Gerucht terugkeer Lancia in rallysport zwelt aan

Is het waar?

De loftrompetten laten we nog even in de kast, maar het gerucht wordt steeds hardnekkiger. Stellantis zou achter de schermen haar toch al succesvolle Rally-departement willen uitbreiden met het merk Lancia. Dat laatste is op papier natuurlijk meer dan logisch gezien de iconische status van Lancia met betrekking tot de rallywereld. Zelfs CEO Tavares zou zich als liefhebber van de sport al meermaals hebben uitgesproken over een terugkeer van Lancia op dit toneel. In de tijd van FCA een absolute utopie, maar vandaag onder Stellantis-vlag meer mogelijk dan ooit. Er is echter nog geen hard bewijs dat dit ook echt staat te gebeuren…

Terugkeer via de Ypsilon?

Maar zoals Nederland nu al over schaatsen droomt, terwijl de vorst nog moet komen, zo willen wij in dit nieuwe jaar alvast met mooi nieuws beginnen. Er schijnen volgens een bepaalde bron zeer concrete uitspraken te zijn gedaan. Vermoedelijk rond de publicatie van Lancia’s verkoopcijfers rond 2023. CEO Luca Napolitano zou in de wandelgangen het een en ander hebben losgelaten over de plannen en een heus team dat zich hier mee bezig mag houden. De eerste stap zou op de basis van de nieuwe Ypsilon moeten plaatsvinden, met een presentatie volgend jaar en een daadwerkelijk debuut in 2026. De Lancia Ypsilon HF moet dan tevens ook als straatauto in de showroom verschijnen. Een Delta Integrale ligt verderop in de toekomst in het verschiet en vormt mogelijk een basis voor een elektrisch rallykanon.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Gerucht terugkeer Lancia in rallysport zwelt aan

  • 4 januari 2024 om 20:25
    Permalink

    Dat zou zo gaaf zijn Lancia is nog steeds record houder 🇮🇹 de sticker op menig Lancia achterruit Lancia World Rally Champions!

    Beantwoorden
  • 4 januari 2024 om 21:08
    Permalink

    Ja, die HF is noodzaak. Donkerblauw, -groen of -rood met beige alcantara. En mooie velgen alla het origineel ‘EVO’. Met wat bredere wielkasten en flink meer pk’s. Duurt veel te lang, iets dat zo duidelijk moet komen.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2024 om 13:44
    Permalink

    NB Alleen op ‘heritage’ kun je geen rallyeprestaties en -imago bouwen. Je moet het voelen. We zijn 30 jaar verder na de laatst geproduceerde EVOII’s. Is Lancia nog wel in staat tot grote rallyeprestaties? Zijn de technici beschikbaar en heeft de directie van Stellantis wel genoeg uithoudingsvermogen om de rallyesport te steunen? Dat zit wel redelijk goed bij Tavares, maar Mrs. Jackson (onderkoningin van Stellantis) is meer van de cijfers, zuinig en weinig franje, zeg maar gerust kleurloos… Hoe zit het bij directeur Luca Napolitano van Lancia? Ook niet een spetterend persoon.
    Het waarom van de vraag om begin jaren 70 in te stappen in de rallyesport zou nu ook weer positief beantwoord moeten kunnen worden.

    Beantwoorden
    • 6 januari 2024 om 08:52
      Permalink

      Stellantis heeft rally genoeg in de gelederen, Citroën heeft momenteel een goede rally2 auto, Opel en Peugeot hebben prima rally4 machines, dus Stellantis kan wel uit die ervaring putten lijkt me

      Beantwoorden
  • 6 januari 2024 om 07:17
    Permalink

    Lancia? Onder Steljantis is Lancia minder Lancia dan het ooit geweest is! Rally met een Corsa met zgn Lancia saus! Schaam je diep Stellantis.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.