Glimp van de Alfa Romeo Tonale concept

Geen Rombo maar Tonale heet de nieuwe compacte Alfa Romeo, die als kleinere broertje van de Stelvio door het leven mag gaan. Ook Tonale is de naam van een bergpas (net als Stelvio). De pas ligt op 1800 meter boven zeeniveau op de grens tussen de regio’s Lombardije en Trentino – Alto Adige. Marketingtechnisch noem je de Tonale een CUV, maar dat is verder niet interessant. Of Alfa Romeo het model ook Tonale zal laten heten, wanneer deze in de productiefase komt, is nog onduidelijk maar misschien wel aannemelijk. Net zo aannemelijk is het overigens ook dat het eindproduct er bijna net zo uit zal zien.

Na een dag van silhouetje staren, ging vanavond het doek er vast af. We zien een scherp gelijnde compacte SUV, waar ze bij Mazda en Jaguar misschien wat onrustig van worden. De snit is eigenlijk direct al wat Italiaanser te noemen dan de Giulia en de Stelvio. Een prachtige scherpe neus met weggedoken koplampen zoals we dat ook kennen van de 159 en Brera/Spider, maar ook de Montreal uit het verleden en de recentere Pandion en Duettottanta studiemodellen van respectievelijk Bertone en Pininfarina.

Erg mooi om te zien dus, dat Alfa Romeo het direct aandurft om ook een wat nieuwe designkoers in te slaan, in plaats van een soort update te lanceren van wat we reeds kennen. De Tonale concept heeft een sexappeal waar een groot jong publiek mee aangesproken zal worden. Het platform is het bekende modulaire onderstel van de 500X, Renegade en de Compass met voor- en vierwielaandrijving. Kostentechnisch is dit model voor FCA dus prima te verkopen, zonder al te veel risico. De naam is voor de Angelsaksisch sprekende mensen misschien wat wennen, maar met een Brexit voor de deur wellicht ook weer wat minder belangrijk…

De Italiaanse markt wordt de voornaamste, maar we verwachten bij deze aanblik dat de rest van Europa er ook gevoelig voor zal zijn. Zeker met de juiste zakelijke motoren, zal ook in ons kikkerlandje deze Alfa van zich laten horen. Wellicht meer nog dan de Giulietta, waar dit model eigenlijk de directe vervanger van is. Overigens is gezien de vormgeving van de lessenaar (foto onder) in de zaal, goed te zien dat het morgen tijdens de persintroductie vaak over stekkers zal gaan. Alfa Romeo zal dus helemaal aan de hybride gaan.

Deel dit artikel:

27 gedachten over “Glimp van de Alfa Romeo Tonale concept

  • 4 maart 2019 om 20:54
    Permalink

    Fijn om weer iets nieuws te zien van Alfa Romeo! Hoe laat kunnen we morgen beelden verwachten?

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 21:01
    Permalink

    Spectaculair !

    Hopen dat het eindresultaat echt zo wordt, en inderdaad zoals verwacht op dezelfde basis als Renagade/Compass.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 21:49
    Permalink

    Yes!!!

    Dat ziet er goed uit! Die velgen zien er wel extreem groot uit! Overigens zelf is het ook geen kleine wagen. Is dit de enige info mbt de aandrijflijn?

    Even geheel off topic
    @Hilbert
    Ik verwacht van jou inhoudelijk, geen opmerking die intellectueel hout snijdt, zelfs nog niet zoiets zachts als een leverworst. Ik vraag me dan wel weer af, of jij dan zelf echt niet door hebt, dat een baksteen meer gevoel voor timing heeft dan jij. Voor mij is dat wel een bizar fenomeen; iemand die bij mij de indruk wekt schoonheid te kunnen waarderen; Lancia en dan alleen meer dingen kan tikken, die het niveau opgedroogd uitwerpsel bijlange na niet halen. Hoe ervaar jij dat eigenlijk?

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 21:59
    Permalink

    Die lijnen zien er veelbelovend uit. Ik lees het overal, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat deze Alfa op een verouderd onderstel uitgebracht gaat worden. Dat zou betekenen dat Alfa weer op de oude manier zou gaan werken, terwijl men meer de leidende rol binnen het concern wil zijn.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 22:18
    Permalink

    @Edwin
    Veroudert onderstel ??? De Compass heeft een hypermodern onderstel, zonder twijfel voor de Tonale stevig aangepast.

