Geëvolueerd design op de nieuwe elektrische 500
Hoewel camouflage best zwaar is, er zijn steeds meer stijlelementen te ontwaren op de elektrische evolutie van de Fiat 500. Gelukkig zijn de testexemplaren die deze dagen veelvuldig gespot worden tussen Turijn en Balocco, voornamelijk in klassieke Italiaanse zwarte tape verpakt. Dat is wat makkelijker kijken. Je kunt goed zien dat het om de cabrio gaat en de vijfdeurs. We zien ook dat bronnen als Quattroruote het bij het rechte eind hadden als het om de vormgeving gaat. Wat we alvast mogen concluderen, is dat deze volgroeide Fiat 500 nog steeds zeer goed geproportioneerd is en dus nog steeds 100% aantrekkelijk zal blijven. Misschien wat mannelijker in een bepaald opzicht, wat best mag. De Fiat 500 is in 1957 immers ook op de markt gezet als een auto voor iedereen.
[nggallery id=1253]
We beginnen aan de voorzijde, omdat daar het meeste te herkennen is. We zien duidelijk dat het unieke 500-logo zoals we die al kennen, nu zelfs het Fiat-logo op de voorkant van de auto zal vervangen. Precies zoals we al vermoedden. Of de merknaam Fiat nergens terug te vinden is straks, moeten we nog even afwachten. We verwachten dat de Fiat’s die niet onder het 500-gamma zullen vallen, in de toekomst (zoals de Panda, Tipo en 500X) voorzien zullen worden van het FIAT letterlogo in chroom, zoals deze al in Brazilië in gebruik is.
Net zoals op de oude 500 van net na de oorlog, loopt de lijn van de motorkap nu door zonder onderbroken te worden door de bovenzijde van de koplampen. De LED koplampen zijn modern vormgegeven als een soort halve ellipsen tegen deze bovengenoemde lijn. Toch lijkt her erop dat boven de koplampen ook een stijlelement zit (stadslicht?). Onder de koplampen zien we weer ronde units. De zijspiegels met richtingaanwijzer zijn nu verbonden met de A-stijl. We zien dat de zijkant van de motorkaplijn een subtiele knik heeft met daaronder een inkeping (op de meeste foto’s afgeplakt). Wat dit precies is kunnen we niet zeggen. De (LED) achterlichten lijken wat verder op de hoeken te zijn geplaatst en hebben mogelijk een vormgeving die lijkt op de huidige, zij het iets breder. Het interieur is volledig nieuw en hoogwaardig van karakter. Overigens kunnen op deze testmodellen geen kleine achterportieren ontdekken, terwijl dit op ander beeldmateriaal nog wel zo leek.
[nggallery id=1254]
Ik sprak laatst iemand die in Turijn al een preview heeft gekregen van de nieuwe EV 500 en die heeft dus inderdaad wel die achterdeuren. Ik denk dat de foto’s in dit artikel gaan over de ingrijpende facelift van de huidige 500, niet de EV.
Ik ben toch wel benieuwd naar hoe die EV 500 er uit zal zien zonder camo.
Hij lijkt ook wel een behoorlijk stukje breder te worden. (B-wide Platform)
Tevens schijnt die 500 EV op 205/45R17″ banden te staan, dus één bandmaat hoger dan wat er nu onder een Abarth 500 Turismo/Competizione zit. (205/40R17″)
En dat is precies de zelfde bandenmaat gebruikt bij een Peugeot 208.
Al nieuws over Abarth?
De 595 Abarth’s zouden de nieuwe 1.5ltr 4T GSE-Firefly motor krijgen.