Gekozen design voor Alfa Romeo 166 opvolger zou van Ian Bunjak zijn

Begin 2008 hield Centro Stile onder leiding van Lorenzo Ramaciotti een designcontest onder 15 studenten van de Scuola Politecnica di Design te Milaan.

Dat leverde dus 15 Milanese voorstellen op voor de opvolger van de Alfa Romeo 166, waarvan sommige werkelijk oogverblindend waren en wat ons betreft productierijp. Volgens enkele geruchten op diverse Italiaanse forums zou het voorstel met de naam ‘Coelus’ (foto’s) ook daadwerkelijk zijn uitgekozen door Centro Stile voor verdere ontwikkeling. Het prachtige ontwerp komt van Ian Bunjak, een Slovaakse student van het SPD destijds. Het komt vaker voor dat via via, de nodige geluiden al dan niet bewust de wereld in worden geholpen, door ‘forumleden’ die overdag een interessante baan hebben in Turijn. Het ontwerp van de inmiddels 26 jarige man uit Bratislava, had als doel om het merk-DNA volledig eer aan te doen, in combinatie met het gegeven van een grote sportieve sedan. Dat een dergelijke grote Alfa de kenmerken van een ‘vierdeurs coupé’ zal hebben is al vaker naar voren gekomen, en wordt ook bevestigd als je dit ontwerp ziet. Wanneer het nieuwe vlaggenschip ook echt op de markt komt blijft de komende paar jaar nog een behoorlijk mysterie, maar het zal het wachten meer dan waard zijn. De nieuwe Alfa, die in de volksmond gemakshalve vaak ‘169’ genoemd wordt, zal naar verwachting in Canada van de band rollen op een sterk vernieuwd ‘LX’ platform met vier- en achterwielaandrijving. Met nieuwe V6 en V8 motoren op Diesel en benzine gebied, zal het in Amerika en Europa een aardig concurrerend product op kunnen leveren aan de top van het Alfa Romeo-gamma.

[nggallery id=521]

Deel dit artikel:

23 gedachten over “Gekozen design voor Alfa Romeo 166 opvolger zou van Ian Bunjak zijn

  • 17 december 2010 om 20:12
    Permalink

    Kont niks mis mee neus van 7 spreekt me wel aan. Neus V vorm van 9 komt te ver naar voren net of er botox in zit in een iets mildere vorm lijkt dit weer ergens op. Weer een front waar je U tegen zecht ipv ach wat schattig. Een sportieve auto moet sportiviteid uit stralen en niet soet sappig ogen (met name de koplampen). Waarom is het ze wel gelukt om met de 8C een sterke neus neer te zetten maar zijn de mito en de giulietta te vriendelijk (alles behalve een krachtige sportieve uit straling). Van achter denk je te maken te hebben met de beer uit lemmer kijk je van voren zie je een mager mannetje als Falco Zandstra (Niets ten nadele was een sterke schatser, maar op uitelijk zou je hem tegen rintje geen schijn van kans hebben gegeven destijds).

    Voor een Sportwagen in welke vorm dan ook groot klein goedkoop of duur verwachte meer iets als bij turners, zwemers en ander sporten waar kracht en soeplese 1 geheel vormen een krachtige uitstraling.

    Ik zie dat veel terug in studie modelen maar in productie auto’s schittert dat van afwezigheid. Niet dat ik het echt lelijk vind of zo, vind beide de mooiste auto’s in hun segment (kijkend naar alles) (wellicht dat dat komt door de dufheid van de rest immers “in het land der blinden is de 1 oog koning”). Maar niet met kop en schouders de neus is daarbij het gene wat de minste punten op leverd op mijn schaal van waardering.

    Maarja ik ben dan ook groot fan van de 159 achterlichen en koplampen wat diens sterkste stijl elementen zijn wat mij betreft. Dat gecombineerd met de uitgeklopte wiel kasten (brede schouders en heupen) Helemaal top (Shakira op wielen).

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 21:13
    Permalink

    @159 Mee eens.

