Groen licht voor Gigafactory in Termoli
Maar 370 miljoen euro.
Dat is het bedrag wat al voldoende blijkt te zijn, om het geheel in gang te zetten. Rome hoeft dus enkel wat kleingeld in te leggen zou je kunnen zeggen. Het bedrag van de overheid zal vooral gebruikt worden voor de herstructurering van het bestaande gedeelte van de fabriek. In totaal is er op termijn 2,5 miljard mee gemoeid om van Termoli een grote batterijfabriek te maken. Dat Tavares de overheid recent nog aan de jas trok met een halve waarschuwing, vinden we met het horen van dit bericht wat curieus. Wellicht is er halverwege ergens sprake geweest van spraakverwarring, of heeft de plotselinge druk op de minister van economische zaken Gilberto Pichetto Fratin toch z’n vruchten afgeworpen. Stellantis verklaart nu in ieder geval dat er nooit twijfel over het plan heeft bestaan.
Morgen een centraal overleg.
Het nieuwtje dat er een akkoord is over de Stellantis motorenfabriek in Termoli, valt bijna samen met een op handen zijnde groot overleg tussen de vertegenwoordigers van de Italiaanse auto-industrie, de vakbonden en de mensen van de regering Draghi morgen (9 februari 2022) in Palazzo Chigi. De toekomst moet worden besproken en voor de regering in Rome staat er veel op het spel. Het is hoog tijd om eindelijk weer eens structurele groei te kunnen realiseren op het schiereiland.
ACC.
De werktitel van de nieuwe fabriek voor baterijen is ACC (Automotive Cells Company) en betreft een samenwerking tussen Stellantis, Mercedes Benz en Total Energies. In het Duitse Kaiserslautern en het Franse Douvrin, werkt men aan de realisatie van fabrieken van ongeveer dezelfde omvang als in Termoli. Het gaat om batterijfabrieken met een capaciteit van 24 Gwh. Als alle drie fabrieken draaien kunnen circa 1,5 miljoen auto’s worden voorzien van batterijen, ongeveer 500.000 per fabriek.