Het erg korte bestaan van de Maserati fabriek in Grugliasco
Van eervolle revitalisering tot leegstand in minder dan 10 jaar tijd.
De voormalige Bertone fabriek in Grugliasco, een stadsdeel van Turijn, ontsnapte in 2009 aan een volledige sluiting. Het was onderdeel van Marchionne’s plan om de Piemontese hoofdstad aan de een nieuwe auto-industrie te helpen verdeeld over 2 fabrieken (Mirafiori en Grugliasco). De inmiddels overleden CEO van FCA kreeg zelfs de grootste vijanden er mee stil. In 2013 startte de productie van de Quattroporte en de Ghibli. De fabriek in Grugliasco met ruim 1000 werknemers heette voortaan Avvocato Giovanni Agnelli Plant. Een zeer eervolle titel en een hoopgevend perspectief. In Turijn zullen enkel nog luxe auto’s van de band rollen voor de export. Maar de fabriek was geen lang leven beschoren. In 2021 schreven we al dat de productie zou worden overgeheveld.
Herhaling van de geschiedenis.
Inmiddels bestaat de Maserati Quattroporte die er werd gebouwd 60 jaar, maar het topmodel van Maserati rolt allang niet meer uit deze bewuste fabriek waar de laatste generatie werd geboren. Het doet ons terugdenken aan de tijd dat een andere grote fabriek van topmodellen, namelijk die in Rivalta Torinese onder de rook van Turijn, ook werd gesloten (2022). De Alfa Romeo 166 en Lancia Thesis die daar werden gebouwd, rolden voortaan ook in Mirafiori van de band voordat ze met pensioen gingen. Een wat triest patroon van uitstervende Italiaanse autofabrieken en luxe auto’s. Twintig jaar na dato valt opnieuw het doek.
Geen koper (nog).
Aan de Corso Allamano is het al een tijd behoorlijk stil (op een enkele afdeling na). Na de vorming van Stellantis is de fabriek direct te koop gezet, maar men verwacht geen koper meer. Er is een nog een stille hoop dat Tesla wil investeren. Het schijnt dat tot op het hoogste niveau is gelobbyd bij de Amerikaanse producent van elektrische auto’s, maar zonder resultaat tot dusver. In 2017 werden in de fabriek nog 55.000 vierdeurs Maserati’s geproduceerd in Turijn, maar momenteel staat de teller voor 2023 op slechts 8000 exemplaren. In de toelevering wordt deze neergang hard gevoeld. Stoelen fabrikant Lear zegt 300 ontslagen te moeten doorvoeren vanwege het gebrek aan opdrachten. De resterende inboedel van Grugliasco, zo’n 205.000 vierkante meter, zal eind dit jaar worden verwijderd.
Het was des tijds al een vreemd besluit, omdat veel fabrieken van Fiat op halve kracht draaiden. Jammer dat het niet gelukt is, deels doordat de Ghibli en QP niet gebracht hebben wat ze ervan hoopten.