    Elegant, stoer en ‘mean’.
    Geef ons onze auto zoals de vrouwen ons willen.
    Geen lieve poezelige (?schele) koplampoogjes.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 21:22
    Permalink

    Geheel eens met hierboven. de 159 vindt ik een van mooiste hedendaagse Alfa’s. ik rij een 146 boxer en ben verliefd op de strenge voorkant en de stevige derriere. Nee een Giulietta kan mij niet beroeren. Ik ben blij dat ze een succes voor Alfa Romeo want alle beetjes helpen. En nu maar verder sparen voor een 159 1.8 TBI TI Grand Turismo. 🙂

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 22:14
    Permalink

    Ik vind de Giulietta er alles behalve poezelig uitzien van voren. Gewoon erg mooi voor een C segment auto.

    De 6 koplampjes van de 159 zijn natuurlijk fenomenaal, maar het is ook logisch dat je dat niet door kan voeren op elk model. Wat dat betreft kun je duidelijk zien dat de ontwikkelaars achter die prachtige D segment Alfa geen toekomstbrede visie hadden wat ook wel weer heel charmant is.. maar niet slim.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 23:00
    Permalink

    Weer spraakmakend! Ik schreef het al eerder, sommigen noemen de disigntaal van Alfa soms wat inconsequent, maar het is steeds verrassend. Deels eens met bovenstaande analyses. Scherp, dik en Alfa! Toch zie ik ik in dit model ook wat Jaguar trekjes, maar en-profil is het knap genoeg toch echt herkenbaar als Alfa. En zeker Italiaans!!

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 01:11
    Permalink

    @ AutoEdizione Had het ook meer over Mito.
    Giulietta is indd. mooi in zijn segment.
    Maar voor mij zijn beiden qua voorkant niet fenomenaal.
    (Louter persoonlijke mening hoor!)
    Deze designimpressies komen gewoon korter bij mijn (hoge) verwachtingen van Alfa.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 15:11
    Permalink

    Mooi ontwerp…. voor Aston Martin of Jaguar. Maar niet voor Alfa.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 16:17
    Permalink

    Heeft ook wel STRATOS trekjes………………
    Kan mij wel bekoren!

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 18:27
    Permalink

    Ik vind het ook wel een mooi ontwerp..

    Daarnaast vind ik dat verschillende modellen binnen een merk best een familiegezicht mogen hebben, maar dat het niet te ver moet worden doorgevoerd.. (zoals bij Audi/VW zeker het geval is, waarbij je vooraf al weet hoe een auto er uit gaat zien).

    Een grote sedan van Alfa mag wat mij betreft een totaal ander karakter laten zien dan een Giulietta of Mito. Het aggresieve, maar toch ook verfijnde smoeltje van de 159 is moeilijk te overtreffen, en mag je wat mij betreft bijna ongewijzigd overnemen. (zolang ze dat ielige vrouwelijke van de Mito/Giulietta maar niet overnemen, geloof dat alle Alfisti het daar over eens zijn)

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 20:03
    Permalink

    O en die neus mag ook op de Giulia dan weet ik wat mijn opvolger voor onze 159 gaat worden. 🙂 Als er een Giulietta neus op komt heb ik niet zoveel haast met het vervangen van de mooiste betaalbare D segement (sedan/wagon) auto van de laatste 30 jaar (naar mijn mening voor de 159 was dat voor mij de 156 zij eerste reactie waarom de 159 boven de rest).

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 21:44
    Permalink

    @AR 159:

    die uitvoering doet mij iets te amerikaans aan. richting de 300c. ook wel aardig maar net iets te veel anabolen. je met de juiste mix vinden tussen stoer, sterk, geraffineerd en chique. en dat is moeilijk. en ja de 159 voldoent aan al die criteria voor mij. en dit ontwerp hierboven heeft veel potentie maar moet wat meer verfijnd worden. hij is al een heel eind maar mist net een alf signature.

    en ik vind het ook vreemd waarom de 8x wel dit heeft en de mito en gulietta niet. misschien komt het door de verhoudingen. bij de giuletta is het ook minder erg dan de mito.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 23:41
    Permalink

    @zuluman

    Ik doel vooral op het front wat ze van mij zo voor de 159 en 166 opvolger in productie mogen nemen. Het beeld word toch het sterks bepaald door de neus en kont van de auto. Dit front ademd een sportief krachtig karakter net als de 159 doet maar met een betere cw waarde.

