Goed nieuws voor Fiat Mirafiori eind deze maand
Sergio Marchionne zou gisteren persoonlijk een gesprek zijn aangegaan met de vakbonden Fim-Cisl en Uilm-Uil, om alvast wat druk weg te nemen, die de afgelopen tijd is ontstaan door de toenemende zorgen rond de toekomst van Fiat in Italië. De bijeenkomst vond plaats op een dag dat bekend werd, dat de Europese markt in september een terugval noteerde van -11%. De grootste neergang in 19 jaar. Fiat was de op een na grootste daler met -19% en heeft vooral last van het slechte klimaat op de belangrijke thuismarkt. Het is voor Fiat SpA een moeilijke tijd op het oude continent. Kredietbeoordelaars schrijven negatieve kanttekeningen bij het toekomstperspectief van de firma uit Turijn, ondanks successen elders in de wereld.
Desalniettemin heeft de CEO in donkere trui gisteren aangegeven dat hij niet van plan is, om na Termini Imerese nog een fabriek te sluiten op Italiaanse bodem. Hij herhaalde hiermee de boodschap van afgelopen zomer. Op 30 oktober volgen meer concrete aankondigingen aangaande het productieplan, maar gister werd in de wandelgangen al druk gesproken over Mirafiori. In relatie tot deze grote fabriek zal een exportplan gerealiseerd worden, dankzij de bouw van compacte SUV’s. Hoewel algemeen wordt aangenomen dat het om producten voor de merken Fiat en Jeep zal gaan, werd nu ook Alfa Romeo weer met dit plan in verband gebracht.
“werd nu ook Alfa Romeo weer met dit plan in verband gebracht.”
Dat lijkt me logisch dat ze ook de AR mini suv daar maken je gaat toch geen Jeep in Italië bouwen en een AR broertje in de USA dat is de omgekeerde wereld. Ik zou de Gulia ook in Italië bouwen overigens maar dat is weer een ander verhaal als je op dit platform verder niks maakt in Europa dan is het handiger omdat op 1 locatie te houden ivm kosten.
Ik ben wel heel benieuwd wat het gaat worden in de toekomst of ze AR’s meer weten te verkopen buiten de EU dan binnen. Zou moeten kunnen natuurlijk wat de klanten kring hebben ze met het huidige aanbod flink uitgedund. En het terug winnen daarvan is vermoedelijk 10x lastiger dan de nieuwe markten aanboren waar ze het merk alleen nog maar kennen uit geschiedenis boeken e.d.
Zouden er straks meer giulia’s verkocht worden in de VS dan 156 jes in de EU? De 159 verslaan is makkelijk dat is een miskend model dat door de GM deal massaal veroordeeld is (ten onrechte).
Zo simpel is het eigenlijk niet; de mini suv’s van Fiat en Jeep zijn B-segmenters (Small) en een toekomstige Alfa suv is tot nu toe altijd nog een C-segment model geweest (Compact). Het is logischer dat die in Amerika wordt gebouwd samen met de opvolger van de Liberty/Compass. De vraag is dus wat het precies gaat worden.
@Lancia4Ever
misschien een nieuwe verrassing en krijgen we naast een C evo suv ook een B-evo suv van Alfa die naast de 550 x komt zou niet slecht zijn want de markt van deze dingen is groot. Geef mij maar een coupe of sedan maar als ze hier geld mee binnen harken is het goed voor het merk.
lijkt me super, maar dan misschien wel iets sportiever qua looks! Er is wel een keer een mule gespot (zo’n Qubo) met AR wielen eronder. Nieuwe 5 deurs MiTo-achtige is ook welkom 😀