Giorgio Evo voor Maserati Granturismo 2021 in testfase
Bredere spoorbreedte…en langer.
Je zou op het eerste gezicht misschien zeggen dat het hier gewoon om een GTA(m) versie van de Alfa Romeo Giulia gaat. De bron zegt echter zeker te weten dat het om een eerste testfase gaat van de Maserati’s nieuwe GT op een grotere versie van het Giorgio platform. Oftewel Progetto M189. De Giulia GTA en GTAm zijn al in een verdere fase van ontwikkeling en hebben een aanzienlijk smallere spoorbreedte (plus andere diffuser met centrale einddemper). Bovendien lijkt deze juul zelfs een tikkie langer als je goed naar de afstand tussen de voorste portier en het voorwiel kijkt. De ontwikkeling die we hier zien doet juichen. Niet alleen omdat hiermee kunnen concluderen dat Maserati duidelijk aan compleet nieuw gamma werkt, maar vooral ook omdat we hier een volledig nieuw groter platform van Italiaanse makelij geboren zien worden.
Toekomstig hoger segment.
De volgende generatie Maserati GranTurismo zal deels en volledig geĆ«lektrificeerd zijn en rolt te Mirafiori in Turijn van de band. Waarschijnlijk vanaf eind volgend jaar als GT en daarna ook als Spyder. De nieuwe drietands GT, komt dus uit dezelfde kraamkamer als de kleine elektrische 500. Een glorieuze comeback voor Europa’s oudste autofabriek voor massaproductie. Het Giorgio Evo platform is een modulair platform dat geschikt zal zijn voor meerdere modellen boven het D-segment. Ook een toekomstige Quattroporte (F) of Alfa Romeo (E) topmodel, zal op dit onderstel tot stand komen. Onder de vlag van Stellantis lijkt Lingotto hofleverancier te gaan worden van seriematig geproduceerde grotere luxeauto’s voor de internationale markt. Iets wat in ItaliĆ« sinds de oorlog niet meer echt op overtuigende wijze is gedaan. Overigens zal Fiat het enige merk met kleinere stadsauto’s zijn, aangezien PSA de afgelopen week liet weten het kleinste segment te willen verlaten.
Dus auto,’s fabriceren waar geen markt voor is..
Is er wel markt voor een kleine stadsauto op benzine? Nee.. voor een betaalbare middensegment auto met zuinige diesel? Nee… Waarom niet? Omdat die markt al meer dan verzadigd is. Een dure elektrische auto met veel marge is altijd wel een verwende klant voor te vinden..