanse auto-industrie in de rode cijfers gedoken door samenwerking met GM ??

    Beantwoorden
  • 15 juli 2019 om 18:14
    Permalink

    Nee al veel eerder. GM sprong er juist in omdat de Fiat groep ff dachten te kunnen overnemen voor een prikkie

    Beantwoorden
  • 15 juli 2019 om 21:03
    Permalink

    Het ontwikkelen van platformen en motoren kost veel geld; dat snappen we allemaal op dit forum. Maar die hebben ze al en doen er vervolgens niets mee! Dat snap ik niet. De Giulia heeft een prachtig nieuw platform en 3 compleet nieuw ontwikkelde motoren. Waar blijven de Coupe, Spider,en SW? De Firefly is er ook al in meerdere varianten; waar blijven die dingen???? Allemaal low hanging fruit.
    De Twinair was overigens ooit ontwikkeld om simpel als Hybride ingezet te kunnen worden. Ook in de doofpot. Samenwerking afgesloten met BMW voor een gezamenlijke ontwikkeling van een platform voor Mini en Mito. Zelfde verhaal. Sommige acties zijn gewoon echt niet te verklaren.

    Beantwoorden
  • 17 juli 2019 om 18:46
    Permalink

    Interessant stukje over de Europese verkopen. De Nederlandse markt is totaal onbelangrijk, want geheel gestuurd door de overheid. Alfa min 40%! De grootse daler. Geheel aan Alfa zelf te wijten, gevalletje eigen schuld. Mocht het nog wat worden, moeten ze Alfa gewoon verkopen aan Geely. Die heeft van Volvo toch een zeer sterk merk weten te maken, met genoeg Scandinavisch DNA. Wat dat dan ook moge zijn. De prietpraat van Elkann is voor de bühne, om de aandeelhouders te prikkelen. Een Giulia coupé is weggegooid geld, een SW de eerste jaren te belangrijk om niet te maken.De Stelvio is nog belangrijker dan de Giulia, daarom krijgt deze ook als eerste een update. De update die de Giulia had deze eigenlijk al lang moeten krijgen….. Maar net als de 159 had ook de Giulia weer een valse start.

    https://www.autointernationaal.nl/autonieuws/verkoopcijfers/

    Beantwoorden
  • 17 juli 2019 om 23:40
    Permalink

    Helemaal waar @Bart.Als overnamekandidaat zouden VAG of BMW ook geschikt zijn. Kijk eens waar Rolls Royce, Bentley, Lamborghini en Ducati nu staan. Als ik zie dat zelfs Hyundai met de i 30n het op durft te nemen tegen VW Golf TCR of Honda Civic Type R, dan vraag ik me af waarom dat bij de Italianen niet gebeurt. De Honda en Renault Megane RS gaan de strijd aan met elkaar in het Duitse Sportauto magazine.En als de 1 een toptijd neerzet op het circuit, doet de ander er een stapje bovenop. Alfa komt in het hele verhaal niet meer voor.Zie wel vaak op diverse fb sites domme reactie m.b.t DSG en kettingproblemen als verweer tegen overname door de Duitsers. Vorig jaar werd er nog gelachen om BMW, dat met de 1- serie overstapt naar voorwielaandrijving . En Alfa zou voor de Giulietta kiezen voor RWD!! Die 1 serie is er , maar de Giulietta komt er waarschijnlijk nooit!

    Gelukkig binnenkort op vakantie naar Italië met de GTV2000 uit 1971, het tijdperk toen Alfa haar hoogtijdagen beleefde en volop meedeed in autoland!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.