Goede halfjaarcijfers FCA en spoedig een productieplan tot 2022

Het eerste halfjaar van 2017 is voor FCA eentje om trots op te zijn. Het geld stroomt binnen dankzij juiste investeringen met een indrukwekkende som van 1,155 miljard winst over het tweede kwartaal en dus een toename van 260%. Na het eerste halfjaar komt de teller op een winst van 1,796 miljard euro wat meer dan het dubbele is (+125%) ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het beste resultaat sinds 2011. De beoogde omzet voor dit jaar komt op een bedrag tussen de 115 en 120 miljard euro. Toch was het voor FCA vandaag geen feest op de beurs met deze klinkende cijfers. De schuldenlast wordt namelijk minder hard afgelost dan verwacht. Deze komt nu na een jaar op 4,2 miljard (van 5,1 miljard), maar de afname gaat dus minder snel dan men hoopte (namelijk tussen de 3,65 en 4,07).

FCA blijft na deze periode stabiel in de VS en groeit in Azië (+43%), Latijns-Amerika (+18%) en Europa. De toename van de verdiensten is vooral te danken aan de resultaten in de hogere segmenten met Maserati als grootste inkomstenbron op dit moment. Dat merkt plust stevig op alle continenten, dankzij de Levante. Jeep zorgt (mede dankzij de nieuwe Compass) ook voor een een redelijk goede balans in de VS (-1%), ondanks het schrappen van de Chrysler 200, Dodge Dart en Jeep Patriot. In Europa zorgen Alfa Romeo en Fiat (Tipo) voor ene degelijke toename (+8%).

Marchionne sprak positieve woorden over de toekomst. Hij verwacht een goede opvolger te mogen aanwijzen vanaf 2019 en denkt zelf intussen mee over nieuwe investeringen in de periode erna tot 2022. Investeringen die gewoon door zullen gaan aldus de CEO in donkere trui. Overigens zal over deze periode het komende halfjaar reeds het een en ander bekend worden gemaakt. Ook is Marchionne vol vertrouwen aangaande de rechtszaak in de VS vanwege het emissiedebacle. Eind volgend jaar zal de man die ruim 10 jaar geleden Fiat redde zich terugtrekken uit FCA, maar zal hij wel de leiding houden bij Ferrari en neemt hij plaats in de raad van bestuur van Exor, het moederbedrijf achter de Italiaanse autofabrikant waar de familie Agnelli nog altijd grootaandeelhouder van is.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Goede halfjaarcijfers FCA en spoedig een productieplan tot 2022

  • 27 juli 2017 om 22:44
    Permalink

    Schuldenlast gehoopt tussen 3.7-4.07, met 4.2 dicht in de buurt maar het belangrijkste is dat er sowieso progressie wordt geboekt ook op dit vlak! Dan weet ik weer even voldoende om elders de schuldenlast bashers de mond te snoeren!

    Beantwoorden
  • 28 juli 2017 om 09:16
    Permalink

    Mijn Giulia 2.2 AT is ook binnen! Heerlijke auto! (klein beetje bijgedragen aan het resultaat 😉 ) Ben alleen nog in afwachting van de Eibach veren; zijn voor mijn aslast (zwaarder dan de handbak) nog niet beschikbaar helaas.

    Beantwoorden
  • 28 juli 2017 om 15:42
    Permalink

    Die schuldenlast is nu echt geen probleem meer. Adjusted EBIT over het 1e halfjaar was 3,4 miljard euro.

    Ik hoop dat men deze keer met een productieplan komt dat (enigszins) klopt. Tot nu toe klopte er van de productieplannen van de afgelopen jaren niet bijster veel. Of modellen kwamen niet, of veel te laat. Ik ben benieuwd of er toch nog een Giulia SW komt op korte termijn en of de Alfieri Cabrio nog komt.
    Verder ben ik benieuwd naar een nieuwe Punto en de uitrol van de Firefly motoren in Europa. Maar goed, zelfs al doet Marchionne uitspraken over een productieplan, ik wil eerst de modellen in werkelijkheid zien voor ik het geloof.

    Beantwoorden
  • 29 juli 2017 om 00:27
    Permalink

    Alfa Romeo en Maserati en Ferrari zullen giga worden nu de Duitse auto industrie het toch echt lastig heeft met hun kartel afspraken. Er zullen straks meerdere alternatieven zijn als alleen de Duitse 3. FCA kan rustig verder groeien en heeft nu echt een gezonde toekomst voor Alfa Romeo zal brand building in de VS verder belangrijk zijn.

    Dit kunnen ze doen met bijvoorbeeld F1 wat tegenwoordig weer heel populair aan het worden is! DTM is dood WEC is dood teminste LMP1. DTM is zo makkelijk om het wel goed te doen: Regels gebruik een deel van de GT4 regels maar dan met D-segment Sedans kan BMW weer een M3 inzetten maak de bodykit nog ietsje dikker en maak een plan om of 2.0 liter tubo motoren te gebruiken of 6 cilinders met een leuke brandstof die heel schoon is zoiets! En verkoop dan auto’s aan klanten teams!

    We gaan het zien waar FCA allemaal mee gaat komen ik denk dat een mooie E-segment Sedan op Giorgio basis voor Alfa Romeo geen slechte zet is. Ook de nieuwe Giulietta zal RWD moeten krijgen dan ben je uniek en kun je deze C-segment auto ook echt serieus in de USA verkopen. Maak op basis van dit onderstel nog een mooie SUV voor Alfa Romeo. En ik denk ook aan een hele mooie Giulia Sprint coupe en Spider en opvolger voor de Alfa Romeo 4C nu Alpine en Porsche eigenlijk het zelfde doen.

    Maserati moet gewoon wonderschone sedans en coupe’s maken en SUV’s met of zonder Hybride deze kun je dan ook gebruiken voor Alfa Romeo.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.