Het succes van Abarth
Als we het hebben over een knap staaltje consequente merkpositionering, moeten we het toch helaas vaak buiten Italië zoeken.
Maar niet wat betreft Abarth, want wat doet dit label als merk het goed en met overtuiging, vanaf de herlancering in 2005. Een zeer geslaagde missie dat sinds de komst van Sergio Marchionne naar Lingotto in het leven is geroepen. De laatste telg van Abarth, de 500c, geeft in een prachtige opengewerkte notendop weer wat de kracht is van het nieuwe schorpioenenmerk. Totale verleiding in een heel compact concept op vier wielen. Precies dát waar men in Turijn patent op lijkt te hebben. En Abarth gaat verder, want men kijkt zo langzamerhand ook steeds meer over de grenzen van ons continent heen. Zo kondigde Marchionne begin dit jaar in Detroit de komst van het sportieve label aan, voor de Amerikaanse markt. De komende maanden zal de Abarth PuntoEvo en de Abarth 500C leverbaar zijn bij de speciaal aangewezen dealerpunten in Europa, Japan en later ook elders. Uiteraard houden we onze lezers ook wat dit betreft op de hoogte over de situatie in eigen land.
Vanaf 2008 tot vandaag zijn er ruim 20.000 auto’s verkocht met het geel-rode embleem. In 2009 waren dat 8400 gespierde 500’s, 2700 exclusieve GrandePunto’s en meer dan 3300 speciale kits uit een houten kistje. Dit succes zorgt er ondermeer voor dat steeds meer Abarth dealeruitbreidingen een feit zijn. Momenteel zijn dat 141 showrooms in Europa, 140 officiële ombouwpunten en 300 gecertificeerde servicepunten. Bovendien komen daar de 6 speciale ‘Abarth Racing’ steunpunten nog bij, voor de extreme liefhebber die de Abarth mee de natuur in neemt voor wedstrijden. Kortom Abarth is en blijft op de goede weg.
[nggallery id=232]
Voor de liefhebbers van de 500 Abarth: Autocar heeft een test op de site geplaatst met een vergeljking met de Mini en de nieuwe Citroen DS3. De moeite waard!