Herstart Alfa Romeo richt zich vooral op Amerika
Alfa Romeo begint de komende jaren met een schone lei en richt zich als het aan Marchionne ligt in eerste instantie op de Amerikaanse markt. De moeilijkste opdracht voor de Fiat-Chrysler groep is bij uitstek het rendabel maken van het merk Alfa Romeo. Momenteel is het enkel nog een klein Europees merk met een twijfelachtig imago. Zelfs fans hebben vaak een haat-liefde verhouding met het honderd jaar oude temperamentvolle label uit Milaan, weten we bij AutoEdizione uit ervaring.
Een aantal weken geleden presenteerden we als eersten op het wereldwijde web het nieuwe productieschema tot 2014. Daaruit bleek dat er wel degelijk een serieus plan klaar ligt inclusief groot topmodel, maar bleek ook dat het wel een lange adem heeft omdat het schema vrijwel helemaal uit toekomstige Amerikaanse producten voor Chrysler voortvloeit. Met andere woorden de meeste Alfa Romeo’s worden in de VS gebouwd straks en delen de assemblagelijn met nieuwe modellen van de Amerikaanse (inclusief Lancia) merken. Tot die tijd gebeurt er vrijwel niets. Een compleet nieuw compact vijfdeurs model op basis van het Italiaanse B-segment (MiTo/’Junior’), is het enige model dat straks in Italië voornamelijk voor de Europese markt wordt gebouwd volgens traditioneel recept.
Sergio Marchionne herhaalt deze dagen wat hij al eens in een interview heeft laten doorschemeren, namelijk dat het welslagen in Europa pas mogelijk is zodra in de VS een goede start is gemaakt. De reden waarom de CEO denkt dat deze werkvolgorde kan slagen, is het feit dat het Amerikaanse publiek volgens een bepaald onderzoek, Alfa Romeo nog steeds ziet als een ultiem automerk met een ‘premium’ status. Die status krijgt het in Europa -en zelfs in Italië- nauwelijks toegeschreven, dus is ‘hier alvast beginnen’ geen optie.
Het lijkt erop dat de Amerikaanse Fiat-dealers die zoals we weten alleen 500-tjes zullen verkopen als niche product, in aanmerking zullen komen als Alfa Romeo-dealers. Deze zitten vooral in de grote Amerikaanse steden. Eind dit jaar moeten dit er zo’n 150 zijn, twintig meer dan oorspronkelijk de bedoeling was.
In 2013 begint alles met de 4C en vervolgens komt daar een middensegment Crossover bij (‘Kamal’) die in samenwerking met Jeep tot stand komt op het Compact Wide platform. Vervolgens zal pas eind 2013 de Giulia geïntroduceerd (bij ons in begin 2014) worden als sedan en Sportwagon die in samenwerking met een nieuw D-segment model van Lancia/Chrysler geproduceerd gaat worden. Vervolgens volgen een nieuwe Spider en de feitelijke opvolger van de 166 die z’n platform deelt met de grootste producten van Chrysler/Lancia/Dodge/Maserati. Men zegt nu dat dit topmodel in Turijn gebouwd zal worden samen met de nieuwe E-segment Maserati. Wij sluiten echter niet uit dat dit net zo goed in Canada zal kunnen plaatsvinden.
Kortom, moeilijke tijden voor Alfa Romeo liefhebbers en verkopers binnen Europa. Pas eind volgend jaar kunnen zij een nieuwe marktintroductie verwachten. Een compact vijfdeurs model uit het B-segment volgt pas in 2013 samen met een grondige aanpassing van de driedeurs MiTo. Een stevige upgrade van de Giulietta zien we pas in 2014, wanneer ook eindelijk de Giulia naar ons land zal komen.
Je zal als dealer dit maar als enige merk hebben.
Eerst het merk verkl***n in Europa, vervolgens de liefhebbers jaren laten wachten en dan mededelen dat de ‘heropstanding’ plaats zal vinden in de V.S…
Marchionne, je bent e****l.
@Alfa156: Ik wist niet dat Marchionne dat schuld was.Beetje kortzichtig!
Marchionne kennende zijn de plannen volgend jaar weer gewijzigd naar 2015 of 2016 .Dit is al een paar jaar zo aan de gang en intussen kiezen de klanten voor een ander merk .Jammer dat Alfa Romeo zo langzaam aan dood gaat !
Altijd weer dat geneuzel over de Amerikaanse markt.
In China moet je zijn om te verkopen (kijk maar een naar de omzetcijfers van VW in dit land ) !! Als Alfist doet het mij pijn om te zien hoe het bergafwaarts gaat met Alfa Romeo !!
