Giorgio platform geschikt voor alle merken FCA
Alfa-baas Reid Bigland heeft in Los Angeles na de onthulling van de Stelvio laten weten dat FCA het Giorgio-platform de komende jaren gebruikt zal worden voor meerdere modellen en verschillende merken binnen de groep. Bigland zei dat het platform op vele manieren geschikt is en dat het ook voor andere prestigieuze en minder vooraanstaande merken binnen FCA gebruikt zal worden. Veel specifieker werd de CEO niet, maar deze algemene omschrijving is voor ons al interessant genoeg. Het is min of meer bekend dat Dodge gebruik zal maken van het platform dat onder andere geschikt is voor grotere middensegment auto’s, maar ook een merk als Fiat wordt in de wandelgangen al genoemd (opvolger van de Freemont) en wie weet wat men voor Lancia en of Chrysler in gedachten heeft. Uiteraard staat Jeep als mondiaal merk ook bovenaan de lijst wat het multifunctionele Giorgio-platform betreft.
Fiat Chrysler Automobiles wil met deze basis dus flink aan de weg timmeren op zoek naar een veilige plek in de bovenste regionen van de shortlist van grootste autoproducten ter wereld. Andere techniek zoals hybride en volledig elektrische modellen, maar ook autonome besturingssystemen, zijn een onderdeel van het toekomstige productieplan van Lingotto. Bigland zei hierover dat het niet de vraag is รณf dit zal worden toegepast, maar enkel wanneer.
Lijkt mij logisch als het rendabel wil zijn…
Ben benieuwd wat een 2.2 AT diesel Business Super gaat kosten (en dan wel incl. deze velgen ;-). Iemand een idee? Ik hoop dat dit nog onder de โฌ50.000 blijft…
Klinkt logisch, maar het enige merk dat echt geschikt is voor het Giorgio-platform is Dodge (Challenger, Avenger, Charger). Achterwielaangedreven Fiats of Jeeps? Ik zie het niet gebeuren (de 124 Spider daargelaten).
@rb: ik denk het niet. Een X3 20d met 4wd gaat in basistrim al riant over de 60.000 euro heen.
Het zal vooral zijn voor Dodge en Jeep (de Grand Cherokee en de nieuwe topmodellen Wagoneer en Grand Wagoneer). Het zal me verbazen als het ook voor Fiat gebruikt gaat worden.
Opvolger Maserati Ghibli gaat het gebruiken
Ja, dat was ik vergeten, natuurlijk ook voor Maserati!
@henk
Maserati heeft het ook hard nodig. De huidige Ghibli slaat nergens op. De Giulia is in alles superieur aan de Ghibli en dat geldt ook voor de concurrentie. De Ghibli zou (mits goed uitgevoerd) een prima Lancia zijn, maar voor een Maserati is de auto niet dynamisch genoeg.
De oude Quattroporte (M139) was alles wat een Maserati moet zijn. Een luxe en mooie sedan met een ‘race’ ophanging en motor.
In italie vanaf 39000euro .www.clubalfa.it
De nieuwe Audi Q5 begint bij 61k, de Macan bij 70k. Bij de Giulia zien we dat Alfa kiest voor een vanaf prijs iets onder die van de concurrentie, waarbij het verschil wordt gemaakt in het voordeel van de Giulia na het aanvinken van de optielijst. Het lijkt me dat dit ook bij de Stelvio gebeurt, dus een prijs vanaf 56k lijkt me realistisch.
Het platform lijkt me primair voor Dodge en Maserati inderdaad, maar niet voor een Fiat. De genoemde Freemont was natuurlijk ook geen Fiat maar gewoon een Dodge.
Mocht de prijs echt bij 56k beginnen dat betaal je dus eigenlijk 16k voor alleen een iets hogere Giulia; ik kan nog niet spotten wat de verschillen zijn; beide nagenoeg even lang, zelfde platform, aandrijving (in de basis) en motor. Een 2WD 2.2 diesel handbak beginnende rond de 48-50k lijkt mij realistisch.
Tsja, dat is de markt van SUV’s. Je krijgt een stuk meer blik, zullen we maar zeggen. De prijs zal zo rond de 52.000 euro beginnen denk ik, voor de 2.2 diesel 150 pk in basistrim. Maar dan heb je dus geen 4wd, geen automaat. De door jou gewenste Business Super-uitvoering met automaat en leuke wielen gaat richting de 57.000 euro. En dan heb je nog steeds geen 4wd.
Dan wordt het mij een beetje te gortig (zegge: gaat denk ik niet passen binnen mijn leasebudget en maximaal zelf bij te betalen). Dan toch nog maar eens rijden met de Giulia, de 180 pk handbak kon mij nog niet geheel bekoren; wellicht is de automaat beter. Daarbij bieden de standaard stoelen voor mij niet afdoende steun; zou graag de Veloce stoelen als optie willen zien, maar die kan ik in de huidige prijslijst nog niet terug vinden (nog niet in kunnen zitten, maar die zien er tenminste uit of dat ze voldoende steun zullen bieden ;-)). De standaard stoelen in de 147 en 156 zaten altijd als gegoten. Die van de huidige Giulietta (van na de facelift) zitten ook best goed overigens.
Eerste testrit:
http://www.automobilemag.com/news/2018-alfa-romeo-stelvio-prototype-drive/
Ziet er positief uit!
Afbeeldingen gevonden op autopareri.com
[img]http://www.autopareri.com/uploads/monthly_2016_11/wp_ss_20161125_0001.thumb.png.a7aad31c89cc51ac8e508d03143f5868.png[/img]
[img]http://www.autopareri.com/uploads/monthly_2016_11/Immagine.png.4ab17fcfcd4ab62b6200509216515750.png.101f8cd2c1772775d0fbb0abdb17ed67.png[/img]
wie zegt dat een Ghibli tegenover een Giulia niks is, mmmzzzz ik denk dan dat er iets mankeert aan zijn of haar ogen. De Ghibli is op dit moment een van de mooiere auto;s op de markt (en ik zie ze vaker rijden dan die o zo mooie Giulia).
Eerlijk is eerlijk, als ik 50 K uit mag geven aan een nieuwe auto of aan een gebruikte Ghibli dan hoef ik daar niet lang over na te denken (wordt echt een Maserati).
Ik vind de Giulia een pracht van een auto, maar hij is te duur…. echt te duur…
De Stelvio is prachtig, mooie lijnen, geslaagd als je het mij vraagt. Het is en blijft gissen hoe duur die gaat worden, maar een ding staat vast., hij zal voor ons Jan met de Pet (lees Jan Modaal) voorlopig onbereikbaar blijven (tenzij je alle andere geneugten van het leven laat varen).
Alfa Romeo wordt en is een merk “for the happy few” en wellicht is dat ook maar goed ook..
Het merk dient begeerlijk te blijven…
Als jij een gebruikte Ghibli kan vinden voor 50k… Succes. De Giulia is niet te duur, de techniek, eigenschappen en het design verantwoorden de prijs. Voor iets minder dan wat een A4, 3 Serie of C-Klasse kost, koop je een steengoede, onderscheidende auto. De Ghibli, die is wรฉl te duur. Ja, het design is prachtig (aan de buitenkant), maar verder is het een auto die hopeloos achterloopt op heel veel gebieden (interieur, afwerking, infotainment, veiligheid, brandstofverbruik, gewicht, rij-eigenschappen). Een 5 Serie of E-Klasse kost een klap minder – ook met gelijke motorisatie, maar dat zijn gewoon veel betere auto’s (niet mooier of exclusiever, maar dat is persoonlijk).