Harald Wester als kind al onder de indruk van Alfa Romeo
Samen met z’n vader ging Harald Wester als jongetje wel eens naar de Nürburgring. Een uurtje van zijn ouderlijk huis in Bonn. Z’n vader was een BMW-man in hart en nieren en hield van de autosport. Daarom is het Wester feitelijk met de paplapel ingegoten, maar het is vooral ook vanwege deze vroege liefde voor de racerij, dat hij als jongetje Alfa Romeo al een warm hart toedroeg. Alfa Romeo won dikwijls ten koste van BMW en Wester senior wist dat zijn zoon daarvan genoot.
Vandaag is deze Duitse purist de baas van twee prachtige Italiaanse merken met een rijke racehistorie. Alfa Romeo en Maserati. Twee merken die voor FCA van groot belang zijn om de luxe markt te kunnen penetreren en waar deze jaren dus erg veel in wordt geïnvesteerd. De missie rond Alfa is misschien nog wel de belangrijkste en vroeg of laat is het deelnemen aan de autosport ook weer een feit, aldus Wester. Wester spreekt net als zijn meerdere Marchionne, over hoe FCA door vasthoudendheid en een grondige aanpak, vandaag de dag is uitgegroeid tot een bedrijf dat in staat is om een auto te bouwen als de Giulia en hoe de firma uit Lingotto deze straks op meerdere continenten in de markt kan zetten. Iets wat tien jaar geleden nog onmogelijk was. Het roer is omgegaan en nu is de tijd rijp om het merk ook daadwerkelijk een nieuwe toekomst te geven.
De Giulietta wordt in de toekomst de onderkant van het gamma, zodra een einde komt aan de carrière van de MiTo zegt Wester. Alfa Romeo zal alle segmenten naar boven toe van modellen voorzien, die gewild zijn onder de klanten die naar premiummerken kijken. Alfa Romeo zal zonder schroom met BMW, Audi en Jaguar de concurrentie aangaan. Na de Giulia volgen onder andere een tweetal SUV’s. Een grote op basis van de Levante (die eind dit jaar gepresenteerd wordt) en eentje formaat Cherokee op hetzelfde platform als de Giulia. Vervolgens is er het doel om een topsegment sedan te creëren en is er ruimte voor een SW.
De Giulia Quadrifoglio biedt veel meer dan concurrerende modellen en doet dat tegen een veel scherpere prijs, zegt de baas van Alfa Romeo; “Een sportsedan die sneller is dan een Lamborghini van 10 jaar geleden en die veel mensen nog zal verbazen. Velen dachten dat we dit punt nooit konden en zouden bereiken, terwijl we er ruimschoots in zijn geslaagd. Het mooiste is dat men nog steeds niet precies weet hoe we dit hebben gedaan en waarom de Giulia zo goed is. Maar ook de economisch veel belangrijkere Giulia diesel die we waarschijnlijk in Genève zullen tonen, zal qua techniek, prestaties en verbruik de nodige aandacht trekken. En dan moeten de hybride modellen nog volgen. Kortom, het grote verschil met vroeger is dat er voor Alfa Romeo nu een lange termijn doelstelling is. Ons doel is dat men in Duitsland straks standaard ook weer richting Milaan moet kijken om te zien wat daar gebeurt.” Zei de Duitse Alfa-baas vol trots.
Mooi verhaal.
Is iemand trouwens naar de IAA geweest om de Giulia te bekijken??
inderdaad, een mooi verhaal.
Dat ze eerst al maar eens beginnen met de standaard giulia! Hoe lang nog wachten? Mij en vele honderd duizenden huisvaders interesseert die Qv versie niet
Heb de Guilia gezien en ook even mogen proefzitten. Ben ook even bij alle concurrentie langs geweest en het is een topproduct geworden van de eerste orde. De Fabrikant die verantwoordelijk is voor het dashboard maakt ook voor BMW en de S klasse het interieur. Dus dat zit wel ok. Plaats aanbod is even veel als een 5 serie. Kort gezegd de nieuwe maatstaf ook wat carrosserie betreft.
Mir kommen die Träne!
Ik ben niet naar de IAA geweest maar had hem al willen bekijken in Arese. Helaas is dat niet gelukt dat ik er aankwam 1,5 week later dan gepland omdat onze Alfa weigerde terug te keren naar haar geboorte land. Was de Giulia gevlogen.
@Rik
Nou denk dat er een hoop huisvaders best geïnteresseerd zijn in de Qv. Allen mogen ze die niet leasen 🙁 maar als ze wat ouder zijn ze als nog wel prive gaan kopen.
@niccolo : hahaha!
Stel je nou eens een moment voor dat VW er in geslaagd was Alfa over te nemen. Dan zouden we nu in een Duits tranendal zitten.
@henk
Of de naam VW was verdwenen en verder gegaan onder de naam Alfa Romeo. Hadden we ineens het grootste automerk ter wereld :-))
Goed om te horen dat er aan hybride techniek wordt gewerkt. Het merk zou anders ten dode op zijn geschreven.
Ik heb de Giulia in Frankfurt gezien en erin gezeten. Mooi sportief dashboard, beeldscherm mooi geïntegreerd. Knoppen zien er een beetje plasticerig uit en voelen ook zo. Heerlijke stoelen, sportwagengevoel. Ook ruim, achterin véél meer ruimte dan in de 159.
Ik kan trouwens niet geloven dat het nog tot maart duurt voordat we de gewone versies gaan zien. En dan pas tegen de zomer in de showroom? Dat is een jaar na de onthulling! Ik las op een Belgische site dat we zelfs tot eind volgend jaar moeten wachten op de gewone uitvoeringen. Laten we hopen dat het niet zo is.
@OneFiveNine
Het blijft je toch verbazen waarom het niet mogelijk is een paar knoppen ook op nivo te krijgen. Hoe moeilijk kan dat toch zijn.
Het dashboard is van faurecia en is preproduktie. Dus dat komt uiteindelijk wel goed.zij maken ook S klasse dashboards dusssss.