    Beantwoorden
  • 19 december 2010 om 13:51
    Permalink

    Afschuwelijk front in dat linkje AR 159. Stijlloos en druk en dus niet Italiaans. Dat zou pas een groot verdriet zijn na het prachtige evenwichtige ontwerp van de 159

    Het frontaal van het voorstel hierboven vind ik persoonlijk echt geweldig! Stijlvol en toch agressief.

    Beantwoorden
  • 19 december 2010 om 23:07
    Permalink

    Ik zat wat te googlen en dit was het resultaat.

    http://www.google.nl/images?hl=nl&q=169%20alfa&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=2556&bih=1427

    Daar vond ik de link die ik plaatste 1 van de betere. Er zitten ook een paar verschrikkelijke tussen en heel erge badge enginering plaatjes.

    Hoe erg kan het worden? Vooral als ze dergelijke dingen ook met Fiat en Lancia gaan doen.

    Waarschuwing!! onderstaande plaatjes doen pijn aan je alfa hart en ogen.

    http://www.alfabb.com/bb/forums/anything-about-alfa-romeos-alfabb-com/147477-could-new-alfa-169-a.html

    http://www.cwwcardesign.com/cars/alfa_169.html

    http://www.topspeed.com/cars/car-news/next-alfa-romeo-169-will-be-built-on-dodge-charger-platform-ar75601.html

    http://www.cosasdeautos.com.ar/2009/07/%C2%BFen-europa-se-venderan-dodge-bajo-la-marca-alfa-romeo/

    http://www.allaguida.it/wp-galleryo/alfaromeo-169/visconti_alfa.jpg

    Beantwoorden
  • 20 december 2010 om 10:52
    Permalink

    De vraag is voor wie Alfa nog de moeite zou moeten doen een nieuwe grote auto op de markt te zetten? Alle 166-rijders zijn inmiddels wel overgestapt naar nieuwe Duitsers of gebruikte Maserati’s. Het klantenbestand moet weer helemaal opnieuw worden opgebouwd, wanneer Alfa over een paar jaar inderdaad met een “opvolger” van de 166 zou komen.

    Beantwoorden
  • 20 december 2010 om 11:58
    Permalink

    @duetto: De 164 was een redelijk succes maar werd ook niet snel opgevolg. Dat is volgens mij ook 1 van de redenen waarom de 166 nooit succesvol is geweest. Nu zit er een nog langere tijd tussen maar als de nieuwe goed is zullen best liefhebbers weer overstag gaan.

    Ik zou wel graag een opvolger willen zien want na de 164 en 166 zou ik graag de volgende grote Alfa rijden. Het is zou toch een gat achter laten als Alfa stopt met de traditie van de grote Alfa.

    Beantwoorden
  • 20 december 2010 om 12:03
    Permalink

    @Ferry: De periode tussen 164 en 166 was normaal voor die tijd en dus zeker niet traag te noemen. De concurrentie deed het toen niet veel sneller.

    Beantwoorden
  • 20 december 2010 om 12:16
    Permalink

    @AutoEdizione: Staat op wikipedia bij Alfa 166.

    Voor mij is het te lang geleden om goed te herrineren maar het staat me inderdaad bij dat het niet al te lang was.

    Beantwoorden
  • 20 december 2010 om 12:42
    Permalink

    Ja ik zie het. Daar staat in dat een opvolger maar 2 of 3 jaar op zich laat wachten.

    De persoon die dit geschreven heeft is niet zo oud denk want dat cijfer wat hij noemt is nog maar een paar jaar conform de realiteit. Nog niet zo lang geleden kon vooral een topmodel makkelijk 10 jaar mee. De 164 deed het lang behoorlijk goed in Italië. Dat het nu te lang duurt sinds de 166 uit productie is is een feit..maar ook een onontkoombaar feit dat de komende jaren ruimschoots recht zal worden getrokken. 😉

    Beantwoorden
  • 20 december 2010 om 18:22
    Permalink

    De dag dat Alfa aankondigd dat er een nieuwe 166 aankomt zullen genoeg andere merkenrijders overstappen naar deze auto geen twijfel mogelijk.we zitten gewoon te wachten op iets anders dan de bekende soep.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.