Geruchten (en eigen visie) over FCA’s productieplan tot 2021
De nodige geruchten in afwachting van FCA’s nieuwe productieplan beginnen flink te ronde te doen inmiddels. Volgens een recent geluid uit Italië is de volgende generatie van de Fiat 500 bijvoorbeeld een volwaardige B-segment auto om de concurrentie met de Mini goed aan te kunnen gaan. Onderin zou dan op termijn een nieuw klein model kunnen ontstaan (ook een gerucht) uit bijvoorbeeld Tychy. Melfi zou voor de nieuwe 500 de meest geschikte locatie zijn. Verder wordt er gesproken over een kleine A-segment Jeep, mogelijk op basis van de volgende generatie Panda. Chrysler zou een Crossover ontvangen op basis van FCA’s compacte platform in het middensegment, waarop bijvoorbeeld ook een Lancia zou kunnen ontstaan als eerste tweede model na het tijdperk Ypsilon.
Dat laatste is natuurlijk pure fantasie van ons en hebben we voor het gemak op dezelfde assemblagelijn als een Fiat Crossover geplaatst in het Turkse Bursa. Het is vooral nog buitengewoon onduidelijk welke afwegingen FCA momenteel precies maakt en hoe het plan er precies uit komt te zien. Het doel om uit de rode cijfers te komen speelt hierin een heel belangrijke rol de komende vier jaar. Ook is nu wel duidelijk dat een strategisch partnerschap, bijvoorbeeld met Hyundai-Kia, van levensbelang is voor de productie in het massasegment. De volgende generatie Ypsilon hebben we naar aanleiding van een al wat ouder gerucht naast de nieuwe 500 geplaatst, terwijl het ook denkbaar is dat de Ypsilon helemaal geen opvolger meer krijgt. Een meer ‘lowcost’ Punto staat intussen bij FCA’s Servische fabriek vermeld, ook vanwege een van de vele geruchten.
Als we dan verwachtingen en geruchten, plus een sprankje hoop bij elkaar in één koker gooien, komen we wat de Europese fabrieken van FCA betreft, op dit in onze ogen redelijk realistische schema uit. Fiat’s bedrijfswagenfabriek Sevel in Atessa, hebben we even niet genoemd, al weten we dat hier een splinternieuwe Ducato uit zal komen rollen binnen nu en vier jaar. Belangrijk om te noemen, vonden we de nieuwe kleine Firefly motoren in combinatie met het Mild-Hybrid systeem, dat de 1.3 MultiJet diesel volledig zal vervangen de komende jaren. Een opvolger voor de MiTo hebben we nog als ‘niet in de planning’ gemarkeerd. Als lezer nodigen we je uiteraard uit om je eigen visie hierop los te laten. Veel plezier alvast.
[nggallery id=1181]
Wat mij vooral ontrust is dat er veel geruchten zijn maar eigenlijk in realiteit weinig nieuws. Mij lijkt dat er opzettelijk een bevriezing van de fondsen is – ofwel om de cijfers op korte termijn op te poetsen ofwel omdat er helemaal geen geld is. In ieder geval bezit FCA te weinig slagkracht om op zijn eentje een vuist te kunnen maken in de huidige markt. Zolang er geen nieuwe partner is vrees ik dat we dan ook weinig nieuwe modellen mogen verwachten, buiten de hoogst noodzakelijke. Een herintrede van Lancia lijkt mij in de huidige context dan ook – helaas – een utopie. Hopelijk heb ik het mis…
Jammer dat wilde geruchten en fantasie zo weinig concreets brengen.
Jullie hebben goed manier opgeschreven wat er allemaal nodig is voor continuïteit de komende jaren. Of het ook gaat gebeuren…
Stel ze gaan in Servië B-segmenters maken, Punto en 500L. De 500L is geen hoogvlieger, zeker niet in de V.S. Dan komt de vraag: Is dit voldoende voor Fiat, of is het zinnig nog meer auto’s op hetzelfde platform te bouwen?
Ik denk dat dit de cruciale vraag is of er een nieuwe MiTo of Lancia gaat komen. Als men hiertoe besluit, dan is het niet om Lancia terug te brengen, of om Alfa weer van een kleiner model te voorzien, maar puur om het risico van de investering in een nieuwe B-segmenter te verkleinen.
Lancia4ever,
Je Vergeet dat Maserati Alfa Romeo en Ferrari op het Portofino platform met meer auto’s gaan komen een Alfa Romeo 8C en een Maserati Granturismo opvolger.
Er zou ook een kleine Coupe komen op Basis van Giorgio met 6 cilinder voor Maserati en Alfa Romeo productie waarschijnlijk Mirafiori. Ik denk dat als Alfa Romeo komt met een grote coupe dat deze in Modena gemaakt zal worden bij Maserati wat denk jij?
En dan hebben we nog de Dino de deal met VW en Audi voor de naam Q4 en Q2 om die te mogen gebruiken heeft FCA de naam Bora terug gekregen en wat miljoenen op de bank.
Er kan dan een nieuwe Maserati Bora komen en Ferrari Dino Alfa Romeo 4C opvolger ??
Het is allemaal onduidelijk, maar er is ook gesproken over toch weer een Giulia SW gezien de economie heel goed gaat in Europa we wachten af.