    @Do Segno
    Wat Hilbert betreft, zeg maar zo: gestoordheid kent vele vormen.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 22:19
    Permalink

    Woedt hier maar weer bevestigt wat ik steed al zeg hier .
    Komt echt allemaal goed geloof me.
    Onderstel word ook aangepast aan alfa normen.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 22:29
    Permalink

    @Henk, ik zeg niet dat het vergane glorie is of zo. Maar als Alfa het boegbeeld wilt zijn, kunnen ze niet met een platform aankomen zetten van zeg 6 jaar oud. de 500x was er namelijk al in 2015 en deze Alfa zal waarschijnlijk pas in 2020 in de showroom staan.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 22:38
    Permalink

    Platform is maar een beperkt begrip, worden door de jaren steeds aangepast naar nieuwe en moderne eisen.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 22:45
    Permalink

    Deze zal maatje groter zijn dan de 500X die onderstel deelt met Renegade, niet met de Compass.
    Fijn dat er nieuw model komt. Hard nodig ook. Even afwachten wanneer ie eindelij komt en hoe ie er dab echt uit gaat zien. Neus lijkt veelbelovend. De taillelijn helaas niet. Zo’n sterk oplopende taillelijn achter zie je bij heel veel auto’s, maar maken dat zicht schuin naar achteren erg slecht is. Dus op dat punt heeft Hilbert gewoon gelijk, niet onderscheidend maar mode volgend. Daarbij vind ik het ook niet mooi, maar dat is persoonlijk. Ook niet mooi zijn de oversized wielen maar dat zal bij de marktintroductie wel een normale maat worden.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 23:18
    Permalink

    “Alfa Romeo zal dus helemaal aan de hybride gaan.”. Dat hoop ik niet, want die markt is al weer op zijn retour. Die stap kan FCA beter overslaan om niet nog meer achter de feiten aan te lopen. Ik verwacht en hoop op niets minder dan een BEV in dit nieuwe model, zoals alle relevante concurrenten vanaf 2020-2021 ook hebben.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2019 om 23:25
    Permalink

    Kijk nog eens goed naar die foto’s. Wat een super spektakel stuk! Een nieuwe en moedige design richting die Gulia en Stelvio en de rest van de automarkt doet verbleken. Hopen dat ze de moed hebben het eindresultaat niet teveel laten afwijken.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2019 om 09:32
    Permalink

    De neus van de Tonale op deze “foto’s”(?) is heel anders dan van de foto waarbij de auto onder een grijs doek staat; hele andere koplampen. Of is dat een andere auto?

    Ben erg benieuwd naar dit model, was in de Giulia erg proppen met die kleine op de wintersport; maar met één kleintje gaat het nog wel. Twee daarentegen 😬..

    Beantwoorden
  • 5 maart 2019 om 10:32
    Permalink

    @RB
    Wat is er anders aan dan? Is exact dezelfde auto.
    Met betrekking tot de onderstel opmerkingen: volgens Italiaanse bronnen staat die inderdaad op het 500x en Renegade onderstel. Dus niet het Compass onderstel. Dat zou jammer zijn.
    Ultieme stunt zou een volledig elektrische versie zijn onder de 50.000 euro. Ben benieuwd of Alfa dat gaat aandurven.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2019 om 11:00
    Permalink

    Er is nogal verwarring maar de Compass heeft hetzelfde onderstel als de Renegade, maar met verlengde wielbasis.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2019 om 11:21
    Permalink

    Onderstel zal totaal aan alfa aangepast worden
    Dit is weer een mooie dag voor liefhebbers van italiaanse auto.s
    Ook fiat zal de concept panda laten zien .

    Beantwoorden
  • 5 maart 2019 om 12:03
    Permalink

    Zeer mooi. Maar wrs buiten budget. Voor mij dan toch. Ben ondertussen zeer benieuwd naar de concept Panda.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2019 om 12:11
    Permalink

    Marcello.
    Er is sprake van ook een B suv voor alfa .dus een model onder deze.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2019 om 14:00
    Permalink

    @thomas: inmiddels heb ik meer foto’s gezien; inderdaad! Bij de eerste foto’s leken de koplampen wel erg plat tov die met doek. Nu beter beelden gezien. Mooie auto! Ben benieuwd naar de techniek. Zo’n auto behoort imho achterwiel of vierwielaangedreven te zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.