Groen licht voor opvolger Alfa Romeo 8C

De Alfa Romeo 8C Competizione krijgt een uitermate exotische opvolger. Dat wisten we al dankzij het investeringsplan dat afgelopen voorjaar nog door Sergio Marchionne is gepresenteerd, maar Alfa-baas Tim Kuniskis benoemde het onlangs opnieuw. Dat kan duiden op een in gang zetting van het project dat niet over één nacht ijs zal gaan en als doel heeft om een merk als Alfa Romeo zonder mitsen en maren mondiaal te positioneren als benchmark van uitermate sportieve en technisch hoogstaande automobielen. Precies waar het merk in een ver verleden al furore mee heeft gemaakt.

Er is geen tijdsschema verkondigd door Kuniskis, maar dat is bij een project als deze ook niet van groot belang. Het lijkt erop dat Alfa Romeo na 8C en 4C opnieuw een statement wil maken en dat het bij het volgende project vooral ook de techniek van de toekomst wil onderstrepen, oftewel de kracht van elektromotoren. Toch benadrukt de voorlopige werktitel een klassiek 8-pits concept, alsof we niet hoeven te vrezen dat de volgende exoot van Alfa op wat ‘onnatuurlijke wijze’ fluisterstil zal zijn. Alfisti kunnen dus met een gerust hart blijven verlangen. Een hybride met Ferrari-DNA ligt naar alle waarschijnlijkheid in het verschiet. Het hypothetische vermogen ligt op minimaal 700 pk en de top boven de 300 km per uur (0-100 in minder dan 3 seconden). De prijs zal boven de twee ton in euro’s liggen.

We spraken op AutoEdizione al eerder over een serie sportwagens die op termijn mogelijk ontwikkeld zullen worden op Modenese bodem. Inmiddels is men in de oude Maserati-fabriek in de Emiliaanse stad al behoorlijk gerustgesteld over het daadwerkelijk in gang zetten van deze exclusieve productie. Vermoedelijk gaat het om auto’s met middenmotor die behalve voor Alfa Romeo ook een ideale basis vormen voor een nieuwe Maserati. Sommigen spreken zelfs over een instap-Ferrari met blok achter de stoelen, dat als reïncarnatie van de Dino zou kunnen functioneren. Stuk voor stuk gaat het hier om een gelimiteerde productie met elk heel eigen karakteristieken en een duidelijk eigen DNA. Volledig elektrische versies met deze basis liggen misschien ook in het verschiet. De nieuwe Alfa 8C is zoals we al eerder vertelden trouwens heel misschien zelfs het centrale punt voor nieuwe stap in de terugkeer naar de autosport.

Deel dit artikel:

16 gedachten over “Groen licht voor opvolger Alfa Romeo 8C

  • 12 januari 2019 om 16:50
    Permalink

    Ik vraag me steeds af wat Lancia al die jaren verkeerd heeft gedaan

    Beantwoorden
  • 12 januari 2019 om 16:52
    Permalink

    Grote auto’s bouwen? …of was dat iets voor Amerikanen. Lancia kan prima terug komen met krachtige schone luxe sedans en hete vierwielaangedreven hatchback en coupé

    Beantwoorden
  • 12 januari 2019 om 17:10
    Permalink

    Op zich fijn nieuws, al staat er geen planning bij. Toch blijft de vraag waarom wel investeren in een auto waar er 200 van verkocht gaan worden en niet in auto’s waar er 20.000 of 200.000 van verkocht worden. Bv een nieuwe Delta, Mito of Punto. De Hoekree’s van deze wereld zullen zeggen dat dat is omdat daar te weinig winst op wordt gemaakt. Maar niks verkopen, je personeel thuis laten zitten en je dealers over de kop laten gaan levert ook geen winst op. En daarbij:het duurt allemaal te lang. Met de nu in Italië vastgestelde ecobonus gaat FCA ook op de Italiaande markt kelderen. Tenzij ze snel de firefly met hybride uitrollen in alle modellen en zsm daarna een e500, een eLancia en een Punto met e- en hybrideaandrijving op de markt zetten.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2019 om 18:16
    Permalink

    Waarom er in geïnvesteerd gaat worden? Het wordt de basis voor het toekomstige Le Mans project, vanaf 2021 mogelijk, met natuurlijk enorme publicitaire waarde omdat vele autofabrikanten in de nieuwe Le Mans formule gaan meedoen.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2019 om 18:16
    Permalink

    Cc hans.
    Marketing heet dat .
    Je maakt een bijzonder product wat veel bekijjks heeft.
    Daarna mask je op basis van dat product weer betaslbare dingen .

