Giulia verleidt Duitsers tot auto’s met emotie
De Alfa Romeo Giulia begint nu ook ook de rest van Europa steeds meer te verkennen en inmiddels is dat ook op de eerste nationale tv-zenders terug te zien. Duitsland is uiteraard belangrijk voor de indrukwekkende D-segment Alfa Romeo. Het reclamespotje heeft min of meer dezelfde lading als de Italiaanse versie (onderaan dit bericht), maar zo in het Duits en met de uitspraak ‘men zei tegen me; word nooit verliefd op een Italiaanse‘ is het onze favoriete versie van het spotje dat mensen oproept om emotie in een auto niet te mijden. Voor deze moraal is wellicht gekozen omdat men maar al te goed weet, dat in dit segment vaak ook om nogal rationele redenen voor een bepaald merk wordt gekozen. Dat betreft dan meestal Duitse merken… Ook voor de Amerikanen is met hetzelfde recept gewerkt overigens (midden).
We hadden eerlijk gezegd een krachtiger en meer verrassend spotje verwacht voor de Giulia, maar dit zal zeker niet de laatste creatie zijn, aangezien Alfa Romeo flink van zich zal laten horen de komende jaren. We herinneren ons trouwens nog goed dat bij de lancering van de 159, Alfa Romeo ook met een reclameboodschap kwam, dat een beroep deed op het gevoel voor passie en emotie in de consumerende mens. Ditmaal krijgt deze boodschap een wat diepere lading gezien het technisch imponerende karakter van de Giulia.
Vergelijk deze commercial eens met die van de nieuwe Volvo V70. Dan is dit toch een gedrocht en niets zeggende TV commercial?
Bedoel je niet V90?
Dit is een gemiste kans. Wederom de primaire emotie bespelen, dat kan toch veel beter? Volvo geeft met Zlatan het goede voorbeeld. Welke intelligente voetballer kan Alfa Romeo beter promoten dan Andrea Pirlo? Vooral nu hij in NY speelt, zie ik daar een prachtige commercial in. Een Italiaan in de VS die typisch Italiaanse waarden uitdraagt. En waarom is Pirlo niet op het EK….juist hij kan zijn Giulia niet missen! Volgens Cruijff is zoiets heel logisch.
De reclame van Volvo kopieren met een eigen voetballer, is nog erger dan een gemiste kans; dat is een echte kans verknallen; je product, de Giulia ,die bol staat van authenticiteit even de markt op slingeren op een al beproefde manier van een fabrikant die auto’s produceert met een totaal ander profiel…
Gewoon even op waarde schatten en zoals hij voor de doelgroep bedoelt is en dan is het nog lang zo’n gekke commercial niet
d
Oh!
Te snel met de ‘enter-toets’!
Maar even on-topic: Een commercial maken over een product dat bol staat van authenticiteit; de Giulia en dat vervolgens op dezelfde manier doen als een andere fabrikant, met een auto, die een heel andere profiel heeft getuigt niet bepaald van creativiteit, dat is nog erger dan een gemiste kans, dat is verknalde kans!!!
AR onwaardig dus, laat het op je inwerken, bedenk voor welke groep de commercial is bedoelt en besef dan dat het nog lang niet zo’n gekke reclame is…
Ik vind t nog niet zo verkeerd. Uitgaande van het vooroordeel: begin nou niet aan een Italiaanse…. Gedurfd om dat als uitgangspunt te nemen. Die andere is typisch Amerikaans.
Een ander kopiëren (Volvo) is een zwaktebod en kan verkeerd uitpakken. Maar eerlijk is eerlijk, heel spraakmakend is t ook weer niet. Wat vaak goed werkt is pakkende muziek, dat vervolgens een hit wordt (bv Renault) dat mis ik wel. In dit geval is t “kort maar (redelijk) krachtig, zonder overdaad aan creatieve gekkigheid. Toekomst zal het uitwijzen, product moet het uiteindelijk doen. De overige marketing en het succes daarvan is sterk afhankelijk van de locale markt.
Ben benieuwd of in Nederland een NL VoiceOver gebruikt wordt of juist de Italiaanse versie met ondertiteling. Tekst wordt gelezen en beter onthouden.
@Lancia4Ever
Je hebt gelijk; ik bedoel de V90 spot met Zlatan.
@ Di Segno: voor welke doelgroep is die commercial volgens jou dan bedoeld?
Wat ik niet begrijp is dat ze DNA van Alfa en de historie niet in die commercial naar voren laten komen. Dat is waar Alfa Romeo zich in onderscheidt t.o.v alle andere merken en wat Alfa Romeo zo uniek maakt. (ook bij Amerikanen en Chinezen)
Deze commercial is echt een gedrocht en niet van deze tijd.
Iedereen kan een auto laten rijden in een leuke omgeving en een wauwel tekst er onder zetten. Kijk maar wat de meesten doen.
@Dutchbird,
Werkelijk? Dus jij wilt de allernieuwste AR verkopen met uit het VERRE VERRE verleden behaalde resultaten?! Ten eerste onderscheidt AR zich daar niet echt mee er waren zoveel winnaars voor die tijd en naar die tijd. Uiteraard niet in de ogen van de alfisti… enfin. En de doelgroep is: de hele wereld! Als AR-liefhebber(en dat ben ik!) moet je gewoon een stap terug zetten, even afstand doen van je emotionele binding met het merk en kijken naar de totale automarkt en de overlevingskansen, kijken naar het levensbelang van dit product voor Alfa(EN DIE IS HEEL BELANGRIJK!!!!), dan is het denk ik een heel verstandige keuze geweest om het over een deze boeg te gooien. Laat AR eerst meer weer een een stevige marktpositie veroveren in plaats van toeteren over vergane glorie, laten we wel wezen, want vergane glorie is het, hoe jammer ik het ook vind. En daar heeft de nog niet aangeboorde markt ook weinig boodschap aan, die willen een andere smaak dan wat de duitse drie aanbieden en dat maken ze nu duidelijk, wellicht met gewauwel zoals jij dat noemt. Ja zelfs de commercials zijn gevoelig aan het heersende tijdsbeeld… niet alleen autodesign. Je kunt je afvragen wat gewauwel is, over een ‘er-was-eens-vroegah-verleden’, of over de beleving van een product die NU voor het grijpen ligt? En last but not least bovendien is het altijd makkelijk om van af de wal de stuurman uit te hangen… Ik geef het ze te doen bij FCA en AR, want ondertussen is er wel een enorme prestatie neer gezet!
@DiSegno: +1
Minoz67
iedereen weet dat slatan al heel zijn leven mercedes rijd dus die reclame met volvo slaat gewoon nergens op
Ik vind de Amerikaanse TVC veel beter, dan die Italiaanse en Duitse.
Kijk maar eens naar het verschil in beleving!
https://youtu.be/VyM9ok6Z3PY
Die V90 commercial: Ik zie een commercial die gaat over Zlatan, Zweden en EK 2016, met figurantenrol voor de Volvo V90… Erg sterk inderdaad … En als Zweden zometeen is uitgeschakeld? Erg waardeloos …
Het credo meccanica delle emozioni moet vertaald worden door de creatie zelf en niet door één of andere narcist.
Zojuist voor het eerst op Ned 1 de reclame van de Giulia gezien.