Alfa Romeo productie Italië moet verleden terugbrengen
Er is vandaag de dag niet veel over van het glorieuze merk Alfa Romeo. Dat gold ook voor de fabriek uit Portello in de jaren net na de oorlog (foto’s), omdat het in 1943 hevig werd gebombardeerd. Maar er werd meteen een nieuw plan ten uitvoer gebracht. Een plan dat gericht was op de massaproductie en zelfs export. Het eerste idee voor een nieuwe fabriek werd in 1947 op papier gezet. Op deze foto’s zie je hoe de 1900 begin jaren ’50 het eerste belangrijke model was, wat in een voor die dagen hypermoderne fabriek uit de as herrees aan de Via Gattamelata. Alfa Romeo kwam sterker terug dan ooit. Milaan kreeg Alfa Romeo terug en gisteren werd er een begin gemaakt met het plan om het merk nu ook terug te geven aan Italië (helaas niet ook het merk Lancia). Het doel; Alfa Romeo voor eens en altijd terugbrengen op het wereldtoneel. Een tweede keerpunt in meer dan 100 jaar geschiedenis.
De leiding in Turijn geeft nog niet alles prijs, maar wie oplet ziet dat het om een zeer uitgebreid plan gaat, met veel nieuwe modellen in allerlei segmenten. In het plan staan 9 nieuwkomers tot 2016, waarvan er maar liefst 8 in Italië gebouwd gaan worden. In de communicatie richting de vakbonden en de pers, staat dat Mirafiori kan rekenen op ‘een reeks modellen in het hogere segment‘. Dit is bovendien exclusief de reeds aangekondigde modellen van Maserati uit Grugliasco. Dit kan duiden op grotere Alfa Romeo’s met achterwielaandrijving. Cassino wordt in derde instantie, in de loop van 2014 voorzien van een nieuwe productie, waarbij eveneens export een belangrijk onderdeel zal zijn. Naast een nieuwe Giulietta, kun je hierbij denken aan extra varianten op hetzelfde platform zoals een Sportwagon, sedan, SUV of coupé. Fiat spreekt over meerdere modellen, die op een platform tot stand komen, dat ook gedeeld wordt met Chrysler (lees Compact Wide).
In beide gevallen spreekt men dus over meerdere modellen met betrekking tot deze locaties. Hoewel er in dit verband nog niet expliciet over Alfa Romeo wordt gesproken, mogen we dit toch wel aannemen, aangezien er veel minder aangekondigde modellen die in Italië tot stand zullen komen, het merk Fiat zullen dragen aldus het productieschema. Lancia is zelf helemaal uit beeld verdwenen wat dit betref. Verder is er ook nog de import van een in het buitenland gebouwde Alfa Romeo, wat natuurlijk de aanstaande Duetto is uit Japan (2015).