    Beantwoorden
  • 12 januari 2019 om 22:07
    Permalink

    Delta, Mito of Punto.
    Een nieuwe Delta komt er niet.
    De Mito zou opgevolgd gaan worden door een B-segment SUV.
    De Punto zou opgevolgd worden door een nieuwe 5-deur 500.
    Er zou wel een nieuwe Lancia Ypsilon komen en misschien op basis van de Braziliaanse Fiat Argo.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2019 om 17:09
    Permalink

    Fijn als er daarna eindelijk nieuwe en betaalbare auto’s komen maar als voor die tijd de dealers over de kop of over op een ander merk zijn, is er niemand meer om de auto’s te verkopen.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2019 om 18:45
    Permalink

    Ja groen licht maar het licht bij FCA springt net zo snel op rood ..
    Opvolger voor de Punto Opvolger voor de Delta.. Guiletta . Also de Stratos zou er komen

    Beantwoorden
  • 13 januari 2019 om 22:34
    Permalink

    Er waren plannen om Maserati en Alfa Romeo samen apart onder te brengen zoals ze met Ferrari hebben gedaan.
    Door dit soort dingen aan te kondigen stimuleren ze de financiën om dat mogelijk te maken.
    Wat er dan nog over blijft van FCA is dan afwachten, FIAT en Chrysler stellen niet zo heel veel meer voor.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2019 om 20:46
    Permalink

    Mmm fiat stelt niet zoveel voor ok dan
    Nogmaals fiat verkoopt niet alleen in europa.
    In europa is bijv de 500x de best verkopende crossover.
    De ducato verkoopt prima de panda net zoveel als 2017 net als de 500
    Ja de punto is weg eeuwig zonde maar kijk naar andete merken ford bijv alle normale auto s gaan er uit volkswagen zegt zelf kleine autoos worden te duur door milieuregels.kortom er gaat veel veranderen in de autowereld.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2019 om 10:00
    Permalink

    Van de 13 reacties hier,

    Zijn er 8(!!!), die een goed nieuws-artikel gebruiken om hun ongenoegen te uiten over de koers die FCA vaart. En eigenlijk is dat nog een vrij gunstige verhouding.
    Zelfs als het een sportwagen pur-sang is, loopt men hier nog steeds, ik zou bijna zeggen ‘puberaal te janken’. En het meest trieste is nog wel, dat het eigenlijk met elk artikel gebeurt. Er is geen artikel op Autoedizione die niet wordt gebruikt om klagen en te mauwen, over FCA en haar beleid. Als er een nieuw model wordt gepresenteerd, is het weer niet goed, want deze had er al lang moeten zijn, of deze gaat FCA niet redden, etc, etc. Wat wil je dan? Dat FCA onder ‘Duits’ management komt? Klopt, heerlijk steady en voorspelbaar mbt de modellen en de tijdstippen van de modellen die ze uitbrengen. Of een Lamborghini, die eens een baanbrekende design combineerde met techniek en de laatste jaren net zo om aan te zien is als ‘Donatello Versace’… Dan liever de Aziaten, zoals Mahindra&Mahindra, kijk eens wat er met PiniFarina gebeurt; gewoonweg briljant! Of wat Geely met Volvo onderneemt.

    Als beheerder van deze site (chapeau @Lancia4Ever !!!) vraag je je toch ook af waar voor je het doet; toch niet om elke dag die bak ellende van altijd beter wetende negatieve fanboys over je blog heen te krijgen?
    Ik vraag me af zijn het liefhebbers geworden van de italiaanse auto, om lekker te kunnen droefsnoeten, of omdat het ook echt mooie auto’s zijn?
    Ja we weten wel, de dagen van technische vernuft en dat er hemels-mooie bolides dagelijks van de band rolden, er niet meer zijn. Get a life; Tijden veranderen.
    Persoonlijk vind ik de mind-set, die hier zichtbaar is in en in triest. Ik houd het er maar op, dat degene die het wel lezen en niet reageren een iets constructievere gedachtengang hebben over de nog steeds mooie producten die uit de FCA rollen.
    Een discussie is niet erg, dat moet zelfs kunnen op een blog, maar al klagend en huilie-huilie, je ongenoegen op altijd dezelfde manier blijven uiten… dat is geen mening, dat is sneu.

    Oh, dan is er ook een @Hilbert, die een karikatuur van de keyboard-warrior/troll is door bij elk item over welk merk dan ook over Lancia te beginnen. Dat zou niet erg zijn, Lancia is een geweldig merk, ware het niet dat er geen zinnig woord er uit te halen, noch aan vast te knopen is, nagenoeg nul bijdrage levert en zonder enige uitzondering altijd negatieve lading heeft, of hebben we hier met een ‘echte’ liefhebber te maken, dat kan natuurlijk ook…

    Overigens een meevallertje dit keer wel: niemand die voor de zoveelste keer over een SW-versie van een Giulia begon te zeuren en over gemiste kansen en zo en bladiebla…

    @lancia4Ever en de rest van de beheerders: keep doing the good work en fijn dat jullie regelmatig met leuke nieuwtjes komen, over die heerlijke italiaanse auto’s, zo ook dit nieuws over een nieuwe sportieve Alfa!

    Beantwoorden
  • 18 januari 2019 om 14:44
    Permalink

    Bedankt Di Segno, om dat eens duidelijk gezegd te hebben: De beste stuurlui staan aan wal. Het is al te gemakkelijk om over elk nieuwsbericht een dikke negatieve brij uit te storten, een plaat die al lang moe gedraaid is. Het bederft de pret van elk positief ingesteld mens, die wil genieten van Italiaans autonieuws…
    Mijn petje af voor de moed en volharding van Lancia4ever: doe zo voort!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.