@Alfa 156: EDIT!
@Yamashita: China zou idd beter zijn maar is een brug te ver omdat ze minder productiemogelijkheden hebben daar. Ik snap de frustratie bij veel Alfisten, maar ik zie ook geen betere optie eerlijk gezegd. Een re-badge Dodge zou de enige andere manier zijn om dit kostenefficiënt te doen en dat wil al helemaal niemand…toch?
“We are going to target the U.S. market first and work our way back into Europe,” he said in an interview in Turin, Italy. “We have run market tests on the desirability of the Alfa brand in the U.S. and — notwithstanding our long absence from the market — it’s still one of the best brands in the world, and I think we need to go back and grab it.” zei Marchionne in een van zijn laatste interviews
en ook nog deze van de Chef: He says it will be easier to re-establish Alfa’s credibility in the U.S. than in Europe. The sporty Italian brand’s image has been eroded in Europe by years of mediocre quality, outdated engines and aging vehicles that parent Fiat S.p.A. waited too long to redesign.
Wie is nu wat schuld?! Ken je geschiedenis.
@alfaspeed: hou toch eens op met ‘ken je geschiedenis’. De hele geschiedenis van Alfa hangt aan elkaar van inconsequent modellenbeleid maar nooit was het zo erg als nu met slechts twee modellen. En dat kun je Marchionne aanrekenen. Ook hij stelt steeds nieuwe modellen uit. En dat geldt niet alleen voor Alfa. Gelukkig beloont Alfa het lange wachten dan wel steeds met een heerlijke auto.
@AutoEdizione: scusa! Maar soms word je als liefhebber een beetje gefrustreerd van het zwabberbeleid van Fiat.
@Alfa156: Zonder S.M zou Alfa en Lancia al tot de merken behoren die alleen maar in de boeken voorkomen.om modellen op de markt te brengen die verkopen heb je meer nodig dan alleen maar produceren .Alfa heeft net als Lancia een algemeen onbetrouwbaar imago.
Daar helpt het niet als men een hoop nieuwe produkten op de markt brengt die toch niet de aantallen verkopen die nodig zijn om te overleven.
En dat is het punt!
Italianen zijn geen zakenmensen, maar meer kunstenaars en in die chaos heeft S.M orde moeten scheppen voordat er een toekomst is die ook verder reikt dan een paar nieuwe modellen maar ook een toekomst voor het merk.
Ken de feiten voor dat je wat roept.
@alfaspeed: Marchionne heeft zelf de ontwikkeling bevroren en nieuwe modellen uitgesteld. Als hij Alfa meteen had aangepakt en zich aan zijn woord had gehouden dan hadden we nu al bijna een Giulia gehad. Nu moeten we nog 3 (drie!) jaar wachten. Steeds modellen uitstellen en de huidige producten afkraken (zoals met de 159) dat is pas slecht voor het imago. Denk je dat iemand het merk nog serieus neemt met twee modellen?
En dat verhaal over een nieuwe toekomst voor Alfa hebben we in de afgelopen decennia al verschillende keren voorbij horen komen dus dat is de grootste onzin die er bestaat.
@Alfa156: het is duidelijk dat je meer om een nieuw model zorgen maakt dan om het voortbestaan van een merk.gelukkig hebben ze daar andere mensen voor anders was het al over voor het merk uit Milaan.En laten we het duidelijk stellen : de 159 is geen goede opvolger van de 156. Dat zie je ook aan het afhaken van kopers.
Als je je wat meer zou interesseren in wat er werkelijk aan de hand is en wat minder druk zou maken om de nieuwe folders zou je het snappen.
@alfaspeed: het voortbestaan van Alfa hangt samen met de komst van nieuwe modellen, die twee dingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
@Alfa156: was dat maar zo eenvoudig voor Alfa.
De neerwaartse spiraal van Alfa is al in de jaren ’80 begonnen met roestige auto’s die veel technische problemen kenden.
in de loop der jaren is Alfa overgenomen door Fiat en dat werd er niet echt beter op.
Bij de komst van (ik zal het kort houden)bv. de 156 werd er weer een auto gemaakt die een goede verkoop resultaat had maar alleen de financiele gaten van Fiat dichten. Fiat werd in de tussentijd overgenomen door GM en toen was het over en sluiten voor Alfa. Een te zwaar platform met achterhaalde motorisering moest geld in de la brengen van GM.Niet dus, de Amerikanen hadden al helemaal geen kaas gegeten van de manier op hoe Alfa’s worden gebouwd en de klandizie die verliefd waren geworden op de 156 stonden in de kou.Toen pas kwam een zekere S.Marchionne in beeld die Fiat los kocht van GM en probeerde te redden wat er te redden viel . Goed beschouwd kan er niets meer fout gaan met Alfa nog met Lancia, want die merken zijn al zo goed als dood, behalve voor de liefhebber dan.
