Haalt Lancia de naam Fulvia weer onder het stof vandaan?
Dat waanzinnige concept uit 2003.
Bij het horen van de naam Fulvia denken we als Lancia-liefhebber natuurlijk al snel aan een van de mooiste coupés die ooit is ontworpen. Lancia werd er behoorlijk bekend mee, al was het vanwege het rallydebuut met deze iconische tweezitter in het Internationaal Kampioenschap voor Constructeurs begin jaren ’70. De bekende presentator Jeremy Clarkson noemde de Fulvia ooit een ‘absoluut kunststuk vanuit iedere hoek’. Maar we denken ook aan de daarop gebaseerde werkelijk verbluffende concept uit 2003 op basis van de Fiat Barchetta. Een ietwat masochistisch hoogtepunt in tijden dat Lancia samen met het gehele Fiat concern voor de poorten van een dramatisch faillissement stond. De terugkeer van deze beauty bleek een akelig realistische droom die nooit uit zou komen.

Keert de Lancia Fulvia dan toch terug?
Nu is er ergens uitgelekt dat de naam Fulvia opnieuw zou zijn vastgelegd door de mensen van Stellantis. Overweegt men om weer een coupé te bouwen? Misschien samen met Alfa Romeo, waar men openlijk droomt van een nieuwe Duetto? Laten we vooral niet te vroeg juichen. Namen worden door fabrikanten vaker voor de zekerheid geregistreerd in Brussel. Bovendien is een tweezitter coupé niet bepaald een populair commercieel idee. Er zijn vandaag diverse autoproducenten die gewoon een populaire Crossover een klassieke naam geven om het extra cachet te geven. Denk aan wat Ford onlangs deed met Capri en Renault met de 4. Allen in navolging van de Mini Countryman. Een iconisch sausje geeft nu eenmaal meer karakter in de rimboe der hoge middenklassers. De volgende Lancia Fulvia zou dus zomaar eens een compacte Crossover kunnen zijn formaatje Peugeot 3008. Onder de nieuwe Gamma en naast de volgende Delta qua afmetingen. Klinkt heel logisch aangezien Lancia daarin nog afwezig is. Voor de puristische ‘Lancista’ misschien een kleine teleurstelling, maar heel goed voor de hernieuwde positionering van het merk de komende jaren. De Fulvia staat niet op de officiële planning die tot 2028/2029 loopt. Het kan dus om het eerst volgende model gaan na dit reeds geopenbaarde plan.
Zo hoort het ook
Ik ben nog aan het bijkomen van de Chrysler Flavia. Als Lancia een historische naam wil afstoffen, komen ze maar beter met iets heel moois…
De Fulvia was in de jaren zestig en zeventig in de eerste plaats een vierdeurs sedan model onder de Flavia geplaatst.
Als deze gedachten uitkomen dan kan Lancia wel inpakken. Dit is de beschrijving van de doodlopende weg die Stellantis heeft ingeslagen: eindeloze rijen bloedeloze ontwerpen, vlees nog vis. Veel teveel focus op synergie en dat begrijp verwarren met breed hergebruik van ideeën, materialen en componenten.
Een Fulvia als compacte SUV, alla 3008, is een horror-gedachte. Nog erger dan wat Ford met de Mustang en Capri deed. Bovendien is de 3008 een amorfe blob. Ga ernaast staan en je snapt het.
Wat dan wel? Laat de Renault 5 inspiratie zijn voor hoe je geschiedenis vertaalt zonder overdreven retro te zijn. Ook de basisvormen van de Polestar 2 of BMW i4 zijn goed bruikbaar voor een mooie en economische haalbare Fulvia.
Gewoon weer ouderwets coupe uitvoering.
Rob moet je naar gaan hoe de nieuwe Alfa’s gaan worden, de eerste is al geboren en die heet niet voor niets nú Junior.