Groen licht voor ‘Fabbrica Italia’… op één vakbond na
Het vermeende uitstel van enkele cruciale producten voor de Fiat Group zijn een schril contrast op de voortvarende berichten die vandaag naar buiten komen rond het plan ‘Fabbrica Italia’…of toch niet.
De Italiaanse bonden zijn het namelijk eens geworden over de doorvoering van het model dat momenteel van toepassing is op Pomigliano d’Arco, waar men zich momenteel klaarmaakt voor de productie van de nieuwe Panda. Opnieuw is het alleen de metaalarbeiders club FIOM-CGIL dat voorlopig nog nergens mee akkoord gaat.
Helaas is dat een lastige knoop en is het klimaat rond eventuele onderhandelingen uiterst explosief en zonder enige vooruitgang. Vrijwel het enige maar ook direct het meest lastige probleem voor de Italiaanse autobouwer. Zonder de goedkeuring van de FIOM-CGIL wil Fiat Group namelijk de sprong niet eens wagen, aangezien het riskant zou blijven door allerlei problemen die hierdoor op de loer blijven liggen. Pas als hier een oplossing voor te vinden is, kan Lingotto zich storten op de meest efficiënte indeling en planning voor iedere fabriek in Italië. Giuseppe Farina van de FIOM zegt dat ze de juiste onderhandelingsvolgorde hebben bepaald maar dat er eerst vooral een uiterst gedetailleerd investeringsplan per fabriek op tafel moet komen van de kant van FGA. De fabrikant wordt verweten dat het veel te weinig wil toezeggen en dat het met de bond alleen iets kan bereiken als het zich aan de afspraken uit het verleden wil houden.
Is het gerucht over uitstel van de komst van de Panda en de Ypsilon (die twee hangen onlosmakelijk met elkaar samen vanwege Tychy en Pomigliano) dan misschien een gevolg van deze mogelijke vertraging? Het klinkt misschien extreem maar het zou ons niet helemaal verbazen. Fiat Group staat in dat geval dus behoorlijk met de rug tegen de muur.