Nu is alleen de vraag hoe krijg je dat imago weer goed dat zo slecht is.En daar verschillen de meningen over.
alfaspeed en alfa 156 zijn jullie er uit? Kunnen jullie mij uitleggen wie verantwoordelijk is geweest om de GT niet als cabrio uit te brengen en de duodantte in de kast te laten? En waarom maar 1 TZ3, helaas helaas. Ben benieuwd, Zelf denk ik dat een canadees zondera Alfa hart hiervoor verantwoordelijk is. maar ik kan het mis hebben hoor.
Roept alweer een boel emoties op 😮
Zoveel mensen zoveel ideeen en wensen.over drie jaar praat iedereen wel anders.in de tussen tijd is het jammer genoeg , wat heet jammer , rijden en genieten van het oude spul.en hopen dat Alfa een groter en beter merk wordt dan dat het is geweest.
Jongens, jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk. Feit is dat iedere alfist wel wakker ligt van wat er momenteel gebeurt.
Een ander feit is dat Marchionne al in 2004 aan het roer kwam van FGA en dat er sindsdien niks is gebeurd met Alfa om wat voor reden ook. De designplannen van Walter Da Silva en de investeringsplannen in nieuwe sportieve modellen van Luca De Meo kregen allemaal een dikke njet. Gevolg: bekwame mensen die alfa liefhebben werden weeral de deur uit gepest en zo gaat het nu al bijna dertig jaar. Het eens enorme potentieel van alfisti in het bedrijf is nu quasi compleet opgedroogd en er blijven alleen nog wat boekhouders over die nu berekenen hoe ze op de goedkoopste manier zo snel mogelijk geld kunnen binnenrijven. Sportieve modellen verhuizen richting Maserati en Alfa krijgt een SUV die niets met het sportieve merk te maken heeft maar waarvan ze verwachten dat het geld binnenbrengt. En nu krijgen die amerikanen ook nog de primeurs op de nieuwe alfa’s. De europese klant wordt behandeld als afval.
Alfa had voor mijn part beter overgenomen geweest door Ford of later door VW. Nu is er niets meer en wat ze proberen op te bouwen zal nooit meer puur Alfa zijn want de ziel hebben ze allang kapotgemaakt. Het sluiten van het museum zegt al genoeg.
iedereen heeft zijn mening over de situatie. we zullen zien.
@Lusso *De Meo was alles behalve bekwaam (*hij wilde meerdere Duitse imitaties maken die het merk totaal niet verder hadden geholpen. Alles behalve echte sportieve Alfa’s dus.) Bij Alfa Romeo zaten in de jaren 2004/2005 een stel egotrippers die het merk in no-time de afgrond in hadden geholpen omdat ze alleen met hun eigen portfolio bezig waren. Nu hangt AR tenminste nog aan een zijden draadje. 😉
Dat is niet waar. Zonder De Meo was de giulietta gewoon op het platform van de bravo gebouwd geweest, zonder enige aanpassing en dit om kosten te besparen. Dankzij hem hebben we tenminste een evolutie van dat platform onder de Giulietta zitten. Dankzij hem is de 159 herzien geweest om gewicht te besparen. Ook de Mito GTA was van zijn hand, maar dat is genekt geweest toen hij weg was. Ik ken De Meo nog van toen hij bij Toyota Europe werkte en hij is MEER dan bekwaam. Alleszins meer dan wat we nu zien bij FGA… Mét hem hadden we meer gehad dan de pure miserie waar we nu mee zitten.
Met hem was Alfa Romeo nu zo diep in de rode cijfers (MiTo GTA is te belachelijk voor worden in deze situatie) dat het direct aan VAG zou worden overgedragen. De Meo is van wat ik gemerkt heb een en al egotrip. Hij pastte precies bij de Demel en Kalbfell clan die de Italiaanse merken met hun prestige gedoe kapot aan het maken waren. Ik heb ‘m vaak horen spreken in de tijd dat hij nog bij Alfa zat en ook toen al vond ik hem alles behalve een geruststellende figuur.
Zover ik weet is het S.M geweest die de Giullietta niet goed genoeg vond om in productie te gaan . Correct me if i am wrong.