Ciao
Squadra
Maar een deal met Hyundai kan alles heel erg versnellen!
En mocht er een kleine midden motor Ferrari komen met V6 kan Lancia als merk ook weer een Stratos lanceren en op basis van een nieuwe MX5 een Fulvia. Hier hebben we het al vaker over gehad.
Ciao
Squadra
Dmantione.
De fiat 500l is de best verkochte in zijn klasse met 100000 per jaar zeker een goede verkoper
Of 100.000 goed of slecht is, doet er in zekere zin niet toe. Renault verkoopt meer dan 300.000 Clio’sper jaar en dat zijn hele normale getallen voor een B-segment. Verhaaltjes dat de 500L beste in zijn klasse verkoopt zijn een soort propaganda. De aantallen die Fiat in het B-segment wegzet zijn gewoon ver ondermaats.
Als je een nieuw B-segment ontwikkelt, dan zul je wel de vraag moeten beantwoorden of je met een Punto en 500L aan de juiste getallen kunt komen. Overigens is nieuwe 500L hier waarschijnlijk enigzins speculatief van Autoedizione, het zou zo maar kunnen zijn dan men nog 5 jaar de huidige blijft bouwen. Alleen voor de Punto lijkt er wel degelijk iets in beweging te zijn.
Ik wist niet dat de clio en de 500l in hetzelfde segmet zaten?
Klopt ook niet.
Clio is b maar de 500l is een mpv .
Dus wat je nu zegt klopt van geen kanten
MPV zegt iets over het type koets, niet over de grootte. De 500L is een B-segment MPV volgens Wikipedia en dat klop ook gewoon. Dus Clio en 500L zitten beiden in het B-segment. Ook uit het feit dat de andere B-segmenter, de Punto, straks van dezelfde band in Servië moet komen, lijkt me dat we het hier over gelijke segmenten hebben.
Als je het segment maar nauw genoeg maakt, dan kan iedere auto de grootste in zijn segment zijn. Dat doe ik dus niet, ik kijk naar het gehele B-segment en ik zie dat Fiat in dat segment schrikbarend weinig auto’s afzet, ondanks dat het kerncompetentie is.
Als je moet gaan duiden wat er bij een nieuwe investering in het B-segment gaat gebeuren, dan ligt voor de hand dat men in Lingotto niet tevreden is met de cijfers in het B-segment en dus maatregelen zal willen nemen om de verkoopcijfers gezonder te maken. Vanuit dat oogpunt is denk ik de vraag of de Punto en 500L samen genoeg zijn, of dat er meer of andere modellen moeten komen, terecht.
Je weet iets wat krom is mooi recht te praten haha.
Tel dan bij de 500l ook de punto en de500x maar op dan
Het B-segment bij Fiat is Punto+Mito+500L. De verkopen daarvan is wat Fiat moet vervangen met een nieuwe investering in het B-segment. De 500X is C-segment en deelt zoals we weten zijn platform met de Renegade. De verkopen van die fabriek zijn gezond.
Het is altijd leuk om te speculeren en voeding te geven aan discussie op Autoedizione, maar het blijft natuurlijk speculaas dat in dit artikel gebakken wordt.
Feit is wel dat het muisstil is rondom een visie op langere termijn, behoudens de geruchten over nieuwe partners zoals Hyundai/Kia. En zolang het geruchten en speculaas is, zie ik FCA steeds verder wegzakken.
Komt die nieuwe Firefly motor nu binnenkort ook in de 500L?
Voorlopig is het enige dat we van de Firefly weten dat het een atmosferisch driepittertje is dan in de Braziliaanse Argo gemonteerd wordt. Niets over een Europese introductie, niets over versies met turbo danwel multi-air en ook de vierpitter is in geen velden of wegen te bekennen.
Of het ding in de 500L gelepeld gaat worden, het lijkt me gewoon nog veel te vroeg om die vraag te gaan stellen.
De 500l staat op hetzelfde platvorm als de 500x net als de renegate en de tipo.
Het SUSW-platform is een doorontwikkeling van het SCCS-platform waar de 500L op staat, maar is niet hetzelfde. “Small US wide” zegt het al, het onderstel is een stuk breder. Relevanter is dat het motorenaanbod totaal anders is, wat een indicatie is dat de architectuur van de auto verschilt, anders zou het economisch zijn om dezelfde motoren te gebruiken.
Hoe dan ook, het segment van een auto wordt niet bepaald door het platform. Er zijn meerdere definities van een segment en er is dus geen officiële definitie, waardoor je niet keihard kunt hardmaken dat een auto in een bepaald segment zit. Een veelgebruikte definitie zet het scheidingspunt tussen B en C op een lengte die langer of korter is dan 4,2 meter. De 500L heeft een lengte van 4,15 meter. De 500X zit op 4,25 meter. Volgens deze definitie zit de 500L dus in B, en 500X in C, maar ze zitten dicht bij elkaar en dicht bij het kantelpunt.
Er zijn ook definities in gebruik waarbij het volume van de cabine en kofferbak bij elkaar opgesteld worden. In dat geval zitten de 500L en 500X wat verder uit elkaar, omdat de 500X niet alleen langer, maar ook breder is.