Grote SUV Alfa Romeo inderdaad in 2018

Uit een overleg tussen een van de Italiaanse vakbonden en FCA, is deze week gebleken dat er een toezegging is gedaan betreffende een te produceren E-segment Alfa Romeo SUV vanaf 2018. We wisten al dat na de Stelvio dit het eerstvolgende model zou worden voor Alfa Romeo. Marchionne heeft afgelopen jaar laten weten dat er pas voorbij de Stelvio gekeken zou worden als alles volgens plan verloopt met de Giulia en de D-segment SUV. Hieruit mogen we dus alvast concluderen dat FCA het licht op groen heeft staan. De tweede SUV wordt steevast in verband gebracht met Mirafiori. De grote Fiat-fabriek wacht al jaren op een degelijke productie en via de SUV’s van Maserati en Alfa, moet deze productielocatie weer een grote stap in de goede richting kunnen zetten. Het overleg met vakbondsgroep FIM-CISL heeft dus vooral plaatsgevonden om te polsen of FCA haar plannen ook daadwerkelijk doorzet.

Alfa Romeo keert dus ook terug in het hogere segment. Een topmodel sedan is een model waar nog niets officieels over gezegd wordt, maar enkel over wordt gespeculeerd. Deze zou logischerwijs ook uit Turijn komen en bereikt volgens de geruchten tegen 2020 de productiefase. Veel zal opnieuw afhangen van de resultaten die met de SUV’s zal worden behaald. De Grote SUV van Alfa Romeo zal overigens naar verwachting naast de Maserati Levante van de band rollen straks. We verwachten de eerste proefmodellen op de weg ergens in de loop van dit jaar, terwijl de productiefase medio 2018 bereikt zal worden.

Over de volgende generatie Giulietta klinkt steeds luider door dat Pomigliano d’Arco zich daar op voor zal mogen bereiden straks. Maar de voortgang van dit plan zal in sterke mate afhangen van de markttendens en opnieuw de resultaten met de bestaande modellen in de hogere segmenten. In maart is er overigens een topoverleg met de bonden over het plan rond deze grote fabriek, waar nu alleen nog de Panda wordt geproduceerd.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Grote SUV Alfa Romeo inderdaad in 2018

  • 8 januari 2017 om 08:18
    Permalink

    Voor mij zou de giulietta voor gaan , maar ik denk dat ik er geen verstand van heb .

    Beantwoorden
  • 8 januari 2017 om 11:10
    Permalink

    Een grote SUV is voor de VS en China erg belangrijk, maar ook hier in Europa als vlaggeschip! Je struikelt hier in NL toch ook over de Cayennes en XC90’s !

    Beantwoorden
  • 8 januari 2017 om 12:45
    Permalink

    Als er geld verdient moet worden kan je beter met SUV’s op de markt komen.
    De nieuwe Giulietta zou niet zo moeilijk moten zijn lijkt mijn, gewoon een 5-deur hatchback op Giulia basis er van maken.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2017 om 01:17
    Permalink

    Volgens mij wordt ALLES (vanaf Mito opvolger tm E segment SUV/sedan/SW) op het Giorgio platform gebouwd. Daarmee is FCA weer jaren voor op de rest die meerdere platforms moeten gebruiken.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2017 om 07:34
    Permalink

    Ik wil helemaal geen SUV. Ik wil een traditionele Alfa: een sportieve sedan of nog beter een coupé of spider. Ook al is de Stelvio best geslaagd, die belachelijke SUV-gekte verpest het hele automobiellandschap.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2017 om 22:01
    Permalink

    C-segment en markttendens, het is ook echt een niche hè? De D-segmenter Giulia met alle respect voor de prachtige auto, is een brug te ver voor vele C-segmentrijders. Dat worden weer vele Giulietta rijders die tegen wil en dank gaan shoppen bij de Duitse merken als ze niet snel met een opvolger komen…

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 00:29
    Permalink

    De grote Alfa SUV, op een doorontwikkeld Stelvio platform, wordt mogelijk omdat de nieuwe Jeep Grand Cherokee vrijwel zeker ook op dit platvorm gebaseerd gaat worden..

    Beantwoorden
  • 12 januari 2017 om 14:50
    Permalink

    @ Gert Jan Tas: er komt geen Mito-opvolger en mocht die alsnog wel komen, dan zeker niet op het Giorgio-platform.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.