Giulia 2014 wordt Alfa Romeo’s terugkeer naar achterwielaandrijving
Het is inmiddels zeker dat de langverwachte Alfa Romeo Giulia, op een uniek platform komt te staan met achterwielaandrijving. Na veel geruchten en ontkenningen is ons persoonlijk ter ore gekomen dat de opvolger van de 159 een achterwielaangedreven D-segment auto wordt op een geheel eigen platform. Geluiden die onlangs uit Amerika over kwamen waaien blijken dus waar. Gisteren was AutoEdizione namelijk in Turijn, in het technisch centrum te Orbassano, i.v.m. de Lancia Flavia Cabrio. Een woordvoerder, die nauw betrokken is bij de projecten van FGA-Chrysler, vertelde ons daar een aantal interessante feiten;
Zo zal de nieuwe Alfa Romeo Giulia die begin 2014 moet debuteren, op een platform staan die belangrijk zal worden voor de hele Fiat-Chrysler groep wat betreft het D-segment. D-segment is hierbij echter een rekkelijk begrip, want hoewel wij zelf lange tijd een beetje bang waren dat de Giulia een verlengde Giulietta zou worden (ook al beweerden we dapper van niet, op basis van een paar kleine feiten), vertelde men ons dat dit nieuwe platform behoorlijk lang is en dat de Giulia qua formaat tussen de 166 (4,7 m) en de Lancia Thema (5.0 m) in komt te zitten. Een soort semi-topmodel dus, dat zelfs een tikje groter is dan dan een volwaardige D-segmenter als bijvoorbeeld de voorganger 159 (4,6 m). We gokken dat de Giulia zo’n 4,8 m lang zal zijn en dat maakt ‘m een stevige auto. Daarboven volgt inderdaad over niet al te lange tijd een topmodel in het E-segment op basis van Fiat-Chrysler’s nieuwe ‘LY’ platform. De Giulia is volgens de zegsman van FGA een project dat zich inmiddels in een vergevorderd stadium bevindt en erg naar de smaak is van de ontwikkelaars. Passend bij dat waar Alfa Romeo van oudsher voor staat. Over extra varianten zoals een coupé en Spider, werd nog niets gezegd, maar volgens ons ligt de komst van dergelijk modellen wel erg voor de hand. Motorisch zien we krachtige 1.8 varianten en een nieuwe V6.
De positionering doet ons, hoe gek het ook klinkt erg denken aan de Alfa 90 uit de jaren, 80 (foto onder). Deze achterwielaangedreven auto op basis van de Alfetta, was een soort tussenoplossing tussen de Sei en de 164. Het grote verschil tussen toen en nu, is dat het destijds een noodgreep betrof en dat de eenentwintigste eeuwse Giulia juist een nieuwe basis vormt voor het merk als geheel.
Bij onze vraag over het gat dat er dan ontstaat tussen de Giulietta en de Giulia, kregen we te horen dat er een project is dat de Giulietta moet versterken op basis van het verlengde Compact platform (CUSW), met varianten zoals een sedan en een Sportwagon. Echter heeft dit nog geen groen licht gekregen voor verdere uitwerking. Op ditzelfde platform richt Alfa Romeo zich nu eerst op de komst van een SUV. Deze paar gegevens die we te horen kregen, stemden ons zoals je misschien wel begrijpt al heel gelukkig. Al met al toch echt goed nieuws voor Alfa Romeo, als het om de toekomst gaat.
Dat is toch wel heel erg fantastisch nieuws allemaal! Nou maar hopen dat het inderdaad zo gaat gebeuren.
Gaat helemaal goed komen, geduld dus, voor je het weet is t 2014…
Bv een Peugeot 508 is ook al bijna 4.8m als opvolger van de 407 en 607. In die zin zal deze Alfa denk ik ook 2 modellen vervangen, de 159 en bij het grote publiek al bijna vergeten 166. In het E segment hebben we dan de Thema en aan de bovenkant daarvan de baby Maser.
Was het al niet de bedoeling dat de 159 de 156 en 166 verving? Alleen is dat niet zo goed gelukt daar de extra lengte vooral in de neus zit met een te grote overhang.
Maar begrijp ik het nu goed gaat de Giulietta SW nu weer in de ijskast.
Maken ze er ook lichte AWD versies van?
Klinkt als goed nieuws! Wel jammer dat we moeten wachten tot 2014…
Misschien ben ik war cynisch, maar op deze manier zie ik het (in ieder geval in nederland) niet snel goedkomen met alfa. Het o-zo belangrijke C/C-D segment, waar bakken met golf-variantjes, focus-wagons, octavia-combis en 3-series worden geleverd aan de leaserijder wordt dus straks bedient met een project waar nog geen goedkeuring voor is.. en we weten hoe dat soort zaken loopt bij FGA.
Werd er niet eind 2010 geroepen dat we de Giulia sneller zouden zien dan iedereen verwacht? Hoeveel andere projecten hebben we de laatste jaren al in de koelkast/vriezer zien verdwijnen?
En wat de Giulia betreft, RWD spreekt me zeker aan, maar de 166 opvolg truuk wat minder. Met de 159 is alfa al het schip in gegaan omdat de auto als te groot en te zwaar werd gezien om de 156 lekker op te volgen, en nu proberen ze dat zelfde truukje nog een keer…
Hoewel ik je motivatie begrijp, denk ik niet dat Alfa Romeo zich moet laten meeslepen met wat merken als VW, Ford, Toyota e.d. doen. Die massa segmenten zijn toch niet dat waar de winst ligt voor een merk als AR (misschien in Italië, maar daar is Lancia sterker). Uiteraard is het wel slim om de Giulietta en MiTo vers te houden en daar ook eventueel een extra versie naast te zetten, maar zeker niet om de populairste leaseauto te worden. Alfa Romeo moet een mondiale niche worden voor wie van echte auto’s houdt, met een uitgebreid gamma van bijzonder aantrekkelijke modellen. Soort BMW maar dan op z’n Italiaans.
Waarschijnlijk zal het ook niet om een traditionele sedan gaan. Ik verwacht meer iets als de Mercedes CLS.
Gemengde gevoelens… Goed dat er eindelijk iets nieuws is gepland, alleen vrees ik dat de auto te groot en te zwaar zal worden. Om sportief te zijn, moeten er krachtige motoren komen en laat het nu net crisis zijn waarbij iedereen aan downsizing aan het doen is en waar de consument door de hoge taksen naar lagere segmenten afzakt. Een verkoopsucces à la 156 zal het dus niet worden, tenminste niet in Europa. Ik denk dus dat de auto met het oog op de VS is ontworpen en dat wij Europeanen als tweederangsklant worden beschouwd.