Geen staatssteun meer voor de Italiaanse markt
De kogel is door de kerk en slaat vermoedelijk ook direct in als een bom bij de Italiaanse autobranche. Alleen FGA zegt prima zonder te kunnen.
Er komt volgens de verantwoordelijke minister van economische ontwikkeling Claudio Scajola geen staatssteun voor 2010. Aanvankelijk werd er nog een geruststellende overgangsfase aangekondigd richting 2011. Helaas is er in plaats van een overgangsregeling nu een zwart gat. Een stevig contrast na de verzachtende omstandigheden van 2009. Scajola maakte dit bekend vanaf een europese top in Spanje, waar hij met collegae de toekomst van de industrie in crisistijd besprak. De Italiaanse staat zal zich wat steun betreft vooral richten op innoverende en wetenschappelijke industrie, die volgens de minister de steun het komende jaar een stuk beter kan gebruiken. Scajola zegt dat dit überhaupt de toon is bij ieder ander tijdens het overleg in San Sebastian. Aankomende week zal de minister het verleggen van de aandacht in de vorm van staatssteun naar een andere sector, voorleggen aan de premier. Volgens de minister is de automobielsector inmiddels sterk genoeg om zelfredzaam te kunnen zijn. Zo zullen stevige kortingen op diverse modellen van FGA bijvoorbeeld, ook dit jaar weer gewoon blijven bestaan. Deskundigen beweren echter al een tijdje dat het uitblijven van steun gedurende dit jaar, grote gevolgen kan hebben voor de verkoopcijfers in Italië.
“De Italiaanse staat zal zich wat steun betreft vooral richten op innoverende en wetenschappelijke industrie, die volgens de minister de steun het komende jaar een stuk beter kan gebruiken.”
Een wetenschappelijke industrie maar met steun voor Termini op Sicilie, is volgens mij een contradictio in terminis..
‘in termini s’ 😛
Wat bedoel je? Scajola heeft al toegegeven dat Termini geen toekomst als autobouwer heeft maar een nieuw plan moet krijgen.
Nieuwe innoverende industrie zoals elektrische stadskarretjes zouden daar prima in passen toch? Of het maken van nieuwe techniek voor het een of ander toch ook? Italië als exportland moet namelijk uitblinken dankzij die nieuwe innovaties. Dat weet iedereen. Een Lancia Ypsilon kan daarom beter uit Polen komen bv.
@Mattia: Ik weet niet hoe ondubbelzining Scajola dat heeft gezegd maar het beeld dat over FGA (door hem, zijn medeministers en Berlusconi) inmiddels is geschapen, lijkt op FGA als nemer van overheidsgeld zonder wat terug te geven aan de bevolking (op Sicilie).
Zonder overheidssteun e.d. lijkt me dat geen terecht verwijt aan FGA.. Dat bedoelde ik meer 😉